اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

هشدار یک مقام روس

قدرت‌یابی طالبان به تاجیکستان،قرقیزستان و ازبکستان بیشترین آسیب را می‌زند

یک مقام روس معتقد است که نزدیکی طالبان به ساختار قدرت برای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

قدرت‌یابی طالبان به تاجیکستان،قرقیزستان و ازبکستان بیشترین آسیب را می‌زند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، خبرگزاری «پرسا» به نقل از «مودست کولراف» رئیس مرکز ارتباطات فرهنگی بین منطقه‌ای ریاست جمهوری روسیه آورده است: در پنج سال اخیر و در آستانه امکان انتقال قدرت از «کرزی»، مسئله فدرالی شدن در افغانستان به حداقل خود رسیده و فشار نیروهای افراطی و قاچاق مواد مخدر بر شبکه‌های جنوبی منطقه آسیای مرکزی افزایش یافته است.

وی معتقد است که اگر طالبان به قدرت برسند، همسایگان افغانستان که هم مرز با این کشور هستند بیشترین آسیب را خواهند دید. 2 کشور تاجیکستان و قرقیزستان، منبع درآمد قاچاقچیان هستند و در برخی کشورهای منطقه کرسی‌های پارلمانی توسط باندهای سازمان‌یافته جنایی خریداری می‌شوند تا بتوانند اهداف خود را در این رابطه بهتر انجام دهند ضمن این که گروه خاصی در این کشورها غنی هستند.

به همین دلیل، سیاست فعلی این کشورها در معرض تهدید است. در پس زمینه این 2 کشور، برای ازبکستان موقعیت کاملا تفاوت دارد زیرا این کشور در آستانه تعویض ریاست جمهوری است و جانشین «اسلام کریم‌اف» باید تعیین شود و این در حالی است که احتمال رویارویی با مخالفین این کشور نیز وجود دارد.

با توجه به همه این مشکلات روسیه نیز با محدود کردن مهاجرین کاری معضلاتی را افزوده است. زیرا میلیون‌ها نفر بیکار می‌شوند و در این صورت جذب نیروهای رادیکال می‌شوند که این موضوع وضعیت منطقه را دشوارتر می‌کند.

به عقیده این کارشناس فقط یک گزینه باقی می‌ماند که مرزها به شدت کنترل شود حتی اگر منجر به ضررهای کلان برای منافع شخصی برخی شخصیت‌ها باشد که تعدادشان اندک است ولی بهتر از نابودی این کشورها است.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول