اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی گرمسار خبر داد

نهال‏کاری 12870 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان گرمسار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار گفت: تاکنون 12 هزار و 870 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان گرمسار نهال‏کاری شده است.

نهال‏کاری 12870 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان گرمسار

بهرام میرآخورلی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در استان سمنان اظهار کرد: تاکنون 12 هزار و 870 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان گرمسار نهال‏کاری و 21 هزار و 362 هکتار نیز با عملیات بذرکاری و بذرپاشی با گونه‏های تاغ، آتریپلکس، آشنیان، قره‏داغ و ... مهار شده است.

وی در رابطه با اقدامات مقابله با بیابان‏زایی در شهرستان گرمسار گفت: همه مردم باید تلاش کنند تا شعار روز جهانی منابع طبیعی یعنی «نگذارید آینده‏مان خشک شود»، به واقعیت مبدل شود.

میرآخورلی با اشاره به اینکه پدیده بیابان‏زایی در دهه‏های اخیر شدت یافته است، گفت: وسعت بیابان‏های استان سمنان، 2/5 میلیون هکتار است که 288 هزار هکتار آن در شهرستان گرمسار قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه در این مناطق متوسط تبخیر و تعریق سالانه دست کم دو برابر میانگین بارندگی سالانه آن‏هاست، افزود: برای جلوگیری از روند پیشروی بیابان‏ها و مهار پدیده بیابان‏زایی، اداره منابع طبیعی گرمسار اقدام به کاشت نهال‏های تاغ کرده است.

میرآخورلی با تاکید بر اینکه عملیات بیابان‏زدایی و تثبیت ماسه‏های ‏روان در شهرستان گرمسار به دلیل شرایط بحرانی منطقه از سال 1348 شروع شده است، اضافه کرد: در سال 92 طرح تحقیقاتی دانشگاه تهران (مرکز تحقیقات بین‏المللی همزیستی با بیابان) با عنوان بررسی عملکرد مالچ پلیمیری در تثبیت تپه‏های ماسه‏ای در منطقه مکرش شهرستان گرمسار اجرایی شد.

وی توضیح داد: این طرح با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان و گرمسار در سطح دو هکتار اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با اشاره به نحوه کاشت نهال تاغ و مدت زمان زیادی که رشد این نهال می‏طلبد، تاکید کرد: کاشت نهال تاغ بهترین روش جهت جلوگیری از پیشروی کانون‏های بحران فرسایش بادی و کاهش خسارات ناشی از پدیده بیابان‏زایی و بهبود شرایط زیست محیطی مناطق بیابانی است.

وی در رابطه با مزیت تاغ‏زارها در جلوگیری از طوفان‏های گرد و غبار محلی گفت: حرکت ماسه‏های روان و گرد و غبار از عوامل تهدیدکننده شهر گرمسار و خطوط راه‏آهن است که در واقع وجود این تاغ‏ها باعث می‏شود که ماسه‏های روان به واسطه باد و طوفان در هوا معلق نشود.

میرآخورلی با اشاره به گرد و غباری که از غرب کشور وارد ایران شده‏ است، توضیح داد: متاسفانه این نوع ریزگرد و غبارها که مناطق شهر گرمسار را نیز تحت تاثیر قرار داده است، با کمک این نهال‏ها هم قابل کنترل نیست. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه سودجویانی هستند که به منظور اهداف شوم خود اقدام به قطع این نهال‏ها می‏کنند، گفت: از همین جا به آن‏ها اعلام می‏کنیم که برخوردی قاطع و قانونی با آن‏ها خواهد شد؛ از این رو، از همشهریان تقاضا می‏شود تا در صورت مشاهده این نوع تخلفات حتما به مراجع ذی‏ربط اطلاع‏رسانی کنند.

انتهای پیام/2249/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول