اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شکست پروژه همگام‌سازی؛ بحران جدی صهیونیست‌ها در اروپا

رئیس اتحادیه یهودیان اروپا در پی افزایش نگران ‌کننده اقدامات ضدصهیونیستی در جهان، به تمامی مقامات سیاسی اروپا نامه نوشت و از آنها درخواست کرد در مقابل اقدامات ضداسرائیلی که در حال گسترش است، واکنش نشان داده و همگام با منافع اسرائیل گام بردارند.

شکست پروژه همگام‌سازی؛ بحران جدی صهیونیست‌ها در اروپا

به گزارش خبرگزاری فارس، اعتراضات اروپاییان به اقدامات اسرائیل بویژه شهرک سازی ها و کارشکنی های مختلف این رژیم که مانع روند مذاکرات صلح شده، موجب نگرانی های عمده مقامات داخلی و نیز وابستگان خارج از اسرائیل، مانند رؤسای سازمانهای مختلف اسرائیلی فعال در جهان شده است.

افکار عمومی یکی از مهمترین حوزه ها در عرصه روابط بین الملل است که توسط مقامات سیاسی کشورهای مختلف رصد شده و تلاش می شود تا تنشهای این حوزه با تصمیمات و سیاست های نظام های سیاسی مذکور به حداقل برسد. احترام و وجهه بین المللی، تسهیل امور مختلف اقتصادی در سطح بین الملل، گسترش ارتباطات سیاسی و همکاریهای چندجانبه و...مهمترین دستاوردهای همسویی افکار عمومی با نظام های سیاسی به شمار می آید. از این رو کشورهای مختلف در تلاشند تا رفتارها و اقدامات داخلی و بین المللی خود را در قبال این نیروی غیرملموس توجیه کرده و از این طریق آن را مدیریت کنند. انقلاب ارتباطات،گسترش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، برگزاری سخنرانی ها و کنفرانسهای بین المللی و.. از جمله مهمترین روشهایی است که نظام های سیاسی مختلف از کانال آنها، اهداف خود را موافق و همسو با هنجارهای بین المللی نشان می دهند.

پیامدهای مغایرت افکار عمومی با سیاست ها و خط‌مشی های کشورهای مختلف یکسان نبوده و سطوح مختلفی را در بردارد. مهمترین این سطوح را می توان این گونه بیان نمود:

1)  افکار عمومی خنثی: بازتاب افکار عمومی در این سطح، اگر چه موافق با سیاست ها و رویکردهای یک کشور خاص نیست اما مخالفت ملموس نیز از آن نتیجه نمی شود.

2) افکار عمومی مغایر منفعل: در این سطح افکار عمومی مغایر با سیاست های یک کشور بوده و وزنه مخالفت با آن سنگین تر است اما در حدی نیست که به فعل رسیده و در حد مخالفت در ذهن و سخن باقی می ماند.

3) افکار عمومی مغایر فعال: در این سطح، افکار عمومی نه تنها با یک روند خاص در ذهن و سخن مخالفت می کنند بلکه این مخالفت را به شکل اعتراضات صریح در چارچوب تظاهرات، اقدامات اعتراضی، فشار به دولتها و حکومتها برای اتخاذ مواضع مخالف و ... نشان می دهند.

مهمترین مسئله ای که موجب می شود پیامدهای افکار عمومی در دنیای مدرن برای نظام های سیاسی در این حد حائز اهمیت باشد، پذیرش دموکراسی به عنوان یکی از شیوه های قابل اعتماد و مناسب حکومت مداری است. در واقع تأکید دموکراسی بر آرای مردم و نظرات و عقاید آنان، حاکمان و سردمداران را مجبور به اجرای خواسته‌های ملتها می کند. اگر چه بنابر سخن آستین رنی «نه علم و نه منطق نمی توانند ثابت کنند که مفهوم خاصی از دموکراسی تنها مفهوم درست است و معنای درست دموکراسی بستگی به میزان درک و پذیرش عام دارد» اما مقبولیت اصول دموکراسی حداکثری به معنای احترام به حق فرد، آزادی وی در انجام عملی که برای زندگی وی حیاتی است و تأکید بر دموکراسی جمعی به معنای وجود فرصتهای برابر برای تعالی یکسان جوامع موجب می شود تا افکار عمومی نقش روزافزون‌تری در سیاست کشورها ایفا کند.

از این رو اهمیت دموکراسی خواهی و دموکراسی طلبی در میان مردم اروپا، یکی از مهمترین خطوطی است که اسرائیل تمام تلاش خود را برای مدیریت و نظارت بر آن به کار می‌برد. ادعای بزرگترین دموکراسی در خاورمیانه که از سوی مقامات این رژیم عنوان می شود، توجیه حملات و هجمه های متعدد به فلسطینی ها با استدلال هایی مانند دفاع از خود، حمایت از سازمانهای مختلف حقوق بشری در سطح جهان، برگزاری برنامه هایی مانند کنفرانس ها و میتینگ های سیاسی و ترتیب دادن سفرهای گروههای مختلف مانند دانشجویان، لاتین تبارهای آمریکا، اروپاییان، ساکنان آسیای شرقی و..برای دیدار از سرزمین های اشغالی و گفتگو با مقامات سیاسی، اهمیت افکار عمومی جهان بویژه آمریکا و اروپا را برای این رژیم به اثبات می رساند.

با این وجود به نظر می رسد پروژه همگام‌سازی ملتهای اروپایی که اسرائیل مدتهاست آن را با روشهای مختلفی که به آن اشاره شد، به پیش می برد، در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد. اعتراضات اروپاییان به اقداماتی مانند شهرک سازی، تشکیل گروههای مختلف حامی فلسطین، تظاهرات و راهپیمایی های اعتراضی، ایجاد صفحات مجازی اینترنتی ضدصهیونیستی و آنتی سمیتیستی، برچسب زنی محصولات شهرک‌های اسرائیلی، راه اندازی کمپین تحریم، بایکوت و سرمایه برداری، فشار بر حکومت ها و نهادهای تصمیم گیرنده برای اتخاذ شیوه های جدی تر در سطوح دیپلماتیک علیه اسرائیل و...از جمله مهمترین مواردی است که نشان می دهد افکار عمومی نسبت به اسرائیل را باید در طبقه افکار عمومی مغایر فعال تلقی کرد به گونه ای که منجر به نگرانی‌های عمیق مقامات داخلی رژیم صهیونیستی و نیز سازمانهای وابسته به آن در جهان شده است.

گسترش این موج، بر اساس مواردی که به آن اشاره شد یعنی اهمیت جایگاه افکار عمومی در قالب دموکراسی های اروپایی، سیاست نهادهایی خاص مانند اتحادیه اروپا و یا سازمان ملل را نیز تحت شعاع قرار داده است. امتناع اتحادیه اروپا از شناسایی حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی علی رغم فشارها و لابیگری‌های گسترده، ارتقای جایگاه فلسطین به عنوان عضو ناظر سازمان ملل، فشارهای متعدد مقامات سیاسی کشورها در اعتراض به شهرک سازی های غیرقانونی و...از جمله این موارد است.

بر این اساس هزینه هایی که اسرائیل به دلیل رویگردانی افکار عمومی جهان از اقدامات و موجودیت خود متحمل می شود، در حال افزایش است. از این رو اقداماتی مانند نامه نگاری‌های مقامات صهیونیستی به نهادها و دولتهای مختلف و هشدارهای مکرر در قبال گسترش این روند حاکی از ترس بیش از پیش آنها برای پیامدهای مسلم شکست روند همگام‌سازی افکار عمومی با منافع و اهداف صهیونیست ها است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول