اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

متحدان واشنگتن علیه کاخ سفید

دولت ژاپن هم به جمع معترضان برنامه‌های جاسوسی آمریکا پیوست

به دنبال افشای برنامه‌های جاسوسی آمریکا از نهادها و مأمورین دیپلماتیک کشورهای دیگر به ویژه متحدان این کشور، دولت توکیو از کاخ سفید خواست در این زمینه توضیح دهد.

دولت ژاپن هم به جمع معترضان برنامه‌های جاسوسی آمریکا پیوست

 به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری کیودوی ژاپن گزارش داد؛ اسناد محرمانه منتشر شده از سازمان امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از 38 سفارت و ادارات دیپلماتیک متحدان خود از جمله اتحادیه اروپا و ژاپن جاسوسی می‌کرده است.

براساس گزارش روزنامه گاردین انگلیس که براساس گفته‌های ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سیا نوشته شده است، ماموران دیپلماتیک کشورهایی مثل فرانسه، ایتالیا، یونان، مکزیک، کره جنوبی، هند، ژاپن و ترکیه هدف برنامه های نظارتی و جاسوسی آمریکا بوده‌اند.

«یوشیهیده سوگا» معاون نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری از دولت کاخ سفید خواست در این زمینه توضیح دهد.

وی تاکید کرد که دولت توکیو از کانال‌های دیپلماتیک موضوع جاسوسی از دیپلمات‌های خود را بررسی و پیگیری خواهد کرد.

خبرگزاری کیودو نیز در همین زمینه نوشت: در صورتیکه مساله نظارت و جاسوسی آمریکا از ادارات دیپلماتیک ژاپن تایید شود این موضوع می‌تواند بر روابط توکیو-واشنگتن تاثیر منفی بگذارد.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز شب گذشته از دولت آمریکا خواست در زمینه اتهامات وارده مبنی بر جاسوسی از دفاتر اتحادیه اروپا از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا توضیح دهد.

نشریه «اشپیگل» آلمان روز یک شنبه گزارش داد؛ به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده است که نشان می‌دهد، دولت آمریکا از دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن جاسوسی کرده است.

ادوارد اسنودن مامور پیشین سازمان اطلاعات آمریکا که مدتی است افشاگری‌های وی جریان‌ساز شده است، مدرکی را در اختیار این نشریه قرار داده که متعلق به 3 سال پیش است و حاکی از شنود نمایندگی اتحادیه اروپا در پایتخت ایالات متحده است.

فابیوس افزود: اگر این گزارشها تایید شود برای ما کاملا غیر قابل قبول است. ما انتظار داریم که مقامات کاخ سفید به نگرانیهای مشروع که رسانه ها آن را منتشر کرده اند پاسخ دهد.

«زابینه لویتهویزر اشناربرگر» وزیر دادگستری آلمان هم پیش از این از ایالت‌متحده آمریکا خواسته بود تا هر چه سریعتر درباره گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر جاسوسی آمریکا از نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در واشنگتن توضیح دهد.

اشناربرگر این اقدام را یادآور دوران جنگ سرد دانست. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: « طرف آمریکایی باید به سرعت در این زمینه پاسخگو باشد که آیا بنابر گزارش رسانه ای، از دفاتر اتحادیه اروپا در آمریکا جاسوسی شده است یا خیر.»

«ژان آزلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز در این مورد به نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «اگر چنین گزارش‌هایی درست باشند، منزجر کننده هستند.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول