اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

تابستان و باز هم معضلی به نام بدحجابی

هر ساله در فصل تابستان شاهد رشد فزاینده بدحجابی در جامعه هستیم؛ معضلی که همه چیز آن به پای «گرما» تمام می‏شود و تمام توجیه‏مان این است که در فصل گرم سال چاره‏ای جز این نداریم.

تابستان و باز هم معضلی به نام بدحجابی

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، مسئولان فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کشورمان در این روزها به طور مکرر نسبت به توجه بیشتر به فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه تذکر می‏دهند؛ برخی نیز عقیده دارند که پس از یک دهه خواب غفلت، ناگهان خود را برابر موجی از بدحجابی علنی در سطح شهرهای کشور دیده‏ایم.

همه این‏ها در حالی است که در تمام این سال‏ها انتظار می‏رفت که مسئولان مربوط به تذکرات جدی مقام معظم رهبری در چندین و چند سخنرانی معظم‏له در این‏باره بیشتر توجه کنند.

در این میان، رعایت ظواهر اسلامی به خصوص حجاب یکی از نکات مهمی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی مورد توجه قرار می‏گیرد و در ایران اسلامی نیز باید شاهد ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه به خصوص در فصل گرم تابستان باشیم.

حذف حجاب در جامعه؛ هدف دشمنان مغرض

یک مدرس حوزه و دانشگاه در سمنان در این زمینه گفت: در سال‌های اخیر، افکار مریض و مغرض دشمنان ما در عرصه فرهنگ و اجتماع نشانگر این مطلب است که آنها هدف‌گذاری خاصی را بر روی جوانان انجام داده‌اند و این مطلب را در حذف حجاب یا کم‏رنگ کردن آن در جامعه می‌جویند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زین‌العابدین گرایلی به تحلیل موضوعات مطرح شده در سوره مبارکه «احزاب» پرداخت و با اشاره به موضوع حجاب اظهار کرد: این آیات، سندی مستدل بر اهمیت موضوع حجاب و حفظ حریم انسان است.

وی در بخشی از سخنانشان این نکته را متذکر شد که کلام وحی و سخنان پیامبر اکرم (ص) که به نوعی در ارتباط مستقیم با کلام وحی بوده است، سخنانی نیست که از زبان یک انسان عادی و به شکل روزمره مطرح باشد، بلکه کلامی بی‌واسطه و صرفاً برای سعادت بشریت است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر کلام قرآن برایمان گفته می‌شود، یعنی شفاف‌ترین، بی‌پیرایه‌ترین و دل‏سوزانه‌ترین سخن از سوی کسی که عاشقانه به ما عشق می‌ورزد.

گرایلی افزود: قرآن کلامی است که بارها و بارها برای امت‌های مختلف مسلمان خوانده شد؛ آنانی که زیرک بودند، توشه‏ای از این گنج برای خود برداشتند و آنان که سعادت را در سیری شکم یافتند، از کنار این گنج عظیم گذشته و فرومایه‌تر از گذشته در حسرت ذره‌ای از آن دریای معرفت آه می‌کشند.

وی تأکید کرد: تاریخ گذشتگان باید عبرتی برای حال و آینده ما باشد و اگر کمی به سرگذشت پیشینیانمان بنگریم، بی‌تردید در احوالمان تجدید نظر خواهیم کرد.

بدنت امانت است؛ از چشم نامحرم بپوشان

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اگر خداوند متعال می‌گوید که «ای بنده! من بدنت را امانتی در اختیارت نهادم، آن را از چشم نامحرم بپوشان»؛ یعنی صلاح همگان در دنیا و آخرت در گرو رعایت آن است.

گرایلی افزود: توجیهات ما برای دور زدن فرمان خداوند، کلاه گذاشتن بر سر خودمان است؛ چرا که امت‌های قبل جز این کردند و کانون خانواده‌شان از هم پاشید و شأنشان در حد یک حیوان و حتی کمتر از حیوان تنزل یافت و آینده‌ای که بر آن هزار امید داشتند، توسط انسان‌های هوس‏ران و منفعت طلب در کمتر از دقایقی هم‏چون خاکستری بر باد رفت.

وی فرهنگ غنی ایران و اسلام را در روزگار نه چندان دور الهام‌بخش یک زندگی خوب برای دیگر ملل حتی اروپاییان دانست و گفت: وجود دانشمندان و فرهیختگان بزرگ در ایران نشانگر تربیت درست و وجود خانواده‌ای مستحکم بوده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حتی ایرانیان باستان، قبل از اسلام نیز اندیشه نادرست و زندگی ناسالم را تأیید نمی‌کردند و همین باعث ماندگاری تمدن ایرانی و اسلامی در جهان شده که الگوی بسیاری از کشورهاست.

گرایلی افزود: در سال‌های اخیر افکار مریض و مغرض دشمنان ما در عرصه فرهنگ و اجتماع نشانگر این مطلب است که آنها هدف‌گذاری خاصی را بر روی جوانان انجام داده‌اند و این مطلب را در حذف حجاب یا کم‏رنگ کردن آن در جامعه می‌جویند.

وی بیان کرد: در اسلام، مسائل با یکدیگر رابطه تنگاتنگ دارد؛ یعنی این‏چنین نیست که مثلاً ما به سلیقه خودمان ارزشی را حذف کنیم و جای آن را با باور یا ضد ارزش دیگری پر کنیم یا اینکه بخواهیم تضاد و ارزش را یک‏جا با هم قبول کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: با توجه به ارتباط موضوعات مختلف با یکدیگر نمی‌توان گفت که من حجاب را آنچنان که می‌خواهم، ارائه می‌دهم؛ ولی نمازم را هم می‌خوانم.

وی با بیان اینکه باید اطاعتمان صادقانه و تکلیفمان با معبود مشخص باشد، گفت: قبول یک ارزش فقط سعادت ما را به دنبال ندارد و حتی سعادت و آینده فرزندانمان را نیز رقم خواهد زد.

شبکه‌های ماهواره‌ای؛ در صدد سست کردن بنیان خانواده

یک کارشناس مسائل سیاسی نیز گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای در صدد سست کردن بنیان خانواده‌ها و ایجاد ناهنجاری در خانواده و جامعه ایرانی هستند.

ابوالفضل دربانیان بیان کرد: همه باید از این آگاهی یابیم که ماهواره از فکر و روح جوانان ما چه چیزی می‌سازد و چگونه تاثیرات سوء خود را به تدریج در رفتار و زندگی ما به ویژه جوانان نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به گسترش استفاده از تکنولوژی‌های نوین به ویژه ماهواره در خانه‌‌ها، آگاهی و شناخت تاثیرات و عملکرد آن در روح و فکر ما و سلامت روحی جوانان آینده ضرورت دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: استکبار جهانی برای جلب توجه ما به فرهنگ منحط خود و انحراف از مسیر حرکتی ما، شبکه‏های مختلف ماهواره‌ای را به خدمت گرفته است و کاملاً آرام و نرم افکار ما را منحرف می‌کند.

شبکه‌های ماهواره‌ای؛ محصور در فساد و بی‏بند و باری‌

دربانیان اظهار داشت: در شبکه‌های ماهواره‌ای چیزی جز خشونت، فساد و بی‏بند و باری‌ و نظام از هم گسیخته خانواده و جامعه را نمی‌بینیم و این‏ها همه برای از هم پاشاندن نظام مستحکم خانواده‌های ایرانی است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مکتب مترقی اسلام و فرهنگ آن تمام نیازهای مادی و معنوی ما را برطرف می‌کند و دشمنان نمی‌توانند این را ببینند و در تلاش هستند تا هر طور که شده است، نگذارند این فرهنگ در جهان رشد و نمو داشته باشد.

وی با اشاره به ناهنجاری‌های ایجاد شده در خانواده‌ها و بعد از آن در جامعه گفت: اکثر ناهنجارهای ایجاد شده در جامعه ریشه در عوامل روحی و روانی دارند که اکثر آنها از توجه کردن به ماهواره و شبکه‌های رسانه‌ای آن ناشی می‏شود.

دربانیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم خود و خانواده‌هایمان زندگی سالم و با نشاط داشته باشند، بهترین راه دوری از ماهواره و شبکه‌های فاسد آن است.

حجاب؛ نگهبانی از ارزش‏ها

یک کارشناس مذهبی در گرمسار نیز گفت: حجاب بانوان در حقیقت نگهبانی از ارزش‌ها، تقوا و عفت است و مظهر جمال زن محسوب می‌شود.

فخرالسادات طباطبایی‌فر بیان کرد: پوشش و حجاب برای زنان، آنان را برابر خطرها ایمن می‌کند و قدرت و منزلت زن را افزایش می‌دهد.

وی به عوامل ایجاد بدحجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: پیروی از هوا و هوس‌های نفسانی و نداشتن عزت نفس، ریشه بدحجابی است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید جوانان خود را در سایه مسابقات فرهنگی و برنامه‌های اردویی و کتب سیره ائمه با عفت فاطمی بیشتر آشنا کنیم.

طباطبایی راهکارهایی را جهت ترویج مد لباس‌های اسلامی پیشنهاد داد و گفت: باید مد لباس‌های اسلامی را از کودکی که هنوز شخصیت جوان شکل نگرفته است، آغاز کنیم و در واقع باید مد لباس‌های جامعه ما با اعتقادات اسلامی و ایرانی هم‌خوانی داشته باشد.

وی افزود: رسانه و دستگاه‌های فرهنگی همراه با خانواده باید فرهنگ‌سازی کنند و می‌توان گفت که نقش رسانه در فرهنگ‌سازی اگر از خانواده بیشتر نباشد، کمتر نیست.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ارتکاب گناه به دلیل آگاهی نداشتن صحیح از دین است، گفت: امروز خانواده‌ها دغدغه مسائل جزئی و مادی فرزندانشان را دارند؛ اما دغدغه دین آنها را ندارند و این بی‌توجهی‌ها مشکلات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

انتهای پیام/74007/ت40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول