اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

خبرنگار فارس در یمن گزارش می‌دهد

دودستگی افکار عمومی یمن درباره تحولات مصر

برخی از مردم یمن تحولات اخیر مصر را مرحله جدیدی در بیداری انقلاب 25 ژانویه می‌دانند که همه انقلاب‌های عربی را در بر خواهد گرفت؛‌ در حالی برخی دیگر از آنها، این حادثه را کودتایی علیه قدرت مشروع و قانونی قاهرة قلمداد می‌کنند.

دودستگی افکار عمومی یمن درباره تحولات مصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در یمن، بخش عمده‌ای از مردم یمن به جز حزب اصلاح یمنی (اخوان المسلمین) از تظاهرات و خواسته‌های مخالفان محمد مرسی حمایت می‌کنند؛‌ به گونه‌ای که حمایت‌ برخی از سیاسیون و رهبران جریان‌های سیاسی صنعاء در سفر به مصر و مشارکت در تظاهرات جریان‌های مخالف کابینه مرسی نمود پیدا کرد.

بیشتر شهروندان و سیاسیون یمنی که در تظاهرات مخالفان محمد مرسی در میدان التحریر قاهره شرکت کردند؛ از اعضا و هواداران حزب کنگره مردمی یمن که پیش از این توسط «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور مخلوع یمن رهبری می‌شد.

گزارش‌های دریافتی از حضور «یحیی صالح» برادر زاده رئیس جمهور مخلوع یمن و فرمانده سابق دستگاه امنیت مرکزی این کشور، و برخی از دیگر از نمایندگان کنگره مردمی یمن در میان تظاهرات مخالفان مرسی در میدان التحریر مصر حکایت دارد.

تصاویر یحیی صالح و یاسر الیمانی از رهبران کنگره مردمی یمن و چندین شخصیت یمنی دیگر در چند روز اخیر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک انتشار گسترده‌ای یافت که در کنار مخالفان محمد مرسی، خواستار کناره گیری رئیس جمهور اخوان المسلمین شده و با مخالفانش اعلام همبستگی می‌کنند.

یاسر الیمانی از رهبران کنگره مردمی یمن در گفت‌وگویی مطبوعاتی که در رسانه‌های یمن منعکس شد، تاکید کرد که میدان التحریر را ترک نمی‌کند مگر اینکه محمد مرسی از قدرت کنار رفته باشد.

به گفته الیمانی، در صورت کنار رفتن محمد مرسی از قدرت به خاک یمن باز خواهد گشت تا در آنجا انقلابی را هدایت کند که اخوان المسلمین انی کشور که انقلاب تغییر را هدایت کرده بودند، را ریشه کن سازد.

از طرف دیگر یحیی صالح نیز در گفت‌‌وگویی مطبوعاتی، ایستادگی نیروهای نظامی مصر در کنار مخالفان مرسی را ستود.

دفتر سیاسی حزب کنگره مردمی یمن نیز در بیانیه ‌ای، بیانیه فرماندهی نیروهای مسلح مصر درباره تحولات اخیر قاهره را بیانگر عقلانیت و وطن دوستی ارتش این کشور دانست و تاکید کرد که این مواضع نیروهای مسلح مصر معنی وطن دوستی را ثابت می کند و اینکه ارتش مصر همواره در خط اول دفاع – نه تنها از مصر و مردمش بلکه در دفاع از همه ملت‌های عربی – بوده است.

از طرف دیگر عبدالرحمن برمان از فعالان حقوقی یمن در مطلبی که بر روی صفحه شخصی‌اش در فیس بوک منتشر کرد، بیانیه ارتش مصر را بعد از اتخاذ مواضع آمریکا و کشورهای غربی، روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دانست و آن را به مثابه اعلان موضوع روشن به منظور کودتا علیه رئیس جمهوری این کشور خواند.

این فعال حقوقی یمنی افزود:‌ اغلب مردم مصر خواستار محمد مرسی هستند نه جماعت اخوان المسلمین و بر آنهاست که حجم حملات رسانه‌های داخلی و خارجی علیه آنها را درک کنند.

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که در صورت سرنگونی مرسی توسط مخالفان، تاثیر آن به همه کشورهای عربی بویژه به یمن که درگیر اختلافات داخلی است؛ منتقل خواهد شد تا نظام‌های که بر موج انقلاب‌های عربی سوار شده‌اند را سرنگون سازد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول