اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز:

وجه تمایز خبرگزاری فارس در صداقت است

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز با تقدیر از عملکرد دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز گفت: وجه تمایز این خبرگزاری با دیگر رسانه‌ها صداقت در انتشار اخبار است.

وجه تمایز خبرگزاری فارس در صداقت است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سرپرست و خبرنگاران دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز صبح امروز با مدیران ارشد اداره اوقاف و امورخیریه استان البرز دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز در این دیدار به تشریح آسیب‌های فعالیت رسانه‌ای در استان البرز پرداخت و انتقادهای صریحی نسبت به عملکرد برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در این استان مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل بنی‌احمدی با بیان اینکه اظهار داشت: در دنیای امروز که مردم به اخبار و اطلاعات دسترسی دارند، نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف یک جامعه بسیار حساس تعیین‎کننده است و در این میان خبرنگاران و اصحاب قلم وظیفه‌ای خطیر بر عهده دارند که همان آگاهی‌بخشی جامعه است.

* برخی از مدیران از تعریف و تمجید ‌بی‎دلیل رسانه‌ها ضربه خورده‌اند

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در ضرورت نقد منصفانه عملکرد دستگاه‌های مختلف گفت: حضرت آقا چندی پیش یکی از سال‌ها را به عنوان سال پاسخگویی نامگذاری فرمودند و این امر نشان‎دهنده اهمیت پرسش از مدیران و نقد منصفانه عملکرد آن‌ها است.

بنی‌احمدی گفت: اگر نقد و انتقاد نباشد به طور قطع مدیران و دستگاه‌ها خود را فارغ از پاسخگویی می‌بینند و این امر بزرگ‌ترین آسیبی است که دستگاه‌ها و نهادها و مدیریت یک جامعه را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی به رابطه برخی از مدیران و رسانه‌ها دقت می‌کنیم، در می‌یابیم که آن‌ها از تعریف و تمجیدهای بی‎دلیل رسانه‌ها آسیب دیده‌اند، چراکه وقتی در معرض نقد و انتقاد قرار نمی‌گیرند،‌ انگیزه‌ خود را برای تلاش بیشتر و ارائه کار خوب از دست می‌دهند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: به همین دلیل ما در اداره اوقاف البرز همواره رابطه خود را با رسانه‌ها حفظ کرده و از سوال و پرسش خبرنگاران استقبال کرده‌ایم.

بنی‌احمدی در ادامه به آسیب‌ها و آفت‌هایی که رسانه‌های استان البرز را تهدید می‌کند، اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین آسیب عدم اطلاع و دانش برخی از خبرنگاران است و متاسفانه مشاهده می‌شود که آن‌ها نه تنها کار خود را بلد نیستند، بلکه تلاشی هم برای افزایش سطح معلومات خود نکرده و در مواجه با مدیران هم فقط به دنبال کسب رپورتاژ و آگهی هستند.

وی افزود: در مصاحبه‌های مطبوعاتی و رویارویی با خبرنگاران بارها تاکید کرده‌اند که باید عملکرد من به عنوان مدیر اداره اوقاف استان البرز که وظایف مهمی در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی دارم نقد کرده و از انتقاد منصفانه استقبال می‌کنم، اما متاسفانه باید بگویم که در تمام مصاحبه‌های مطبوعاتی خود تعداد خبرنگارانی که سوال صحیحی را بیان و انتقادی منطقی مطرح کرده‌اند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

* وقتی آگهی به برخی از رسانه‌ها نمی‌دهیم، ما را تهدید می‌کنند

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: متاسفانه آسیب دیگری که خبرنگاران و رسانه‌های استان البرز را تهدید می‌کند، تمرکز آن‌ها برای کسب آگهی و رپورتاژ است. برخی از این خبرنگاران فقط به دنبال دریافت پول از مسئولان هستند و در مصاحبه‌های مطبوعاتی و یا ارتباط دیگر به چیزی به غیر از جذب رپورتاژ فکر نمی‌کنند.

بنی‌احمدی گفت: متاسفانه باید شهادت بدهم زمانی که برخی از رسانه‌ها آگاهی و رپورتاژ نمی‌دهیم، حتی ما را تهدید کرده و به صورت مستقیم می‌گویند اگر آگهی و پول ندهید فلان مطلب را علیه شما می‌زنیم. حال تصور کنید اگر مدیری کار خود را درست انجام نداده باشد، در مقابل این تهدیدها مجبور به تسلیم شدن است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر برخی اوقات مشاهده می‌شود که نام یک مدیر و یا یک دستگاه به صورت مرتب در نشریه‌ای مطرح می‌شود و هر دفعه که این نشریات را باز می‌کنیم می‌بینم دو صفحه کامل از آن سازمان و یا نهاد خبر زده‌اند. مردم ما آگاه هستند و می‌دانند که به طور قطع پشت این خبرهای مرتب و پی در پی موضوعی نهفته و تا مدیری به رسانه‌ای پول ندهد، اینگونه از سازمان تحت مسئولیتش خبر و گزارش تهیه نمی‌کنند.

*‌ برخی از رسانه‌ها زحمت پیاده کردن خبر و مصاحبه را هم به خود نمی‌دهند

بنی‌احمدی مشکل دیگری که گریبانگیر رسانه‌های استان البرز شده است و آن را می‌توان به کل جامعه تعمیم دارد را استفاده بدون منبع از اخبار دیگر رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری‌ها دانست.

وی در این زمینه گفت: وقتی یک مصاحبه مطبوعاتی ترتیب داده می‌شود و یا خبری اتفاق می‌افتد،‌ می‌بینم که بسیاری از نشریات یک خبر را به صورت کپی استفاده می‌کنند. این در حالی است که هر خبرنگار می‌تواند از یک زاویه به موضوع نگاه کند، اما این اتفاق نیافته و برخی از رسانه‌ها حتی به خود زحمت پیاده کردن خبر و مصاحبه را هم نمی‌دهد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز تاکید کرد: در شرایطی که برخی از خبرنگاران تنها به دنبال رپورتاژ و پول هستند و از دستگاهی خبر تهیه می‌کنند که پول بیشتری به آن‌ها داده باشد و در شرایطی که یک مصاحبه مطبوعاتی را دو خبرنگار تنظیم کرده و باقی از روی آن کپی می‌کنند، این سوال مطرح می‌شود که پس وظیفه و رسالت خبرنگاری کجاست؟ مسئولیت نقد منصفانه چه می‌شود؟

بنی‌احمدی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها چشمان بیدار جامعه هستند و باید هر لحظه عملکرد مدیران جامعه را رصد کنند، گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که بسیاری از رسانه‌ها ما رسالت خود را فراموش کرده و به دنبال موضوعات دیگر و کسب درآمد بیشتر هستند و به نظر من یکی از دلایل کاهش استقبال مردم از رسانه‌ها همین امر است.

وی افزود: البته نباید این اشکالات را به کل جامعه رسانه‌ای استان البرز تعمیم داد و منصفانه نیست که ما همه آن‌ها را گرفتار این آسیب‌ها بدانیم.

بنی‌احمدی تاکید کرد: در استان البرز خبرنگاران فعال، پرتلاش،‌ صادق،‌ راستگو و با اخلاق نیز فعالیت می‌کنند و رسانه‌های خوبی را در استان داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به خبرگزاری فارس اشاره کرد.

وی با اشاره به استقبال و اعتماد مردم به اخبار این خبرگزاری گفت: یکی از دلایل اصلی اعتماد جامعه، انتشار اخبار صادقانه است. خوشبختانه دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز برای انجام وظایف و رسالت حرفه‌ای خود تلاش بسیاری انجام داده و امیدواریم با رفع برخی از نواقص موجود، در آینده شاهد پویایی و فعالیت بیشتر این خبرگزاری باشیم.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز در پاسخ به درخواست خبرنگاران فارس مبنی بر اینکه نقاط ضعف فعالیت رسانه‌ای سرپرستی این خبرگزاری در استان البرز چیست؟ گفت: باید تلاش بیشتری برای فرهنگ‌سازی از سوی این خبرگزاری انجام شود و موضوعاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، از سوی خبرنگاران این رسانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و راهکار رفع مشکلات و کاستی‌ها نیز در قالب انتشار گزارش‌ها و اخبار و مصاحبه‌ها در اولویت اصلی قرار گیرد.

* ضرورت تشکیل اتحادیه خبرنگاران استان البرز

بنی‌احمدی افزود: از سوی دیگر جامعه رسانه‌ای استان نیازمند یک تشکل غیر دولتی و مستقل هستند که در آن مسائل، مشکلات، کاستی‌ها و موضوعات این حرفه با همدلی، همکاری و تعامل خود آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و خود خبرنگاران برای رفع آن‌ها تلاش کنند.

وی متذکر شد: از سوی دیگر معتقدم که مدیریت کلان فرهنگی استان هم در هدایت و حمایت خبرنگاران به طور کامل ورود پیدا نکرده و این امر نیز یکی دیگر از نیازهای جامعه رسانه‌ای استان البرز است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز در پایان از عملکرد دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز به ویژه در حوزه بصیرت‌افزایی و تلاش برای تشویق مردم در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات 24 خرداد و خلق حماسه سیاسی تقدیر کرد.

* مدیران استانی باید تعامل بیشتری با رسانه‌ها داشته باشند

بر اساس این گزارش،‌ در جلسه فوق مریم ابراهیمیان سرپرست دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز نیز طی سخنانی گزارشی از عملکرد این دفتر طی هشت سال اخیر ارائه کرد.

وی با بیان برخی از نیازهای اصحاب رسانه در استان البرز گفت: برای اینکه رسانه‌ها بتوانند به درستی وظائف و مسئولیت خود را انجام دهند، باید یک رابطه منطقی و صحیح میان آن‌ها با مردم از یک سو و با مدیران دستگاه‌های مختلف از سوی دیگر برقرار باشد.

سرپرست دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز با بیان اینکه بسیاری از نقاط ضعف رسانه‌های استان که از سوی مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز مطرح شد، صحیح است، گفت: نباید نقش مدیران و مسئولان ارشد استان و مدیران روابط عمومی‌ نهادها و دستگاه‌های مختلف را در ایجاد این آفت‌ها نادیده گرفت و متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی از روابط عمومی‌ها تنها با رسانه‌هایی کار می‌کنند که از آن‌ها تعریف کنند.

ابراهمیان تاکید کرد: تا زمانی که مدیران تنها به دنبال انتشار اخبار و گزارش‌های مثبت از عملکرد خود باشند و در صورت انتشار یک خبر انتقادی رفتار قهری از خود نشان می‌دهند، نمی‌توان امیدوار به استقبال همه خبرنگاران از نقد مسئولان بود.

وی با تقدیر از عملکرد روابط عمومی اداره اوقاف استان البرز و مدیران ارشد این اداره در استان البرز گفت: امیدواریم در آینده نزدیک روابط عمومی‌ها و مدیران دستگاه‌های دیگر استان البرز نیز مانند اداره اوقاف این استان از نقد منصفانه رسانه‌ها استقبال کنند.

* توافق خبرگزاری فارس و اداره اوقاف استان البرز برای همکاری‌های بیشتر

لازم به توضیح است، در این جلسه مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز و سرپرست دفتر خبرگزاری فارس در این استان توافق کردند که با تنظیم راهکارهای مناسب، اطلاع‌رسانی از عملکرد و برنامه‌های اداره فوق افزایش یابد.

انتهای پیام/2302/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول