اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصر نفس‌های خود را در سینه حبس کرده و در انتظار نتایج 30 ژوئن است

به نظر می‌رسد، تظاهرات 30 ژوئن که میان معارضان و حامیان محمد مرسی و حاکمیت اخوان المسلمین در شهرها و مناطق مختلف مصر درحال برگزاری است، نفس‌های مصر را در سینه حبس کرده و موجب شده تا همه در انتظار نتایج این روز باشند.

مصر نفس‌های خود را در سینه حبس کرده و در انتظار نتایج 30 ژوئن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از قاهره، مصر در روز 30 ژوئن یکی از سخت‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری می‌کند و همین موجب شده تا این کشور در انتظار نتایج تظاهرات موافقان و مخالفان «محمد مرسی»، رئیس جمهوری این کشور و حاکمیت اخوان المسلمین در این روز نفس‌های خود را در سینه حبس کند.

هم اکنون مصر و مردم آن به دو بخش تقسیم شده‌اند، بخشی که روز 30 ژوئن را روز سرنگونی حکومت اخوان المسلمین و برکناری وی از قدرت می‌دانند و بخشی که بر ادامه ریاست جمهوری وی پافشاری می‌‌کنند.

معترضان مصری در میدان‌های شهرهای کوچک و بزرگ این کشور اعلام کرده‌اند تا کناره گیری محمد مرسی از قدرت و برگزاری انتخابات زود هنگام و سرنگونی حاکمیت اخوان المسلمین در این کشور به تحصن خود در این میدان‌ها ادامه می‌دهند. در مقابل نیز یاران و هواداران محمد مرسی مقابل مسجد «رابعة العدویة» تجمع کرده‌اند تا حمایت خود از ریاست جمهوری مشروع محمد مرسی را اعلام و تاکید کنند که روز 30 ژوئن به مثابه روز تمکین حکومت اسلامی در مصر است.

تجمع تظاهرات کنندگان معترض و حامی اخوان المسلمین و محمد مرسی از شب گذشته آغاز شده و اظهارات و واکنش‌های تایید کنندگان و معارضان مرسی هر لحظه افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که «حمدین صباحی» و «محمد البرادعی» از رهبران جریان‌های معارض مرسی برای مردم مصر پیام داده و بر ضرورت پاسخ به خواسته‌ها و مطالبات مردم از سوی دولت کنونی و برگزاری انتخابات زود هنگام تاکید کردند. آنها همچنین اعلام کردند که تجمع مردم مصر در میدان‌های مختلف مصر میلیونی بوده و با هدف براندازی و سرنگونی حاکمیت اخوان المسلمین در مصر صورت می‌گیرد.

این درحالی است که «عصام الحداد»، معاون رئیس جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که انقلابیون مصر یا کسانی‌ که خود را به این نام می‌نامند، همان کسانی هستند که یک شهروند آمریکایی را کشته و به یک خبرنگار نروژی تجاوز کردند.

اما تجمع کنندگان در میدان التحریر القاهره شعار «کناره گیری کن» را سر دادند و سکوهایی که در این میدان ایجاد شده‌اند، شعارهایی علیه اخوان المسلمین و محمد مرسی سر داده و با بالا بردن پلاکاردهای قرمز خواست خود مبنی بر کناره گیری مرسی از قدرت را اعلام کردند.

اما از سوی دیگر در میدان رابعة العدویة تجمع جریان‌ها و گروه‌های اسلامگرا به چشم می‌خورد که با سردادن شعارهایی بر مشروعیت محمد مرسی تاکید و اعلام می‌کنند، امروز همان روزی است که باید به طرح اسلامی تمکین کرد و این بازماندگان حزب منحل سابق ملی هستند که انقلابی را علیه مشروعیت نظام حاکم رهبری و هدایت می‌کنند. 

در این میان نیروهای ارتش مصر محافظت از تاسیسات مهم و استراتژیک و حساس از جمله وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها و موسسات و مراکز حکومتی را برعهده گرفته‌اند و هواپیماهای ارتش با پرواز در آسمان مناطق و شهرهای مختلف مصر حوادث جاری در کشور و اماکن و مناطق درگیری و خشونت را رصد کرده و زیر نظر دارند.

در میان منازعات و درگیری‌های سیاسی که هم اکنون به اوج خود در مصر رسیده، استان‌های سینا شاهد اقدامات خشونت آمیز علیه نیروهای پلیس این استان‌ها بوده است، به گونه‌ای که در جریان این اقدامات خشونت آمیز گزارش شده که رئیس دایره جنایی استان «العریش» توسط افراد ناشناس و از طریق شلیک گلوله به وی به قتل رسید. این درحالی است که مناطق متفرقه در سینا شاهد شلیک‌های پراکنده بودند که منجر به زخمی شدن شماری از اهالی این مناطق شد.

در سطح مردمی نگرانی و اضطراب شدیدی بین مردم مصر مشاهده می‌شود، به گونه‌ای میلیون‌ها شهروند مصری اقدام به خرید نیازها و مایحتاج زندگی خود در ماه رمضان به اندازه بسیار کرده و به نظر می‌رسد که آنها نگران بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور همچون روزهای جاری طی انقلاب 25 ژانویه و کم شدن برخی کالاها و اقدام مورد نیاز در بازارها هستند. همچنین صاحبان خودروها اقدام به ذخیره بنزین برای روزهای آینده کردند تا با نبود آن در روزهای آتی مواجه نشوند.

در حوزه سیاحت و گردشگری نیز وزارت خارجه آمریکا به اتباع خود درباره سفر به مصر هشدار داد و قاهره تقریبا خالی از هرگونه گردشگر خارجی است و هتل‌های استان قاهره با رکود و کسادی سنگین مواجه هستند، اگرچه چنین وضعیتی در دو شهر ساحلی الغردقة و شرم الشیخ مشاهده نمی‌شود، چون این دو شهر به دور از کوران حوادث سیاسی جاری در کشور هستند و گزارش شده امروز یک‌شنبه حدود 2 هزار گردشگر از آلمان وارد فرودگاه بین المللی الغردقة شدند. با این حال شرکت‌های گردشگری و سیاحتی گردشگران را از سفر به قاهره و دیگر شهرهایی که شاهد خشونت و اعتراض‌های مردمی هستند، بر حذر داشته‌اند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول