اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وکلای مدافع تظاهرکنندگان میدان تقسیم در گفت‌وگو با فارس:

اردوغان مسئول اصلی وقایع میدان تقسیم است

جمعی از وکلای مدافع معترض دولت اردوغان که از تظاهرات میدان تقسیم نیز حمایت می‌کنند، تاکید کردند مسئول اصلی وقایع میدان تقسیم استانبول شخص نخست‌وزیر است.

اردوغان مسئول اصلی وقایع میدان تقسیم است

جمعی از وکلای مدافع تظاهرکنندگان میدان تقسیم ترکیه که خود نیز در جمع معترضین حضور دارند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در استانبول دیدگاه خود را در زمینه بروز وقایع پارک گزی میدان تقسیم و پذیرش مسئولیت اخلاقی، سیاسی، تاریخ و حقوقی خود در قبال این وقایع و دلیل درخواست آزادی بازداشت شدگان در این حوادث پرداختند.

تظاهرات میدان تقسیم اقدامی دموکراتیک بود

گل بین آیدین یکی از وکلای مدافع تظاهرکنندگان میدان تقسیم با تاکید بر اینکه تظاهرات رخ داده کاملا دموکراتیک بود اظهار داشت: اما پلیس ترکیه در مقابل این تظاهرات دموکراتیک شدت عمل بخرج داد. حال ما داوطلبانه خود را به قوه قضاییه معرفی می کنیم و خواهان برخورد قضایی با ما هستیم. یا اینکه دولت آنکارا باید فورا روند قضایی درباره سایر بازداشت شدگان را متوقف سازد. این خواسته ماست.

همه جای ترکیه میدان تقسیم و لیجه است

مجلی یاپیجی نیز با انتقاد از ادامه برخورد خشونت بار پلیس ترکیه تصریح کرد: استفاده از زور و اعمال خشونت توسط پلیس ترکیه تمامی ندارد. در دیاربکر، در آنکارا، همه جا پلیس ترکیه دست به خشونت می زند. در شهرستان لیجه یکی از هموطنان ما به دست پلیس کشته شد. درخواست ما برای آزادی تظاهرکنندگان شامل مردم شهرستان لیجه هم می شود. ما همه گونه مسئولیت اخلاقی، سیاسی، تاریخ و حقوقی تظاهرات میدان تقسیم و پارک گزی را می پذیریم.

اردوغان مسئول اصلی حوادث اخیر ترکیه

روزالین صدا کیپ دیگر وکیل مدافع شرکت کننده در این حرکت نیز تصریح کرد: در میدان تقسیم مقاومتی مردمی مطرح بود. مردم از دیکتاتوری دولت آنکارا ناراحت بودند و به خیابان ها ریختند. اما پلیس ترکیه دست به خشونت و اقدام غیر حقوقی زد و تظاهرات تبدیل به ظلمی شد که به دستور مستقیم شخص نخست وزیر صورت گرفت.

وی افزود: انتظار من از نخست وزیر اردوغان گوش فرادادن به حرف های مردم است، اما اینکار را نکرد. اگر به حرف مردم گوش کرده بود، وقایع تا این اندازه گسترده نمی شد، کسی هم کشته نمی شد، ترکیه هم این همه آسیب نمی دید. مسئول همه این وقایع شخص نخست وزیر است.

خانم صدا کیپ خاطرنشان کرد: اظهارات نخست وزیر درباره عملکرد نیروی پلیس و تشویق و تقدیر آنها به خاطر اعمال خشونت، اظهاراتی در راستای تشویق خشونت توسط آنهاست. در حالی که تظاهرکنندگان به پلیس هایی که زخمی شده بودند کمک کرده و مداوا کردند. مسبب گسترده شدن وقایع میدان تقسیم شخص اردوغان است.

رفتار دوگانه دولت آنکارا با مردم

این وکیل مدافع درباره وقایع شهرستان لیجه نیز تصریح کرد: مردم مناطق کردنشین ترکیه فریاد می زنند ما صلح می خواهیم، جنگ نمی خواهیم، ما پاسگاه نمی خواهیم، ما درمانگاه و بیمارستان می خواهیم. اما دیدیم که دولت آنکارا از یک سو دم از روند صلح زده و از سوی دیگر از پشت به این مردم خنجر می زند. ماجرای شهرستان لیجه یکی از مظالم دولت ترکیه علیه کردهای این کشور است. یعنی هنوز هم رفتارها عوض نشده و علیه این مردم از گلوله های حقیقی استفاده می شود. هنوز هم انسان ها به شدت کتک زده شده و به چاله ها انداخته می شوند. در دوران حکومت حزب عدالت و توسعه تنها ابعاد شدت تغییر یافت، والا خشونت همان خشونت سابق است.  در گذشته شکنجه می کردند، اما حالا به شدت کتک می زنند. هنوز هم تحقیرها و توهین ها به همان روال سابق ادامه دارد.

اردوغان با شعار آزادی، راه آزادی ها را مسدود کرد

صدا کیپ افزود: به عقیده من ما اولین قیام مردمی در تاریخ معاصر جمهوری ترکیه را در میدان تقسیم تجربه کردیم. این قیام به بهانه قطع چند درخت آغاز و با مداخله پلیس با گاز اشک آور و اعمال خشونت شدید دنبال و تبدیل به ظلم شد. حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان با شعار آزادی روی کار آمد، اما مانع آزادی ها شد. مردم هم احساس کردند توسط این حزب فریب داده شده اند. دولت آنکارا تلاش می کند تظاهرکنندگان را گروهی اقلیت و چپاولگر معرفی کند و یا برخی گروه های چپگرا را مسئول نشان دهد، ولی اینطور نیست. این مقاومت توسط مردم صورت می گیرد و ما هم امروز از این مقاومت حمایت می کنیم و برای همین درخواست های خود را ارائه کرده و از دولت آنکارا شکایت کردیم.

وی افزود: در حالی که ما در درون ترکیه با این همه مسئله و مشکل سروکار داریم، دولت آنکارا تحت فشارهای آمریکا در امور داخلی سوریه مداخله می کند و این امر باعث واکنش مردم ترکیه شده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول