اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رئیس دفتر «عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن در گفت‌وگو با فارس:

سقوط مرسی بازی‌های سیاسی منطقه را تغییر خواهد داد

رئیس دفتر سابق «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین یمن تاکید کرد تجربه مصر و سقوط حکومت اخوانی‌ها در این کشور تمام بازی‌های سیاسی منطقه از جمله یمن را تغییر خواهد داد.

سقوط مرسی بازی‌های سیاسی منطقه را تغییر خواهد داد

«احمد الصوفی»، رئیس دفتر سابق «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری سابق یمن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا، افزود: آنچه در مصر روی می‌دهد، امری بسیاری طبیعی است و ممکن است، در هر کشور دیگری که دارای ملتی ریشه‌دار در تاریخ همچون ملت مصر است، روی دهد.

الصوفی در ادامه افزود: طی مرحله انقلاب 25 ژانویه مردم مصر آرا خود را به جماعت اخوان المسلمین دادند و این جریان که طی هشتاد سال گذشته همواره تحت سرکوب بوده، را بر دیگر جریان‌های سیاسی مصر ترجیح دادند تا میزان مصداقیت و التزام و تعهد این جماعت به تعهدات اجتماعی مانند قانون اساسی و دیگر قوانین مصر و ارزش‌های اجتماعی را بیازمایند، اما اخوانی‌ها اقدام به لغو قانون اساسی این کشور کردند که در برابر آن سوگند یاد کرده بودند و این اقدامی به معنای تجاوز و تعدی به یکی از ارکانی بود که رابطه میان جماعت اخوان المسلمین با جامعه مصر را سازماندهی و تنظیم می‌کرد.

رئیس دفتر سابق علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری برکنار شده یمن گفت: لغو بیانیه قانون اساسی از سوی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر به معنای لغو سوگند ریاست جمهوری از سوی مرسی و نتایج انتخاباتی بود که مرسی به واسطه آن به پیروزی رسیده بود.

الصوفی افزود: اخوان‌المسلمین تلاش کرد تا بر جامعه مصر تسلط پیدا کند و با تغییر ارزش‌های حاکم بر جامعه مصر، ارزش‌های مورد نظر خود را بر این جامعه تحمیل کند و در این راه تلاش کردند تا بر دستگاه قضا، رسانه‌ها، مطبوعات و فرهنگ مصر تسلط یابند.

وی گفت: این موضوع در خصوص مجلس شورا و نمایندگان و تدوین قانون اساسی جدید مصر بر اساس معیارها و مقیاس‌های آنها نیز نمود پیدا می‌کرد تا پس از آن اقدام به فروش اوراق بهادار بانک‌های خود به قطر کنند و طرح اجاره دادن کانال سوئز را بدهد. در واقع اخوانی‌ها هرآنچه می‌خواستند، برای قطر بود که حمایت‌ مالی گسترده‌ای برای پیروزی اخوانی‌ها در انتخابات به عمل آورده بود و تمام اینها به معنای از بین بردن و زیر پا گذاشتن منافع مردم مصر بود.

اما در خصوص اینکه آیا اخوانی‌های یمن دارای همین گرایشات یکه‌تازانه در یمن هستند، یا خیر، الصوفی گفت: اخوانی‌های یمن هم اکنون 85 درصد از گفت‌وگوهای مشترک را به خود اختصاص می‌دهند که طرف اصلی در طرح شورای همکاری است و این موجب بروز نگرانی‌هایی در حزب «الناصری» و «سوسیالستی» شده است. چون این دو حزب از این بیم دارند، مبادا اخوانی‌های یمن امتیازاتی به دست آورند که این دو حزب به دست نیاورند.

رئیس دفتر سابق علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری برکنار شده یمن تاکید کرد که تجربه مصر تمام بازی‌های سیاسی در سراسر منطقه را تغییر خواهد داد و یمن از جمله اولین کشورهای منطقه است که چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی از این تغییر و تحولات جاری در عرصه مصر تاثیر خواهد پذیرفت.

وی تاکید کرد که یکی از نتایج سقوط اخوانی‌ها در مصر، افول قدرت و نفوذ شاخه‌های دیگر این جماعت در کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه خواهد بود.

درباره بیم و هراس‌های تل‌آویو و واشنگتن پس از سقوط محمد مرسی و اخوان المسلمین در سوریه نیز الصوفی گفت: بدون تردید اسرائیل هم‌پیمان مهمی را از دست داد. چون اسرائیل در زمان محمد مرسی و اخوانی‌ها موفق به تضمین عدم شلیک حتی یک موشک از جانب حماس به سمت اسرائیل شده بود و این امتیاز بزرگی است که اسرائیل نمی‌تواند به راحتی آن را به دست آورد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول