اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در مصاحبه با گاردین

کوره‌آ برای بررسی درخواست پناهندگی «اسنودن» شرط گذاشت

رئیس‌جمهور اکوادور در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد که کشورش به هیچ عنوان تا زمانیکه افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا وارد قلمرو «کیتو» نشود، درخواست پناهندگی او را بررسی نمی‌کند.

کوره‌آ برای بررسی درخواست پناهندگی «اسنودن» شرط گذاشت

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگلیسی «گاردین»، «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور پس از آنکه «ادوارد اسنودن» مأمور سابق «سیا» درخواست پناهندگی به این کشور آمریکای لاتین ارائه کرد، گفت: اکوادور درخواست پناهندگی اسنودن را بررسی نکرده است و هرگز از روی عمد شرایط را برای سفر وی از هنگ‌کنگ به مسکو فراهم نیاورده است.

وی در مصاحبه روز دوشنبه خود با روزنامه گاردین اعلام کرد که مسوولیت اسنودن به گردن روسیه است و اسنودن قبل از آنکه اکوادور هرگونه درخواست پناهندگی را بررسی کند باید وارد قلمرو اکوادور شود.

کوره‌آ تصریح کرد: آیا ما مسوول این هستیم که او را به اکوادور وارد کنیم؟ منطقی نیست. کشوری که مجبور است امنیت وی را تأمین کند، روسیه است.

رئیس‌جمهور اکوادور که در کاخ ریاست‌جمهوری در «کیتو» مصاحبه می‌کرد، اعلام کرد که دولت وی از روی عمد به اسنودن کمک نکرد که از هنک‌کنگ با گذرنامه موقت به مسکو سفر کند و این یک اشتباه از طرف اکوادور بود.

کوره‌‌آ درباره ورود اسنودن به اکوادور اعلام کرد: شرایط اسنودن بسیار پیچیده است اما در حال حاضر وی در قلمرو روسیه است و مقامات روسیه باید تصمیماتی اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهور اکوادور در ارتباط با تمایل در خصوص ملاقات با اسنودن گفت: نه خیلی، او یک فرد پیچیده است. تأکید می‌کنم که اسنودن در یک دوره‌ای جاسوسی می‌کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که درست چند ساعت بعد از این مصاحبه، اسنودن در نامه‌ای که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفت خطاب به اکوادور نوشت: باید احترام عمیق خود به قوانین شما را ابراز دارم و را از اقدام دولت شما در بررسی درخواست پناهندگی خود کمال تشکر دارم.

در ادامه نامه اسنودن که به زبان اسپانیایی بود و در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته بود، نوشته شد: رهبران کمی در جهان هستند که خطر می‌کنند و از حقوق بشر افراد در مقابل دولت‌های قدرتمند جهان می‌ایستند و شجاعت اکوادور و مردم این کشور برای جهان یک الگو است.

مأمور سابق «سیا» سکوت دولت‌هایی که از انتقام آمریکا می‌ترسیدند را با کمک اکوادور در پرواز وی به مسکو در 22 ژوئن مقایسه کرد و گفت: تصمیم مصممانه «فیدل نروائز» سرکنسول شما در لندن، حقوق مرا تضمین کرد و عزیمت من از هنک‌کنگ را تحت حفاظت قرار داد. من هرگز بدون این اقدام نمی‌توانستم بدون خطر چنین کاری را انجام دهم. هم‌اکنون، در نتیجه و از طریق حمایت دولت شما، من آزاد هستم و می‌توانم اطلاعاتی که به نفع عموم است را منتشر کنم.

کوره‌آ با این وجود اعلام کرد که اکوادور به حقوق پناهندگی احترام می‌گذارد و تلاش اسنودن برای فاش کردن جاسوسی آمریکا را تحسین کرد اما تأکید کرد که تا زمانیکه درخواست پناهندگی به سفارت اکوادور یا خود این کشور تحویل داده نشود، هیچ درخواست پناهندگی بررسی نمی‌شود.

پیشتر مسکو تأیید کرد که اسنودن درخواست پناهندگی در روسیه داده است و روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» اعلام کرد که اسنودن درخواست‌های مشابهی را برای 15 کشور فرستاده است.

بر اساس این گزارش، اسنودن در اظهار نظر دیگری که در ویکی‌لیکس آمده بود، از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل آنکه از پشت پرده به کشورهایی که وی درخواست پناهندگی داده، اعمال فشار می‌کند انتقاد کرد.

کوره‌آ در مصاحبه خود با گاردین تصریح کرد که دولت وی مجوز خروج از فرودگاه مسکو را نداده است و گفت: حق درخواست پناهندگی یک چیز است که به افراد کمک می‌کند از یک کشور به کشور دیگر سفر کنند و اکوادور هرگز چنین کاری نکرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول