اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای:

تربیت تکنسین و کاردان از نیازهای اصلی جامعه است

مدیرکل دفتر امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه به ازای هر سه کاردان یک کارشناس در کشور وجود دارد، گفت: تربیت تکنسین و کاردان از نیازهای اصلی جامعه است.

تربیت تکنسین و کاردان از نیازهای اصلی جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پوراندخت نیرومند عصر امروز در دیدار با رئیس دانشگاه کردستان در سنندج اظهار کرد: احراز شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازمند کسب دانش، نگرش و مهارت است.

وی تصریح کرد: دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز و ویژگی‌های شخصیتی متناسب با شغل مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای موفقیت هر فردی در انجام هر شغل و حرفه‌ای است.

مدیرکل دفتر امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در گذشته به خاطر کم بودن متقاضیان کار بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جذب بازار کار می‌شدند، تصریح کرد: امروز به دلیل افزایش جمعیت متقاضیان کار و همچنین تغییرات و توسعه فناوری این مهم امکان پذیر نیست.

نیرومند، نبود مهارت را دلیل بیکاری قشر تحصیل‌کرده دانست و عنوان کرد: دانشجویان دانش را فرا می‌گیرند، اما نگرش آنها در خصوص کار و همچنین مهارت‌آموزی پاسخگوی نیازهای بازار کار نیست.

وی ابراز داشت: بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواستار حضور در ادارات و کارهای پشت میزی به ویژه در دستگاه‌های دولتی هستند و همین امر موجب شده بخش قابل توجهی از بیکاران جامعه ما را اقشار تحصیل‌کرده تشکیل دهند. 

ارتقای فرهنگ کار دوران پیش‌دبستانی به کودکان

مدیرکل دفتر امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ کار دچار مشکل شده است، گفت: فرهنگ کار را باید از دوران پیش دبستانی در کودکان ارتقا داد تا بتوان شاهد بازخورد و نتیجه مثبت آن در بزرگسالی بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کودک از همان سال‌های آغاز تولدش با مقوله کار آشنا نشود و با آموزش‌های ارائه شده در دبستان، دبیرستان و دانشگاه او را برای حضور در بازار کار آماده نکرده باشد، جامعه با جوانان فارغ‌التحصیلی که مولد نیستند، مواجه می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه مهارت‌آموزی در دوران دبیرستان و دانشگاه را ضروری دانست و افزود: اقتصاد باید بستر حضور کار و تولید را فراهم کند؛ به گونه‌ای که تجارت مبتنی بر کار و تولید شکل بگیرد.

نیرومند با تأکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش امکانات خوبی برای توسعه مهارت آموزی در اختیار دارد، اضافه کرد: هم‌افزایی و تجمیع امکانات مهارت‌‌آموزی نهادهای مختلف در کنار بازخورد و نتیجه مطلوب‌تری را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در مقاطع تحصیلی مختلف باید دچار تحول هدفمند شود؛ به طوری که باید با مهارت‌آموزی به فرد در کنار ارتقای فرهنگ کار وی را به سمت بازار کار هدایت کرد.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از فعالیت‌های اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان و ایجاد تعاملات سازنده آن با دیگر ارگان‌های دولتی، گفت: تربیت تکنسین و کاردان از نیازهای اصلی جامعه است.

به گفته وی، 65 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و کمتر از 25 درصد در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند که به ازای هر سه کاردان یک کارشناس وجود دارد؛ در حالی که طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر پنج کاردان یک کارشناس وجود داشته باشد.

تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف

مدیرکل دفتر امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آمادگی تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف را دارد، متذکر شد: حوزه‌های زیست فناوری، نانو، انرژی‌های نو، گیاهان داروئی از جمله حوزه‌های ضروری است که تربیت نیروی انسانی در آن نیاز امروز و آینده کشور است.

نیرومند در پایان عنوان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، وزارت صنعت و معدن و تجارت و اصناف باید کمک کنند تا دانش‌آموزان در حین تحصیل مهارت هم یاد بگیرند و بتوانند پس از فارغ‌التحصیل شدن به راحتی وارد بازار کار شوند.

انتهای پیام/79002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول