اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مدیر موسسه آرگه ترکیه در گفت‌وگو با فارس:

موضع‌گیری اسلام‌گرایان ترکیه در قبال سوریه اشتباه بود

مدیر مؤسسه آرگه ترکیه تأکید کرد موضع‌گیری اسلام‌گرایان ترکیه در قبال تحولات سوریه و نیز وقایع پارک گزی میدان تقسیم استانبول همسو با دولت آنکارا و اشتباه بود.

موضع‌گیری اسلام‌گرایان ترکیه در قبال سوریه اشتباه بود

«یوسف شانلی» مدیر امور هماهنگی مؤسسه آرگه ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استانبول، با تاکید بر اینکه موضع‌گیری هر مسلمانی باید بر اساس حق و حقوق مشروع و معقول باشد، قرار گرفتن مسلمانان در کنار سیستم حاکم و مشروعیت بخشیدن به اشتباهات حاکمیت را رد کرد.

وی تصریح کرد اگر تظاهرکنندگان پارک‌گزی اشتباهی مرتکب شده‌اند، باید به این اشتباهات واکنش نشان داد ولی در عین حال نباید در کنار اردوغان که نماینده رژیم حاکم بر ترکیه است، قرار گرفت.

***متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است***

فارس: مسلمانان ترکیه در وقایع پارک‌گزی میدان تقسیم استانبول در کجای این قضیه باید قرار می‌گرفتند؟ در کنار تظاهرکنندگان، یا در کنار حاکمیت؟

شانلی: به عقیده من همانگونه که در قضیه سوریه هم مطرح شد، لزومی ندارد طرف خاصی را بگیریم. ما مسلمانان مجبور نیستیم هر حرف و یا عملی که به ما تحمیل می‌شود را بپذیریم. در قضیه اخیر هم ما نمی‌توانیم در کنار این قشر قرار بگیریم، چونکه مبارزات قبلی ما با این قشر مشخص است و اصولاً طرز زندگی ما با این قشر متفاوت است و حتی همین الان هم با آنها در برخی عرصه‌ها درگیری فکری داریم، اما در عین حال نباید در کنار حاکمیت هم قرار بگیریم، یعنی نمی بایست قرار می گرفتیم.

موضع‌گیری هر مسلمانی باید بر اساس حق و حقوق مشروع و معقول باشد. اما در عین حال نمی‌بایست در کنار اردوغان قرار می گرفتیم، زیرا اردوغان نماینده رژیم حاکم بر ترکیه است. مسلمانان باید رفتار و گفتاری اسلامی از خود نشان دهند.

فارس: ارزیابی شما از مسلمانان ضد سرمایه داری و دیدگاه ها و اقدامات آنها چیست؟ از سوی دیگر واکنش شدید اسلام گرایان ترکیه علیه مسلمانان ضد سرمایه داری را چگونه می‌بینید؟

شانلی: مسلمانان ضد سرمایه داری ترکیه گروهی هستند که با تحلیل هایی خاص از سوسیالیسم تبدیل به حرکتی صادقانه و مخالف دولت آنکارا شده اند. اما این صداقت همواره کافی نیست و لذا با برخی حرکت های متضاد و اشتباه باعث واکنش مردم شدند.

اما در مورد وقایع پارک‌گزی رفتار آنها درست بود. این عده تلاش زیادی برای خنثی کردن اقدام اردوغان در راستای ضد اسلامی نشان دادن حرکت پارک گزی صورت دادند.

فارس: به عقیده شما دلیل سکوت اسلام‌گرایان ترکیه در قبال سیاست های دولت آنکارا درباره وقایع پارک گزی و اعمال خشونت نیروهای پلیس و نیز تحولات سوریه و حتی کشته شدن یک شهروند در شهرستان لیجه چیست؟

شانلی: موضع‌گیری‌های اسلام‌گرایان ترکیه در قبال پارک گزی و سوریه همانند مواضع دولت آنکارا بود. اما به عقیده من هر چند که وقایع پارک گزی بزرگ بود، ولی مداخله پلیس در این وقایع در حد معمول بود. اما آنچه که مهم است، اشتباه اسلام گرایان در موضع گیری در قبال این وقایع بود. یک فرد مسلمان تحت هر شرایطی باید در قبال ناحقی و ظلم بایستد.

فارس: اتهام زنی اردوغان به تظاهرکنندگان پارک گزی در حالی که با هویت اسلامی‌اش شناخته می شود را چگونه باید ارزیابی کرد؟

شانلی: این قبیل حرکت ها در زندگی عادی غیر اخلاقی ولی در زندگی سیاسی معمولی تلقی می شود. اردوغان هم یک سیاستمدار است و در مقابل حملاتی که به وی شد، با استفاده از رسانه ها این حرف ها را زد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول