اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چگونه در بورس موفق شویم؟

سرمایه‌گذاری در بورس یکی از راه‌های ایجاد اشتغال است که آشنایی با آن و فعالیت‌ در بورس می‌تواند در زندگی اقتصادی مردم بسیار مؤثر باشد.

چگونه در بورس موفق شویم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، بورس بازاری برای خرید و فروش سهم، کالا، ارز و غیره است لذا برای شناخت بورس از بازار شروع می‌کنیم، در یک تعریف ساده می‌توان گفت که بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد، و ساده‌تر اینکه بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌ای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است.

اندیشه ایجاد بورس از زمانی شکل گرفت که عده‌ای از بازرگانان اروپایی از فعالیت‌های تجاری خود ضرر کردند، بنابراین به فکر راه‌حلی افتادند تا به وسیله آن بتوانند جلوی ضرر را بگیرند و یا آن را به حداقل برسانند، نتیجه آن شد که تعدادی از بازرگانان عده‌ای را در فعالیت‌های خود شریک کردند تا با این روش سود و زیان احتمالی را با آنها تقسیم کنند و تجربه موفقیت‌آمیزی بود و رفته رفته این تجربه قانونمند شد و به تشکیل سهامی تبدیل شد.

خبرگان بازار توصیه‌هایی به مشتریان و مردم دارند و معتقدند که اگر افراد این توصیه‌ها را به کار گیرند فعالیت‌هایشان با موفقیت بیشتر و پیامد‌های منفی کمتری همراه خواهد بود.

به همین دلیل خبرنگار فارس به منظور آشنایی بیشتر مردم با بورس، گفت‌وگویی را با سوگل هیراد سرپرست بورس منطقه‌‌ای سیستان و بلوچستان انجام داده است که با هم می‌خوانیم...

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کار اصلی بورس اوراق بهادار این است که زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا دو گروه از مردم، به طور قانونی، در یک فعالیت اقتصادی شریک و علاوه بر تأمین نیاز‌های یکدیگر، از منفعت و سود این فعالیت بهره‌مند شوند، این دو گروه سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران هستند.

وی افزود: اصولا در یک تقسیم‌بندی ساده، افراد جامعه را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد، یک گروه کسانی که پول، سرمایه یا پس‌انداز دارند اما نمی‌توانند با آن کار کنند و گروه دوم کسانی که توانایی انجام فعالیت‌های اقتصادی دارند اما سرمایه و پول کافی ندارند.

هیراد عنوان کرد: این دو گروه علاوه بر اینکه یکدیگر را نمی‌شناسند و تعداد آ‌نها نیز کم نیست دارای ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی هستند به عنوان مثال، همه سرمایه‌گذاران به یک اندازه پس‌انداز ندارند، برخی دارای مبالغ اندک و برخی صاحب مبالغ کلان هستند، سلیقه این افراد هم برای سرمایه‌گذاری متفاوت است، مثلا عده‌ای تمایل به سود کم در کوتاه مدت دارند و عده‌ای به دنبال سود بیشتر ولی در دراز مدت دارند و ده‌ها ویژگی دیگر.

این مسئول در زمینه راه‌های ورود به بورس بیان داشت: چه فروشندگان و چه خریداران سهام در اولین قدم تقاضای خود را به کارگزاران بورس تحویل می‌دهند.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: کارگزاران هر روز به جز روز‌های پنج‌شنبه و ایام تعطیل از ساعت 9 صبح الی 12 ظهر در تالار بورس حاضر شده و تمامی تقاضاهای خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می‌کنند و پس از وارد شدن لیست تقاضاها در سیستم معاملات، تقاضاها در دو صف، صف خرید و صف فروش، بر اساس قیمت و زمان ورود، اولویت‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که قیمت‌هایی را که برای فروش ارزان‌تر است و تقاضاهای خریدی را که قیمت بالاتری دارند در ردیف اول قرار می‌دهد، بدین ترتیب هر کس که به ارزان‌ترین قیمت بفروشد در اول صف فروش و هر کس که به گران‌ترین قیمت بخرد در اول صف خرید قرار می‌گیرد و بنا براین قبل از دیگران معامله خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری کوچک در بورس، ورود به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کشور

هیراد با اشاره به اینکه اگر دو تقاضا با یک قیمت وارد سیستم شود افزود: سیستم اولویت را به تقاضایی می‌دهد که زودتر وارد سیستم شده باشد، این عملکرد سیستم بیانگر آن است که روند معاملات و قیمت سهام بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و امکان دخالت افراد در آن وجود ندارد لذا می‌توان با سرمایه اندکی هم در سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور سهیم شد.

چرا در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند

وی گفت: سرمایه‌گذاران در هرجا که سرمایه‌گذاری می‌کنند علاوه بر اینکه به دنبال کسب سود هستند، در انتخاب نوع سرمایه‌گذاری نیز به دنبال جایی می‌گردند که سود بیشتری بدهد، مورد اطمینان و قانونی باشد، هر زمان که بخواهد بتواند از وضعیت سرمایه‌گذاری خود مطلع شوند، هر وقت که بخواهد بتواند سرمایه‌ خود را نقد کند و غیره و برخی نیز علاوه بر این، معیار‌های متعالی‌تری دارند.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اذعان داشت: سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند از دو راه این خواسته را محقق سازد، نخست از طریق پرداخت سود ناشی از فعالیت کارخانه‌ها و شرکت‌ها، بدین ترتیب که، کارخانه‌ها یا شرکت‌هایی که سهامشان در بورس عرضه شده است بخشی از سودی را که از فروش کالاها و خدماتشان حاصل می‌شود بین سهامداران تقسیم می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه بورس، بازاری برای خرید و فروش سهم، کالا و ارز است خاطرنشان کرد: کسانی که با خرید سهام در شرکت‌ها و یا کارخانه‌های بورسی در این مراکز شریک شده‌اند از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

هیراد عنوان کرد: راه دوم کسب درآمد سهامداران بورس، ناشی از فعالیت مفید و مؤثر مدیران شرکت مربوطه است که باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود که این به معنی افزوده شدن بر دارایی سهامداران است.

وی تصریح کرد: کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند اگر پولشان نیاز پیدا کنند بسیار سریع‌تر از بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌توانند سهام خود را به پول نقد تبدیل کنند.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای این کار کافی است به اولین کارگزار بورس مراجعه کنند و فرم تقاضای فروش سهامشان را تحویل دهند.

سهامداران در مجامع شرکت مربوطه حق حضور و اظهارنظر دارند

هیراد بیان داشت: سهولت فروش سهام طوری است که حتی در سخت‌ترین شرایط هم، در صورتی که فرد سهام خود را اندکی کمتر از قیمت روز بازار ارائه کند در کمترین زمان سرمایه نقد خواهد شد، این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر فاقد این ویژگی‌ هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از فواید سرمایه‌گذاری در بورس، مشارکت در تصمیم‌گیری، اطمینان از مکان سرمایه‌گذاری است و عنوان کرد: تصمیم‌گیری برای اداره‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با نظر صاحبان سرمایه انجام می‌پذیرد.

این مسئول گفت: افرادی که سهام شرکت‌های بورسی را خریداری می‌کنند مطابق قانون می‌توانند در مجامع شرکت مربوط حضور پیدا کنند و با شنیدن گزارش فعالیت‌ها از گزارش کار شرکت‌ آگاه شوند و همچنین با حق رأی خود نسبت به انتخاب هیئت مدیره، طرح‌های مورد نظر و میزان سود تقسیمی به سهامداران شرکت اظهارنظر کنند.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان متذکر شد: این مزیت شرکت‌های بورسی سبب شده است که سهامداران بتوانند هم از فعالیت‌های شرکت آگاه شوند و هم در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

بورس حافظ منافع سرمایه‌گذاران است

این مسئول با اشاره به اطمینان افراد از مکان سرمایه‌گذاری گفت: بورس مکانی امن برای سرمایه‌گذاری بوده، برای اثبات این مدعا کافی است به قانون حاکم بر بورس توجه کنیم چرا که بورس بر اساس قانون بازار اوراق بهادار تأسیس شده و مطابق آن فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در قانون علاوه بر اینکه تمامی فعالیت‌های بورس مشخص شده و هر نوع فعالیتی با اخذ مجوز قانونی صورت می‌گیرد یک نهاد ناظر به نام سازمان بورس نیز در نظر گرفته شده تا بر تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، نظارت کند.

هیراد در زمینه اینکه چگونه می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد افزود: انجام هر فعالیتی تابع آداب و مقرراتی است، سرمایه‌گذاری در بورس نیز تابع مقررات و آداب خود است.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اذعان داشت: اولین کاری که برای سرمایه‌گذاری در بورس باید انجام داد گرفتن کد معاملاتی است، این کد به منظور راحت‌تر شدن و سرعت یافتن بیشتر کار به افراد داده می‌شود؛ همان طور که بانک به مشتری خود شماره حسابی می‌دهد که مشتری با آن شماره شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، سیستم معاملاتی بورس افراد را به وسیله کد معاملاتی آنها شناسایی می‌کند، برای گرفتن کد معاملاتی، فرد می‌تواند با مراجعه به یکی از کارگزاری‌ها و ارائه فتوکپی شناسنامه و یا کارت ملی خود کد مربوط به خود را دریافت کند.

این مسئول گفت: کد معاملاتی شامل سه حرف نام‌ خانوادگی به همراه یک عدد ثابت بوده، به عنوان مثال کد معاملاتی کسی که نام خانوادگی او فخرزاده است می‌تواند فخر 00101 باشد.

کارگزاران بورس واسطه خریداران و فروشندگان سهام در بازار اوراق بهادار هستند

هیراد اظهار داشت: خریدار سهام برای خرید باید به یکی از کارگزاری‌های بورس مراجعه و از کارگزار تقاضای فرم درخواست خرید کند، کارگزار فرمی را در اختیار او قرار می‌دهد و او علاوه بر تکمیل فرم بایدی مبلغی را که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند به حساب کارگزار واریز و فیش آن را به همراه فرم تکمیل شده تحویل کارگزار دهد و رسید بگیرد.

وی ادامه داد: پس از آماده شدن اوراق سهام، مشتری با تحویل رسید قبلی به کارگزار اوراق سهام خود را دریافت می‌دارد.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اضافه کرد: علاوه بر خرید حضوری، اشخاص می‌توانند از طریق اینترنت نیز اقدام به خرید کنند و پس از انجام عملیات پرینت آن را به عنوان رسید دریافت کنند.

این مسئول تصریح کرد: در فرم درخواست خرید مواردی از قبیل مشخصات خریدار، تعداد سهام مورد تقاضا، مبلغ سرمایه‌گذاری و غیره گنجانده شده است.

هیراد با اشاره به اینکه برای فروش سهام نیز همچون خرید، فروشنده باید به کارگزار مراجعه و فرم درخواست فروش را تکمیل کند بیان کرد: برای این کار فروشنده دو راه در پیش رو دارد، راه اول آن که به کارگزار اختیار می‌دهد تا سهامش را به قیمت بازار بفروشد، در این حالت کارگزار موظف است تا سهام مشتری را به بالاترین قیمت پیشنهاد روز بفروشد.

وی عنوان کرد: راه دوم این است که فروشنده در فرم فروش قید می‌کند چنانچه قیمت سهام در بورس تا حد معینی افزایش یافت، اقدام به فروش می‌کند.

بورس منطقه‌ای استان کمترین آسیب را از بحران مالی متحمل شده است

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مشکلات مردم این است که در برخی مواقع از احساسات خود پیروی می‌کنند که خوشبختانه این بورس توانسته است کمترین آسیب را متحمل شود.

هیراد خاطرنشان کرد: علاوه بر خرید و فروش سهام، راه دیگری برای معامله سهام وجود دارد و آن معاوضه سهام است.

وی ادامه داد: معاوضه سهام به این صورت است که صاحب سهام، نحوه‌ فروش سهام خود و نیز نحوه‌ خرید سهام مورد نظر را به اطلاع کارگزار می‌رساند، و کارگزار نیز مطابق این درخواست اقدام به معاوضه می‌کند.

هیراد بیان داشت: البته کارگزاران بورس در قبال خدمتی که به مشتریان انجام می‌دهند، درصدی از مبلغ هر معامله را به عنوان اجرت یا حق کارگزاری خود برداشت می‌کنند و سقف این مبلغ مطابق قانون مشخص شده است.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اذعان داشت: کارگزاران مجاز هستند حق کارگزاری خود را کمتر از سقف تعیین شده از مشتریان دریافت کنند.

استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب‌ترین راه کسب درآمد است

این مسئول افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادها و یا شرکت‌هایی هستند که سرمایه خود را عمدتا در سهام و برخی موارد دیگر مثل اوراق مشارکت به کار می‌گیرند.

هیراد با اشاره به اینکه این صندوق‌ها مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت و تحت نظارت همین سازمان فعالیت می‌کنند ادامه داد: صندوق‌ها همه عوامل کار، شامل مدیر، ضامن، امین، پرسنل متخصص و توانمند و سایر امکانات مورد نیاز را در اختیار دارند و علاوه بر آن بر اساس قانون، سرمایه قابل توجهی را برای شروع کار تهیه می‌کنند.

سرپرست بورس منطقه‌ای سیستان و بلوچستان این صندوق‌ها را چه از لحاظ سرمایه و چه از لحاظ نیرو‌های با تجربه و توانمند قابل اعتماد عنوان کرد.

وی بیان کرد: این که توصیه می‌شود سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شود به دلیل آن است که سرمایه‌گذار با خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق، در حقیقت یک سبد سهام را تشکیل می‌دهد که این سبد به طور مرتب توسط مدیر و کارشناسان صندوق تحت نظارت قرار می‌گیرد.

همه افراد جامعه ما بورس را نمی‌شناسند و با نحوه‌ سرمایه‌گذاری در آن و فواید و سودمندی‌های ناشی از آن آشنا نیستند، این در حالی است که آشنایی با بورس و فعالیت‌ در آن می‌تواند در زندگی اقتصادی و اشتغال در جامعه برای مردم بسیار مؤثر باشد.

تا همین سال‌های اخیر، بیشتر مردم پس‌انداز‌های خود را فقط در بانک‌‌‌‌‌‌‌‌ها نگه‌داری می‌کردند و با راه‌های دیگر استفاده از اندوخته‌های خود آشنا نبودند، اما امروزه بسیار شنیده می‌شود که راه دیگری هم برای استفاده از پس‌انداز‌ها وجود دارد و آن این است که یک فرد عادی می‌تواند در مالکیت واحد‌های تولیدی و تجاری بزرگ مشارکت کند و از نتایج مشارکت و سرمایه‌گذاری خود به سادگی بهره‌مند شود.

====================

گزارش از: زهرا بزی - سعیده مرادقلی

====================

انتهای پیام/75002/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول