اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

غالب قندیل:

نهضت جدید منطقه با پیروزی سوریه و بیداری مصر محقق می‌شود/ مقاومت سوریه معامله دولت مصر با آمریکا را بر ملا کرد

یک تحلیلگر عربی نوشت که پایداری سوریه پایه‌های اخوانی‌ها را سست و معامله‌های آنها با آمریکا را برملا کرد و به این ترتیب نهضت جدید منطقه با پیروزی سوریه و بیداری مصر محقق می‌شود.

نهضت جدید منطقه با پیروزی سوریه و بیداری مصر محقق می‌شود/ مقاومت سوریه معامله دولت مصر با آمریکا را بر ملا کرد

به گزارش فارس، غالب قندیل کارشناس مسایل خاورمیانه در مقاله جدید خود در خبرگزاری الشرق الجدید به بررسی اوضاع مصر پرداخته و می‌نویسد: در شرایطی که اردوگاه تجاوز استعماری به سوریه در دو بعد سیاسی و میدانی با ناکامی و دستپاچگی روبرو شده است، نگاهها به سمت آینده مصر معطوف شده است، چرا که بعد از موج سهمگین اعتراضات که رجب طیب اردوغان "مهندس بهار موهوم" را منزوی کرد، این بار حکومت اخوان المسلمین را متزلزل کرده است.

وی در این زمینه به بیان چند نکته پراخته است:

نخست: کسانی که مسائل سوریه را دنبال می کنند، به خوبی می‌دانند که ارتش سوریه به انجام اقداماتی که به آزادسازی القصیر و حومه آن انجامید، ادامه می‌دهد. برخلاف پیش‌بینی های غرب و آمریکا، بزرگترین نبرد نیروهای  مسلح سوریه، تسلط بر حمص و اطراف آن بود. بعضی از کارشناسان و صاحبنظران غربی بر این باورند که شعار "گام بعدی  بعد از آزادسازی القصیر، حلب است" دام بزرگی بود که توسط فرماندهان ارتش سوریه که مدیریت نبرد در استانهای حلب، ادلب، الرقه و درعا را بر عهده داشت، کار گذاشته شد. این در حالی بود که تمام تلاش‌ها بر کنترل اوضاع استان حمص متمرکز شده بود.

دو استان حمص و حماه در مرکز سوریه به دلیل آنکه یک سوم مساحت این کشور را تشکیل داده و دارای بافت عظیم جمعیتی است، از موقعیت استراتژیک برخوردارند. از این گذشته تسلط کامل دولت بر این دو استان، عامل مهمی در موازنه قدرت به شمار رفته و به منظور صیانت از شبکه راههای بزرگ و مهم سوریه و برقراری امنیت و ثبات مراکز مهم تولید صنعتی و کشاورزی و همچنین صیانت از راههای ارتباطی پایتخت با استانهای ساحلی و شمال در چارچوب عملیاتی هدفمند برای رونق دوباره اقتصاد و محاصره کانون های تروریستی در آینده، چاره ای جز توجه به این امر وجود ندارد.

دوم: خبرها حاکی از آن است که ارتش سوریه، ضمن اهتمام به مرکز در حال انجام عملیاتی مهم در مناطق مختلف این کشور با محوریت حومه دمشق است. ارتش با ایجاد تحولاتی خاص در عملکرد میدانی خود، ضرباتی ناگهانی و برنامه‌ریزی شده بر پیکر گروههای تروریستی وارد آورده است. این امر باعث ایجاد تزلزل در صفوف تروریست‌ها – که از ملیت های مختلف هستند- شده است و سلاح های جدید هم نتوانسته آنها را از این گرفتاری نجات دهد. گزارشها حاکی از آن است که برخی از این سلاح‌ها از طریق خرید و مصادره در قالب شبکه‌های توزیع و قاچاق سلاح به دست ارتش افتاده است. معضل قاچاق سلاح، در پی انتشار گزارش‌های آمریکا در خصوص مسلح کردن گروههای تروریستی به وجود آمده است. آمریکایی‌ها نگران هستند که مبادا حزب‌الله بتواند با خرید این نوع سلاح‌ها از تروریست‌ها، به سلاح های پیشرفته دست یابد. چرا که اساسا تروریست‌ها به دلیل جیره خور بودن و اینکه اکثر آنها قاچاقچیان و تاجران خلافکار جامعه حومه نشین سوریه هستند، به چنین اقداماتی دست می زنند.

سوم: شکی نیست که تحولات منطقه‌ای و بخصوص اوضاع کنونی مصر، بر جبهه نبرد استعماری – صهیونیستی و مزدوران مرتجع بر ضد سوریه و همچنین اولویت‌های سیاسی و عملیاتی دولت آمریکا و ناتو تاثیر خواهد گذاشت. در همین راستا بی‌ثباتی و تزلزل حکومت اخوان المسلمون در مصر و نیز حوادث اخیر سوریه بر موازنه قدرت در این کشور بسیار تاثیرگذار است. اعتراضات جدید مردم مصر به حکومت اخوانی‌ها در پی مقاومت سوریه به وجود آمد. مقاومتی که معامله شوم اخوان المسلمون با آمریکا را برملا ساخت. براساس این معامله اخوان المسلمون ضمن جلب حمایت ایالات متحده آمریکا، شعار جهاد در سوریه را سر داد و از امنیت رژیم صهیونیستی دفاع کرد. ملت سوریه به خوی خونریزی و استبدادی اخوان در پی فعالیت گروههای تروریستی در تمام مناطق این کشور که خود را اپوزیسیون معرفی می کردند، پی برد. آری امروز مصر با همان خطر روبرو شده است و رهبران اخوان به قتل و خونریزی عملا به مقابله با خواست مردم برخاسته اند.

سوری‌های به چشمان خود شاهد حمایت رژیم صهیونیستی از گروههای تروریستی و تکفیری مورد حمایت اخوان المسلمون هستند و این در حالی است که سرنوشت تاریخی جهان عرب در قاهره و دمشق در حال شکل‌گیری بوده و نهضت جدیدی که در قالب پیروزی سوریه، بیداری مصر و برافراشته شدن پرچم مقاومت در جای جای جهان عرب شکل گرفته و در شرف پیدایش است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول