اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارین پالیسی: اسرائیلی‌ها روند صلح مدنظر «جان کری» را مرده می‌دانند

در حالی که کری به تازگی بیت‌المقدس را ترک کرده بود، مساله مهم از نظر رسانه‌های صهیونیست نه روند سازش بلکه ناآرامی‌های مصر بود.

فارین پالیسی: اسرائیلی‌ها روند صلح مدنظر «جان کری» را مرده می‌دانند

به گزارش خبرگزاری فارس، مجله تحلیلی «فارین پالیسی» در گزارشی به قلم «اورن کسلر»، روزنامه‌نگار صهیونیست، نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سرانجام روز یکشنبه گذشته تلاش چهارروزه خود برای زنده کردن روند گفتگوهای فلسطین – اسرائیل را جمع‌بندی کرد. این تلاش بخشی از تقلای ایالات متحده ظرف نیم‌دهه گذشته برای زنده کردن این روند بود.

این پنجمین سفر کری به منطقه از زمانی بود که به وزارت امور خارجه آمریکا رسیده است. سفر پنجم کری شامل مسافرت‌های پیاپی بین بیت‌المقدس، رام‌الله و امان، پایتخت اردن بود. برخی از دیدارهای کری در این تلاش چهار روزه، تا اولین ساعات صبح به طول می‌انجامید.

این تلاش‌ها برخی را به این باور رسانده است که ممکن است شکست بن‌بست در راه باشد. اما این تلاش‌های کری در اسرائیل با نوعی سرگشتگی اولیه مواجه شده است.

«زوی رافیا»، دیپلماتی است که طی چهار دهه از نزدیک با روابط ایالات متحده و اسرائیل آشنا بوده است، این سوال را مطرح کرده که چرا کری به‌عنوان اولین ماموریت سیاسی خود موضوعی را برگزیده است که بسیاری آن را غیرقابل حل می‌دانند؟ به گفته وی: «بسیاری از اسرائیلی‌ها می‌پرسند که چرا جان کری پرستیژ خود را بر سر این مساله به خطر انداخته است... اگر او موفق شود بسیاری از اسرائیلی‌ها خوشحال می‌شوند اما شانس موفقیت در مساله‌ای که همکارانش شکست خورده‌اند، زیاد نیست.»

بنابراین گزارش، اسرائیلی‌ها در عین اینکه از تلاش‌های کری گیج شده‌اند اما توجه چندانی هم به آنها نمی‌کنند. روز دوشنبه [یک روز پس از خاتمه سفر کری]، سه شبکه رسانه‌ای بزرگ اسرائیل که افکار عمومی را در فلسطین اشغالی شکل می‌دهند، تمام توجه خود را به اعتراضات مصر معطوف داشتند. در همین روز، یدیعوت آحارونوت که پرفروش‌ترین روزنامه اسرائیلی است، چهار صفحه اول خود را به مصر اختصاص داد. 14 صفحه بعدی نیز به مسائل داخلی اختصاص یافت و عکس وزیر امور خارجه آمریکا بر روی صفحه 18 ظاهر شد! تیتری هم که انتخاب شده بود، این بود: «کری با دست خالی رفت.» 

معاریو، یکی دیگر از روزنامه‌های پرفروش اسرائیل نیز تقریبا با تیتری مشابه به پوشش تلاش‌های کری پرداخت: «خروج با دست خالی پس از 72 ساعت مسافرت پرتنش». تحلیلگر این نشریه نیز چنین نوشت: «این یک فرآیند صلح با هدف دست‌یابی به دست‌آوردهای تاریخی نیست؛ فراموشش کنید. این فرآیندی است که در آن آمریکا می‌خواهد بگوید که در خاورمیانه کاری کرده است.»

پیش‌بینی شکست ماموریت جان کری فقط در بین راست‌گرایان اسرائیلی به چشم نمی‌خورد. حتی «بارک ریوید»، مقاله‌نویس چپ‌گرای هاآرتص نیز تلاش‌های کری را خام و فاقد مهارت دانست و نتیجه‌گیری کرد که هیچ اسرائیلی یا فلسطینی که با جدیت مساله را دنبال می کند، فکر نمی‌کند که تلاش‌های او به نتیجه برسد.

نویسنده گزارش در ادامه تصریح می‌کند که زمان مناسبی برای از سر گیری مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان از سوی ایالات متحده انتخاب نشده است چرا که هم ایالات متحده و هم اسرائیل با مشکلات زیادی در خاورمیانه مواجه‌اند که مساله هسته‌ای ایران و نبرد در سوریه از آن جمله است. از سوی دیگر رژیم اسرائیل از درون نیز با مشکلات داخلی مواجه است و گروه‌های مختلف برای بیان خواسته‌های اقتصادی خود به خیابان‌ها می‌آیند. 

در شرایط فعلی، مساله صلح با فلسطینی‌ها برای اسرائیل از اولویت چندانی برخوردار نیست. بر اساس یک نظرسنجی، صهیونیست‌ها رشد اختلاف طبقاتی، برنامه هسته‌ای ایران، امنیت اجتماعی و کسری بودجه را در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدیدات می‌دانند و گفتگوهای صلح با فلسطین در رده پنجم اولویت‌های آنان است. تنها ده درصد از اسرائیلی‌ها این گفتگوها را از برنامه‌های لازم دولت اسرائیل می‌دانند.

«یوزی شین»، کارشناس روابط ایالات متحده و اسرائیل در این خصوص اظهار داشت: «زمان و نیرویی که وزیر امور خارجه ایالات متحده صرف مسائل منطقه می‌کند، قابل توجه است. بسیاری از روسای جمهور آمریکا بر روی پروسه صلح سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شکست خورده‌اند. روسای جمهوری آمریکا نباید بر روی این مساله سرمایه‌گذاری زیادی بکنند و در عین حال نباید در این خصوص غیر فعال به‌نظر برسند. این تناقضی است که ایجاد تعادل در آن مشکل است.»

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطین عامل شکست روند سازش را تنها در یک چیز خلاصه می‌کند: «شهرک‌سازی». مقامات تشکیلات خودگردان سیاست‌های سنتی حزب لیکود در حمایت از شهرک‌سازی را عامل بن‌بست می‌دانند. لیکود در حال حاضر بیشترین تعداد نماینده را در کنست، پارلمان اسرائیل دارد.

در ماه مارس، روزنامه هاآرتص فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه رژیم صهیونیستی با قطع فوری شهرک‌سازی در قدس شرقی و کرانه باختری به‌عنوان ژستی در پیشگاه کری موافقت کرده است. البته ظاهرا با پایان ژوئن، این ژست نتانیاهو نیز پایان یافته است.

روز یکشنبه، سی‌ام ژوئن و تنها ساعاتی پیش از خروج جان کری از بیت‌المقدس، وزارت مسکن رژیم صهیونیستی دستور ساخت تعدادی مسکن را در جنوب شرقی بیت‌المقدس صادر کرد که مانع مسافرت از مناطق عرب‌نشین این شهر به مناطق یهودی‌نشین می‌شود.

با این حال، مساله شهرک‌سازی تنها یکی از مسائل مهمی است که در آن بین مقامات اسرائیلی و تشکیلات خودگردان اختلاف نظر جدی وجود دارد. تقاضای فلسطینی‌ها مبنی بر حق بازگشت آوارگان یکی دیگر از موارد اختلافی است که هیچ‌یک از کابینه‌های اسرائیل به آن تن نداده‌اند. همچنین بحث تقسیم منابع آب محدود منطقه، وضعیت بیت‌المقدس و نگرانی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی از دیگر موارد اختلافی به‌حساب می‌آیند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول