اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

درخواست اسلام‌آباد برای تشکیل دولت فدرال در افغانستان

مقام دولتی پاکستان در ملاقات با سفیر کابل تنها راه حل مشکل افغانستان را تشکیل دولت فدرال از سوی کابل دانست.

درخواست اسلام‌آباد برای تشکیل دولت فدرال در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین‌الملل و معاون امنیتی نواز شریف در ملاقات با «عمر داوود زئی» سفیر کابل در اسلام‌آباد ابراز داشت: تنها راه حل مشکلات افغانستان تشکیل دولت فدرالی در این کشور است.

وی افزود: بهتر است با تشکیل دولت فدرالی بخش‌هایی از افغانستان به طالبان سپرده شود و بخشی از ولایت‌ها به طور کامل در اختیار دولت افغانستان باشد.

در همین حال، «ارشاد احمدی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان با اعتراض شدید به پیشنهاد پاکستان عنوان کرد: به نظر می‌رسد اسلام‌آباد با پیشنهاد دولت فدرالی به دنبال این است که منافعی را که نتوانسته در میدان جنگ به آنها برسد از طریق مذاکره بدست آورد.

احمدی تأکید کرد: افتتاح دفتر طالبان در قطر حربه پاکستان برای تضعیف دولت افغانستان و تصاحب قدرت در این کشور است.

به گفته احمدی پاکستان سعی دارد طالبان را به عنوان یک قدرت سیاسی در جهان مطرح کند. معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان تصریح کرد که پاکستان سعی دارد با تشکیل دولت‌ فدرال مناطق خودمختار به وجود بیاورد که طالبان بر آن مسلط باشند.

وی افزود: ما امیدوار بودیم دولت جدید پاکستان از دخالت در امور افغانستان دست بردارد و به دنبال صلح در این کشور باشد اما به نظر می‌رسد نواز شریف در مسئله افغانستان از حاکمان پیشین این کشور سر‌سخت‌تر است.

احمدی گفت: ما با دقت نقش پاکستان را در مذاکرات قطر زیر نظر داریم و تسلیم خودکامگی این کشور نمی‌شویم.

نمایندگان طالبان از طریق پاکستان به قطر رفتند و به نظر می‌رسد سازمان اطلاعات پاکستان نقش مهمی در مذاکرات قطر دارد این در حالی است که استقرار گروه‌های جهادی کشمیر و جنگجویان ازبک و ترکستانی در وزیرستان شمالی همچنین تقویت شبکه حقانی حکایت از آمادگی برای یک حمله سراسری به افغانستان دارد. شبه نظامیان پاکستانی قندهار و کابل را هدف اصلی در افغانستان تعیین کرده‌اند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول