اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار یزد:

افزایش ارزش ملک راهکار احیای بافت تاریخی یزد است

فرماندار یزد گفت: اگر بخواهیم بافت تاریخی یزد را احیا کنیم باید به افزایش ارزش ملک در این بافت کمک کنیم که اجرای طرح‌های توسعه‌ای با حفظ فضاهای ارزشمند تاریخی یکی از این راهکارهاست.

افزایش ارزش ملک راهکار احیای بافت تاریخی یزد است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، عزیزالله سیفی در جلسه تبیین طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) یزد با حضور مسئولان و خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) در رسانه‌های مختلف بازتاب‌های بسیاری داشته و حتی در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشته است، اظهار داشت: دنیا، یزد را با بافت تاریخی‌اش می‌شناسند و این ارزش تاریخی سبب برد بین‌المللی اخبار این بافت شده است.

وی افزود: اکنون معماری یزد به خاطر بهره‌مندی از ویژگی‌های خاص، در دانشگاه‌های فرانسه تدریس می‌شود و سالانه توریست‌های بسیاری از کشورهای خارجی از بافت تاریخی یزد بازدید می‌کنند.

سیفی تاکید کرد: بافت تاریخی یزد باید زنده و پویا باشد و متولی خاص داشته باشد در غیر این صورت همان‌گونه که این روزها می‌بینیم، پس از چندی تخریب می‌شود.

وی با اظهار تاسف از اینکه بافت تاریخی یزد اکنون در بسیاری بخش‌های سکونت‌گاه جمعیت غیربومی و اتباع بیگانه و مرکز سرقت و فساد است، بیان کرد: برای حفظ جمعیت بومی در بافت تاریخی با تبدیل خانه‌های قدیمی به رستوران و هتل توانستیم تا اندازه‌ای در احیای بافت تاریخی موفق باشیم.

فرماندار یزد تصریح کرد: برای احیای بافت تاریخی باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و همکاری کنند در غیر این صورت احیای بافت به طور کامل انجام نخواهد شد.

سیفی یادآور شد: 20 میلیارد تومان برای بافت تاریخی در سفر دوم ریاست جمهوری مصوب شد و در لایحه بودجه سال گذشته، 10 میلیارد تومان برای احیای بافت تاریخی در نظر گرفته شد که این اقدام موجب رونق این بافت شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه امری طبیعی است و بسیاری از بناهای تاریخی یزد از جمله مسجد جامع نیز در زمان‌های مختلف توسعه پیدا کرده‌اند، تاکید کرد: اما این توسعه نباید منجر به از بین رفتن بافت تاریخی شود بلکه باید جاذب گردشگر نیز باشد مانند هتل داد که در گذشته گاراژ بود اما اکنون به مکانی مدرن، کارآمد جاذب مسافران و گردشگران تبدیل شده است.

سیفی خاطرنشان کرد: توسعه باید به نحوی انجام شود که هویت بافت تاریخی را از بین نبرد و در طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) نیز همین نکات مدنظر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: امامزاده باید سنبل ارزش دینی و ارزش بافت تاریخی باشد و به طور قطع همانگونه که رسانه‌ها نگران بافت تاریخی هستند، مسئولان نیز به این امر توجه دارند و هیچ فضای ارزشمند تاریخی تخریب نخواهد شد.

سیفی با تشریح طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) یزد عنوان کرد: این طرح توسط کمیسیون ماده پنج استانداری یزد به تصویب رسیده و حفظ بناهای ارزشمند تاریخی در آن مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح توسعه‌ای تاکنون فقط چهار خانه تخریب شده است، خاطرنشان کرد: یکی از خانه‌ها طی نامه میراث فرهنگی به خاطر ویرانی ساختمان آن تخریب شده که این فضا برای پارکینگ مناسب تشخیص داده شده است.

سیفی یکی دیگر از منازل تخریب شده در این طرح را منزل شخصی به نام شفق اعلام کرد و افزود: این خانه به مخروبه تبدیل شده بود و هیچکس در آن سکونت نداشت و به خاطر از دست دادن هویت تاریخی این خانه، میراث فرهنگی اجازه تخریب آن را صادر کرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بافت تاریخی را احیا کنیم، باید کاری کنیم تا ارزش ملک در بافت تاریخی بالا برود و تبدیل خانه‌های تاریخی به مراکز اقامتی و هتل‌های سنتی و بازارچه‌های صنایع دستی، ضمن حفظ ارزش بافت تاریخی و کمک به احیای آن، رونق ملک در این بافت را نیز به دنبال خواهد داشت.

فرماندار یزد اظهار داشت: برای اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) با شورای بافت تاریخی، دانشگاهیان و ... هماهنگی‌های لازم انجام شده اما همگان تاکید دارند که باید مراقب بود این طرح منجر به بهم ریختن بافت تاریخی نشود و ارزش‌های بافت حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار یزد در سال 90 به معاون میراث فرهنگی در مورد توسعه حریم امامزاده نامه‌ای نوشته و درخواست کمک مالی برای اجرای این طرح کرده است، گفت: بنابراین میراث فرهنگی تهران نیز به طور کامل در جریان قرار دارد.

به گزارش فارس، لازمه اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) در یزد، تخریب بخشی از خانه‌های فرسوده و فاقد ارزش تاریخی در بافت تاریخی این منطقه بود اما به رغم اینکه مردم خانه‌های خود را با رضایت کامل واگذار کردند، اکنون عده‌ای با تحریک مردم، سعی در توقف این طرح دارند.

انتهای پیام/2464/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول