اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

معاون حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در گفتگو با فارس:

حوادث میدان تقسیم موجب تفرقه بین مردم ترکیه شده است

یکی از معاونان حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه اعلام کرد که وقایع پارک گزی میدان تقسیم باعث ایجاد تفرقه بین مردم ترکیه حول محور مذهب و قومیت شده است.

حوادث میدان تقسیم موجب تفرقه بین مردم ترکیه شده است

«اوکتای وورال» معاون حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه و رئیس گروه نمایندگان مجلس این حزب در گفت و گو با خبرگزاری فارس پیرامون وقایع پارک گزی میدان تقسیم استانبول اظهار داشت که این وقایع باعث تفرقه و قطب بندی بین مردم ترکیه حول محور مذهب و قومیت شده است.

وورال با تاکید بر اینکه دولت ترکیه عملا از مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور (مناطق کردنشین) عقب نشینی کرده در ادامه مدعی شد که این مناطق تحت حاکمیت پ ک ک در آمده است. وی افزود حزب صلح و دمکراسی شاخه سیاسی پ ک ک می گوید در منطقه پاسگاه نمی خواهند و حزب حاکم عدالت و توسعه هم به حضور ارتش در این مناطق خاتمه می دهد.

حزب حاکم و حزب مخالف عامل تفرقه بین مردم ترکیه

اوکتای وورال در مورد عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه تصریح کرد: حزب عدالت و توسعه به جای استفاده از اراده ملت به این اراده خیانت می کند. حزب ما در وقایع پارک گزی میدان تقسیم می دانست کجا قرار گیرد و این کار را هم کرد و هم به حزب حاکم و هم حزب اول مخالف دولت هشدار داد. اما اگر به تحولات نگاه کنید، می بینید تنها دو حزب به دنبال منافع سیاسی از این وقایع بودند، یعنی حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب مخالف جمهوریخواه خلق. این دو حزب ملت را به دو دسته تقسیم کرده و در پی رانت سیاسی بودند. این ملت دمکراسی را هر کجا که گم کرده، همانجا باید پیدا کند. از این منظر حزب ما با خشونت و اعمال تروریستی که حزب عدالت و توسعه باعث و بانی آن بوده مخالف است. حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب مخالف جمهوریخواه خلق باید دست از ایجاد تفرقه بین ملت بردارند.

اردوغان و آنکارا از قبل از وقوع تظاهرات میدان تقسیم با خبر بود

معاون حزب حرکت ناسیونالیست با اشاره به اظهارات نخست وزیر اردوغان مبنی بر با خبر بودن وی از سه ماه قبل از تظاهرات میدان تقسیم خاطر نشان کرد: پس چرا نخست وزیر درباره جلوگیری از این تظاهرات بی بصیرتی کرد؟ دولت آنکارا باید حساب این بی بصیرتی را پس بدهد. اگر اردوغان از قبل می دانست پس چرا با واکنش اشتباه باعث بروز واکنش اجتماعی مردم به این جریان شد؟

عقب نشینی دولت آنکارا از مناطق کردنشین

وورال درباره مواضع دولت آنکارا در مورد کردهای این کشور نیز گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم حاکی از عقب نشینی دولت آنکارا از مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه است. این مناطق تحت حاکمیت دنباله غیرنظامی پ ک ک در آمده است. اینک گام هایی در راستای تشکیل کنفدراسیون چهار جانبه کردستان در منطقه برداشته می شود. مردم منطقه می گویند از تروریسم خسته شده اند و دیگر نمی خواهند شاهد حاکمیت پ ک ک باشند. اما پ ک ک در منطقه واحدهای امنیتی و دولتی تشکیل می دهد!

سکوت حزب حاکم و حزب مخالف

وورال در واکنش به عمکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز تصریح کرد: هر دو حزب در واکنش به تحولات در مناطق کردنشین ترکیه سکوت اختیار کرده اند. به این مناطق کردستان شمالی گفته می شود. این روند باعث تجزیه دولت ترکیه و از بین رفتن حاکمیت ملی مان می شود و به همین دلیل من از هر دو حزب دعوت می کنم برای جلوگیری از این روند در کنار ملت ترکیه قرار گیرند. امروز به جایی رسیدیم که حزب صلح و دمکراسی تعیین می کند در کجای منطقه باید پاسگاه تاسیس شود یا نشود. پ ک ک در شهرستان جیزه یگان امنیتی ایجاد می کند. اما دولت اردوغان هیچ واکنشی نشان نمی دهد. دولت آنکارا به جای واکنش نیروهای مسلح ترکیه را از منطقه خارج می کند. و متاسفانه گروهی تروریست که تجارت انسان و مواد مخدر می کند برای ترکیه تعیین تکلیف می کند.

تلاش آنکارا برای سرسپردگی به اتحادیه اروپا

معاون حزب حرکت ناسیونالیست در بخش پایانی گفتگوی خود با انتقاد از سیاست های دولت آنکارا در قبال اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: کسانی که مدعی می شوند از تصمیمات اتحادیه اروپا ناخرسندند، امروز باز برای بندگی در این اتحادیه با آنها همکاری می کنند. کرواسی بلافاصله عضو این اتحادیه شد، ولی سرنوشت ترکیه هنوز هم نامعلوم است. مسبب این امر هم حزب حاکم عدالت و توسعه است. و در خاتمه باید یادآور شوم تهدیدات ناشی از بحران سوریه علیه ترکیه افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول