اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علم‌الهدی:

لاغرشدن تولید ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی / نیازمند ایجاد تعادل در حوزه سرمایه هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه سرمایه باید به سمت بخش تولید هدایت شود، گفت: متورم شدن بخش توزیع و تجارت و لاغرشدن بخش تولید سبب ایجاد بی‌تعادلی و مفاسد اقتصادی می‌شود.

لاغرشدن تولید ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی / نیازمند ایجاد تعادل در حوزه سرمایه هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در دیدار با اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و همچنین اتاق بازرگانی استان، در محل دفتر امام جمعه مشهد مقدس، اظهار داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق بازرگانی، دو کانون مهم اقتصاد در کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: شاهد آن هستیم که عرض و پهنای اتاق بازرگانی با پهنای خانه صنعت و معدن یکی نیست و این مسئله ریشه در نابرابری و عدم تعادل در حوزه سرمایه دارد.

علم‌الهدی با بیان اینکه نیازمند ایجاد تعادل در حوزه سیاست‌گذاری در بخش اقتصاد هستیم، خاطرنشان کرد: زمانی که وزارت بازرگانی و وزارت صنایع می‌خواست یکی شود همه گفتند این دو با توسعه‌ای که یافته‌اند چگونه در قالب یک مدیریت می‌توانند اداره شوند و این دو به طور منفک تشکیلات وسیع دارد؛ باید بدانیم که فلسفه اصلی یکی شدن این دو وزارت ایجاد تعادل و سیاستگذاری بود.

وی ادامه داد: تولید یک بخش و توزیع و تجارت بخش دیگر اقتصاد بوده که امروز باید میان این دو عرصه در حوزه سرمایه‌گذاری تعادل ایجاد شود.

امام جمعه مشهد مقدس با تاکید بر اینکه تعادل میان تولید و توزیع و تجارت از بین رفته است، تصریح کرد: ریشه تمام مفاسد اقتصادی به متورم شدن بخش توزیع است و در مقابل لاغر شدن بخش تولید برمی‌گردد.

علم‌الهدی یادآور شد: متاسفانه از مفهوم ایجاد تعادل میان بخش تولید و تجارت برداشت نادرست شده و باید بدانیم ایجاد تعادل به معنای کاهش تولید و تولید به اندازه نیاز مصرف‌کنندگان نبوده بلکه در این تعادل باید سرمایه اقتصادی را به طور متعادل و متوازن میان بخش تولید و بخش توزیع و تجارت ایجاد کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تاکید بسیار زیادی بر هدایت سرمایه به سمت بخش تولید داشته‌اند و متاسفانه امروز شاهد نتیجه عکس آن هستیم، در سال‌های گذشته به طور چشمگیر، سرمایه از سمت تولید در شیبی تند به سمت توزیع و مصرف لیز خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به خانه صنعت و معدن گفت: باید ریشه مشکلات را شناسایی و در مسیر رفع آن کوشش کنیم، اینکه بخواهیم مشکلات را به تسهیلات داده نشده به خانه صنعت و معدن و یا قوانین دست و پاگیر و یا مشکلات مرتبط با تهیه مواد اولیه منتسب کنیم درست نبوده چرا که اینها مسائل جنبی هستند.

علم‌الهدی اذعان کرد: امروز می‌گوییم ارائه تسهیلات بانکی با بهره‌وری و سود 30 درصد است اما مسئله مهم و قابل توجه این است که هدایت سرمایه‌ها از بخش تولید به سمت بخش توزیع و تجارت و ایجاد این نامتعادلی سبب افزایش بهره‌وری و سود بانکی می‌شود.

وی اظهارداشت: باید سرمایه را به سمت تولید هدایت کنیم؛ امروز اتاق بازرگانی در حوزه اقتصاد بسیار قوی عمل می‌کند.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: وقتی توسعه توزیع و تجارت با توسعه تولید همخوانی نداشته باشد نتیجه‌اش وارد کردن جنس چینی و مفاسد اقتصادی می‌شود.

وی ریشه حل مشکلات را دید دوگانه و جامع‌نگرانه به مسئله اقتصاد دانست و گفت: باید جلوی تورم توزیع و تجارت و در برابر آن لاغر شدن تولید را بگیریم و این مشکل را نباید به دولت و یا فرد خاصی منتسب کرد، بلکه به سیاست‌گذاری توجه شود.

امام جمعه مشهد مقدس خواستار نگاه جامع‌نگرانه خانه صنعت و معدن و همچنین اتاق بازرگانی در بخش ایجاد تعادل میان تولید و توزیع و تجارت شد.

انتهای پیام/70023/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول