اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سی‌ان‌ان بررسی کرد

چرا اوباما از واژه «کودتا» در خصوص برکناری مرسی استفاده نکرد؟

دولت اوباما اگرچه از برکناری مرسی به‌وسیله ارتش حمایت نمی‌کرد اما ظاهرا در تلاش است تا نظامیان مصری را که اکنون قدرت را به‌دست گرفته‌اند، در مسیری که مورد علاقه ایالات متحده است هدایت کند.

چرا اوباما از واژه «کودتا» در خصوص برکناری مرسی استفاده نکرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس، سی‌ان‌ان در یادداشتی به قلم «جیک تپر» نوشت: بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما، در خصوص کنترل قدرت در مصر توسط نظامیان این کشور، بیش از آنکه از نظر آنچه گفته است مهم باشد، از نظر آنچه وی بیان نکرده اهمیت دارد. اوباما در بیانیه خود از کلمه «کودتا» استفاده نکرده است.

به عبارت دیگر اگرچه اوباما از بازگرداندن قدرت به دولت مدنی منتخب سخن رانده اما این دولت، احتمالا دولت محمد مرسی نیست.

بر اساس یادداشت فوق، دولت اوباما اگرچه از برکناری مرسی به‌وسیله ارتش حمایت نمی‌کرد اما ظاهرا در تلاش است تا نظامیان مصری را که اکنون قدرت را به‌دست گرفته‌اند، در مسیری که مورد علاقه ایالات متحده است هدایت کند.

اگر دولت اوباما می‌خواست از عبارت کودتا در خصوص اقدام ارتش مصر استفاده کند، قانونا باید کمک‌های خود را به این کشور قطع می‌کرد. در چنین حالتی، کاخ سفید خود را از عرصه سیاسی مصر حذف شده می‌دید.

یک منبع آگاه در این خصوص به سی‌ان‌ان گفته است که اولویت کاخ سفید آن است که برای خود فضایی را در مصر حفظ کند و در عین حال به مهار شرایط نابسامان بپردازد.

اوباما آنچه را در مصر اتفاق افتاده، پذیرفته است و این پتانسیل را در تحولات کنونی می‌بیند که بهترین نتیجه مدنظر واشنگتن را ایجاد کنند. اوباما ظاهرا تنها نگران آن بوده است که نظامی‌ها برای کنار زدن مرسی و اخوان‌المسلمین از خشونت زیاد استفاده کنند.

از سوی دیگر، اوباما در بیانیه خود به‌دنبال آن است که مسئولیت را متوجه نظامیان کند تا آنها به قول‌های خود در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری، وفادار باشند.

اگرچه اوباما گفته است که کمک‌های واشنگتن به مصر را مورد بررسی بیشتر قرار خواهد داد اما هرگز نگفته است که 1.5 میلیارد دلار کمک سالانه به مصر را قطع خوهد کرد.

این بدان معناست که اوباما پیامی را برای نظامیان مصری صادر کرده مبنی بر اینکه کمک‌ها می‌توانند در صورت لزوم قطع شوند اما دولت آمریکا آماده است تا در صورت حرکت نظامیان در مسیر دلخواهش، با آنها همکاری کند. پرهیز از دستگیری کورکورانه اعضای اخوان‌المسلمین و حامیان آنها می‌تواند بخشی از همان مسیر صحیحی باشد که اوباما در نظر دارد.

به هر حال، این بدان معناست که اگرچه دولت اوباما نگران است اما مرسی شانسی برای بازگشت ندارد و توپ در زمین فرمانده ارشد ارتش مصر، ژنرال عبدالفتاح السیسی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول