اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

حزب اسلامی افغانستان:

طالبان واقعی با سناریوی قطر همراهی نمی‌کنند

حزب اسلامی افغانستان در دومین مورد از واکنش به گشایش دفتر طالبان در قطر اعلام کرد که طالبان واقعی و راستین با سناریوی قطر همراهمی نمی‌کنند.

طالبان واقعی با سناریوی قطر همراهی نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس، حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» بار دیگر به گشایش دفتر طالبان در قطر واکنش نشان داد.

در مطلبی که در پایگاه خبری-تحلیلی پشتو زبان «شهادت» منتشر شده آمده است: لازم بود که طالبان همزمان با اعلام آمریکا در خصوص حضور نظامیان ناتو پس از سال 2014 در افغانستان، مذاکرات صلح را قطع کرده و از موضع حزب اسلامی افغانستان حمایت می‌کرد.

بر اساس این منبع، بسیاری‌ها تصور می‌کردند که طالبان هیچگاه درباره ادامه حضور نظامیان خارجی در افغانستان با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. همچنین تصور میشد که طالبان با آتش‌بس توافق نکرده و به اشاره آمریکا با دولت افغانستان نیز به مذاکره حاضر نخواهد شد اما منابع آگاه می‌گویند که حلقه‌ای قوی از داخل طالبان برخلاف موضع این گروه، در این خصوص با آمریکایی‌ها توافق کرده است.

چنانچه سخنگوی دفتر طالبان در قطر اعلام کرد که طالبان حاضر است در باره حضور نظامیان خارجی پس از سال 2014 با آمریکا مذاکره کند. همچنین وی گفت که طالبان حاضر است با دولت افغانستان نیز پای میز مذاکره بنشیند.

در ادامه مطلب آمده است: اکنون این سئوال مطرح می‌شود که آیا این دیدگاه رهبری طالبان است؟ آیا تمامی جناح‌های طالبان با این سخنان توافق دارند؟ اگر تأیید شود که موضع دفتر طالبان در قطر، خلاف دیدگاه رهبری و جناح‌های دیگر طالبان است، پس چرا طالبان به آن واکنش نشان نمی‌دهد؟

کدام مسلمان و مجاهد عاقل با آتش‌بس و حضور نظامیان خارجی در افغانستان توافق می‌کند در حالی که کشورش در اختیار اشغالگران است؟

آیا دفتری که به اشاره دیگران افتتاح و پرچم و تابلو آن به اشاره دیگران نصب و پایین آورده می‌شود، ارزش دفاع کردن دارد؟ چرا باید در مقابل دفتری که تمامی شرایط خطرناک دشمن را می‌پذیرد، سکوت کرد؟

بر اساس منبع، دفتر طالبان در قطر در حالی در مقابل دشمن عقب‌نشینی کرد که دشمن در میدان جنگ شکست خورده و بدون خروج چاره دیگری ندارد. دولت دست نشانده افغانستان نیز در حال پوسیده شدن است. مجاهدین می‌توانند با مقداری تحمل دیگر، تمامی اهداف خود را به دست آورند.

در ادامه تصریح شده است: ما معتقدیم که مجاهدین واقعی هیچگاه با روندی که اکنون در قطر جریان دارد، همراهی نخواهند کرد. مجاهدین واقعی معاملات پنهانی انجام نداده و با مذاکرات مشروط توافق نخواهند کرد. مجاهدین واقعی تا زمان خروج کامل اشغالگران از افغانستان، به جهاد علیه نظامیان خارجی ادامه خواهند داد.

در این پایان این مطلب افزوده شده است: آمریکایی‌ها و دولت افغانستان نیز این را بدانند که دوره معامله‌گری به سر رسیده و از این راه نمی‌توانند دستاوردی داشته باشند.

همچنین حزب اسلامی هفته گذشته نیز در مطلبی با گشایش دفتر طالبان در قطر به شدت مخالفت کرده و و آن را اشتباه بزرگ طالبان عنوان کرد.

در این مطلب تصریح شده بود که تنها راه برون رفت از بحران فعلی افغانستان، خروج کامل نظامیان خارجی از این کشور، آغاز مذاکرات بین الافغانی، دادن حق انتخاب به مردم افغانستان و ایجاد یک دولت اسلامی از طریق انتخابات عادلانه و شفاف است.

دفتر طالبان 2 هفته پیش با حضور نمایندگان این گروه و تعدادی از مقامات کشور قطر، در دوحه افتتاح شد.

دولت افغانستان در واکنش به گشایش این دفتر، مذاکرات امنیتی با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول