اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/به بهانه روز مبارزه با سلاح‏های شیمیایی/

سلاح‏های شیمیایی؛ برگ برنده ظالمان در نبرد با مظلومان

سلاح‏های شیمیایی بی‏تردید امروز برگ برنده ظالمان در نبرد با مظلومان است؛ مظلومانی که نمونه اعلایشان در سردشت به خاک و خون کشیده شدند.

سلاح‏های شیمیایی؛ برگ برنده ظالمان در نبرد با مظلومان

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی سپاه سمنان، هشتم تیر ماه، سالروز بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی است؛ بهانه‌ای که ما را واداشت تا به ریشه‏های استفاده از این‏گونه سلاح‌ها توسط دولت‌های مختلف و پیامدهای آن کمی بیشتر بپردازیم.

دولت عراق در زمان صدام حسین به شکل گسترده‌ای از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده کرد؛ از حدود سال 1355، رژیم عراق با جمع‌آوری برخی از استادان دانشگاه و صرف بودجه لازم، به جمع‌آوری اطلاعات درباره سلاح‌های شیمیایی ـ میکروبی و رادیواکتیو پرداخت و در هر سه زمینه موفقیت‌هایی را به دست آورد.

اولین باری که ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده کرد، به 27 مهرماه 1359 در منطقه جنوب استان خوزستان برمی‌گردد؛ در این سال عراق چهار بار از سلاح شیمیایی از نوع تاول‏زا (گاز خردل) استفاده کرده که یک مصدوم و 20 شهید به دنبال داشت.

اعتراض ایران به این اقدام غیرانسانی عراق سبب شد تا رادیوی رسمی عراق این اتهام را انکار کند؛ ولی در طول عملیات رمضان و خیبر بمب‌های شیمیایی تولید عراق به کمک توپ‌خانه و هواپیما به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

در واقع عراقی‌ها نه‌ تنها خط دفاعی رزمندگان ایران را با سلاح‌های شیمیایی می‌شکستند، بلکه از طیف گسترده‌ای از این سلاح‌ها علیه شهروندان غیرنظامی نیز استفاده می‌کردند.

توسل عراق به سلاح‌های شیمیایی به طور محدود، از زمان آزادسازی خرمشهر به کاربرد گسترده آن را پس از پیروزی‌های بزرگ ایران و شکست نیروهای عراق به ترتیب در عملیات‌های والفجر 2، والفجر4، خیبر و بدر منجر شد.

 

از یونان تا ایران

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استاد دانشگاه امام حسین (ع) در این زمینه در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان گفت: به زعم مورخان نظامی، استفاده از سلاح‏های شیمیایی به جنگ یونان باستان برمی‏گردد و باید گفت که همواره بهره‏گیری از سلاح‏های شیمیایی برگ برنده ظالمان علیه مظلومان عالم بوده است.

ابوتراب کاتبی بیان کرد: سلاح‏های شیمیایی انواع زیاد و مختلفی دارد که نوع ابتدایی سلاح‏های شیمیایی مثل تیرها و نیزه‏های سمی از گذشته‏های خیلی دور در جنگ‏ها کاربرد داشته است.

وی ادامه داد: مورخان نظامی، قدیمی‏ترین کاربرد سلاح‏های شیمیایی را به جنگ در یونان باستان نسبت می‏دهند که طی آن دود آرسنیک به عنوان حربه جنگی به کار گرفته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با این همه انواع مدرن سلاح‏های شیمیایی به صورتی گسترده برای نخستین بار در جنگ جهانی اول در بلژیک به کار گرفته شد که به کشته شدن و مصدومیت تعداد زیادی انجامید.

کاتبی اشاره کرد: در فاصله دو جنگ جهانی سلاح‏های شیمیایی به شدت توسعه پیدا کرد که هزار تن انواع آن را تولید کردند که به تنهایی برای نابودی تمام جانداران کره زمین کافی بود.

وی افزود: ارتش صدام در جریان جنگ تحمیلی با کمک کشورهای غربی از گازهای شیمیایی علیه ایران و سپس علیه اتباع خود در حلبچه استفاده کرد.

 

از نیزه تا بمب

استاد دانشگاه امام حسین (ع) در خصوص کاربرد عوامل شیمیایی بیان کرد: عنوان سلاح به دوران قبل از میلاد مسیح بر می‏گردد و استفاده از تیرها و نیزه‏ها و شمشیرهای آغشته سموم گیاهی، جانوری و مصنوعی همواره حکم یک برگ برنده را در دست انسان داشته است.

کاتبی تاریخچه استفاده سلاح‏های شیمیایی را این چنین دسته‏بندی کرد: به ادعا می‏توان گفت که قدمت سلاح‏های شیمیایی به اندازه سلاح‏های معمولی است.

وی اشاره داشت: هنگام جنگ حهانی اول به دلیل پیشرفت دانش و تکنولوژی لازم برای تهیه مواد شیمیایی خطرناک امکان کاربرد آنها به مقدار فراوان فراهم شد.

این کارشناس مسائل سیاسی از انواع سلاح‏ها گفت: از نظر نظامی گازهای شیمیایی به شش گروه عوامل سمی کشنده عوامل ناتوان کننده، عوامل کنترل اغتشاش، عوامل دودزای نظامی، عوامل ضدگیاه، شعله‏ها و آتش‏ها تقسیم می‏شوند.

کاتبی ادامه داد: این گازها موجب ایجاد زهر سلولی می‏شوند بدین صورت که این مواد در حالت مایع و گاز قدرت نفوذ به دیواره سلولی را دارند و فقط در تماس با موادی مانند شیشه، فلز و کاشی قدرت نفوذ خود را از دست می‏دهند.

وی تصریح کرد: مسمومیت‏ها با چند نوع آغاز می‏شوند که شامل علائم مسمومیت است که بعد از حدود سه الی شش ساعت در محل آلوده سوزش و خارش ایجاد می‏شود و لکه‏های قرمز ظاهر می‏شود و بعد از یک الی دو روز تاول‏ها نمایان می‏شود.

از کلیسا تا کاخ سفید

استاد دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: علائم مسمومییت با آرسنیک‏ها علاوه بر تاول زدن عوارضی مانند بزرگ شدن ریه، اسهال، بی‏تابی، ضعف، کاهش حرارت بدن و کم شدن فشار خون را در پی دارند.

کاتبی یادآور شد: در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران رژیم عراق با بهره‏گیری از چالش‏های میان تهران و واشنگتن، با تحریک کاخ سفید و با هدف رسیدن به امیال خود، مرزهای غربی کشورمان را مورد تاخت و تاز قرار دادند.

وی گفت: این جنگ به لحاظ بسیاری پارامترها، با سایر نزاع‏های چند سال اخیر متفاوت بوده و استفاده از جنگ‏افزارهای شیمیایی در این جنگ از سوی رژیم عراق یکی از این پارامترهاست.

 

سردشت؛ قربانی بزرگ

حملات شیمیایی عراق علیه ایران منجر به مصدوم شدن بیش از 100 هزار نفر در ایران شد که بسیاری از آنان هنوز به عوارض و بیماری‌های ناشی از مصدومیت شیمیایی مبتلا هستند و نیازمند مراقبت‌های پزشکی‌اند.

بعد از گذشت ده‏ها سال از جنگ هر روز خبری از شهادت یکی از 35 هزار جانبازان شیمیایی در گوشه و کنار کشور عزیزمان به گوش می‏رسد.

حمله شیمیایی هواپیماهای متجاوز رژیم بعث عراق به شهر سردشت در غرب ایران، به شهادت 110 نفر و مجروح شدن پنج هزار تن انجامید.

با کمال تاسف، هنوز هم تعدادی از مردم مقاوم شهرستان سردشت با آثار و پی‏آمدهای این بمباران دست به گریبان هستند و در رنج و درد به سر می‏برند.

به رغم ارتکاب این جنایت هولناک، مجامع جهانی هیچ اقدامی در جلوگیری از ادامه تجاوز به عمل نیاوردند، حتی آن رژیم را هم ملامت نکردند و چون گذشته بی‌‏اعتنا از کنار این حادثه گذشتند.

انتهای پیام/2249/ی/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول