اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ترکیه: سرنگونی دولت مصر با کودتای نظامی غیرقابل قبول است

وزیر خارجه ترکیه اقدام روز گذشته ارتش مصر که به برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری این کشور منجر شد را غیرقابل قبول خوانده و آن را کودتای نظامی توصیف کرد.

ترکیه: سرنگونی دولت مصر با کودتای نظامی غیرقابل قبول است

به گزارش خبرگزاری فارس، «احمد داوود اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه امروز، پنجشنبه اقدام ارتش مبنی بر خلع محمد مرسی از قدرت را اقدامی غیرقابل قبول و یک «کودتای نظامی» خواند.

بنا به گزارش رویترز، داوود اوغلو به خبرنگاران گفت: «تنها با انتخابات است که می‌توان فردی را از وظایفش خلع کرد و معنای اراده مردم همین است.»

وی افزود: «غیرقابل قبول است که دولتی که از طریق انتخابات دموکراتیک روی کار آمده است از طریق روشهای غیرقانونی و فراتر از آن با کودتای نظامی سرنگون شود.»

اقدام روز گذشته ارتش مصر که پس از پایان ضرب‌الاجل 48 ساعته به محمد مرسی برای کناره‌گیری از قدرت وی را از مقام ریاست جمهوری عزل کرد با واکنش‌های گسترده و البته متفاوتی در میان محافل سیاسی و مقامات کشورها روبرو شده است.

شب گذشته، فرمانده نیروهای مسلح مصر، پس از پایان ضرب‌الاجل دو روزه ارتش این کشور با صدور بیانیه‌ای نقشه راه آینده کشور را تعیین کرد.

طبق بیانیه جدید نیروهای مسلح، آقای محمد مرسی، از قدرت خلع و قانون اساسی مصر تعلیق شد؛ همچنین رئیس دادگاه قانون اساسی به طور موقت اداره امور کشور را به عهده گرفت.

اعتراضات در مصر، از روز یکشنبه و همزمان با اولین سالگرد انتخاب آقای محمد مرسی، به مقام ریاست جمهوری این کشور آغاز شده‌اند.

آقای مرسی در پی انقلاب سال 2011 که به سرنگونی آقای حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر منجر شد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

جریان مخالف مصر موسوم به تمرد که در پس این اعتراضات قرار داشت به مرسی تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت محلی (15 به وقت گرینویچ) روز سه‌شنبه 11 تیر فرصت داد با کناره‌گیری از سمت خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراخوان صادر کند وگرنه‌ با مبارزه‌ای در قالب نافرمانی مدنی مواجه خواهد شد.

مخالفان محمد مرسی را به انحراف از انقلاب 2011 متهم می‌کنند. با این وجود طرفداران مرسی می‌گویند وی در حال پاکسازی موسسات مصری از فساد بود و برای تحقق آرمان‌های انقلاب سال 2011 به زمان نیاز دارد.

فرمانده ارتش مصر سه روز پیش با صدور بیانیه‌ای که از تلویزیون مصر پخش شد به گروههای سیاسی این کشور مهلتی 48 ساعته داد تا به درخواست های مردم پاسخ دهند. ارتش تأکید کرد در غیر این صورت ارتش طرح خود را برای آینده مصر ارائه خواهد داد.

در واکنش به اولتیماتوم ارتش، ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای بر مخالفت «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور با بیانیه ارتش مبنی بر اعطای مهلت 48 ساعته به منظور تحقق خواسته‌های ملت، تاکید کرد.

محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر طی نطق تلویزیونی خطاب به ملت با اعلام اینکه از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند، از ارتش مصر خواست که ضرب‌الاجل خود را پس بگیرد.

آقای «عدلی منصور» که ارتش مصر وی را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر در نظر گرفته است، امروز، پنجشنبه، مقابل اعضای 10 نفره مجمع عمومی دادگاه عالی قانون اساسی سوگند یاد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول