اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات مصر/

کشته شدن 4عضو اخوان‌المسلمین/بسته شدن دروازه‌های کاخ الاتحادیه و برپایی چادر در التحریر

وقوع انفجاری در شهر پورت سعید مصر منجر به کشته شدن یک نفر شد و در جریان درگیری بین موافقان و مخالفان مرسی در اسکندریه نیز دو نفر کشته شدند که یک نفر آنها تبعه آمریکا بود.

کشته شدن 4عضو اخوان‌المسلمین/بسته شدن دروازه‌های کاخ الاتحادیه و برپایی چادر در التحریر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، در آستانه برگزاری تظاهرات گسترده معارضان علیه مرسی در روز 30 ژوئن(9 تیر)، گروه‌های اسلامی تظاهرات گسترده‌ای را در حمایت از مرسی در مقابل مسجد رابعه العدویه در شهر نصر و معارضین نیز تظاهراتی را در میدان التحریر قاهره برگزار کردند.

در همین راستا «خالد الخطیب» رئیس اداره مرکزی وزارت بهداشت مصر گفت که شب گذشته در نتیجه انفجار یک جسم عجیب در میدان الشهداء در مقابل ساختمان استانداری پورت سعید یک نفر کشته و ده نفر دیگر نیز زخمی شدند.

وی افزود که زخمی‌ها به بیمارستان عمومی پورت سعید منتقل شدند که هفت نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده اما سه نفر دیگر همچنان تحت درمان هستند.

هنوز علت انفجار مشخص نیست اما برخی‌ها گفته‌اند که در نتیجه انفجار لوله گاز بوده و برخی‌ها نیز گفته‌اند یک بمب که از سوی معترضان پرتاب شده بود، منفجر شده است.

درگیری در اسکندریه

در اسکندریه نیز در نتیجه درگیری‌ها بین موافقان و مخالفان مرسی در مقابل مقر اخوان‌المسلمین در منطقه سیدی جابر در اسکندریه، دو نفر که یکی از آنها یک عکاس آمریکایی است، کشته و حدود 90 نفر نیز زخمی شدند. 

مخالفان مرسی همچنین به مقر اخوان‌المسلمین در این شهر حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. دو طرف مخالف و موافق مرسی به سمت یکدیگر سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند و صدای تیراندازی‌های هوایی به گوش می‌رسید.

نیروهای امنیتی نیز برای کنترل اوضاع گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند و در همین رابطه آمریکا به اتباع خود نسبت به سفر به مصر هشدار داد و به کارکنان غیرضروری خود اجازه داده تا سفارت را ترک کنند.

بر اساس این گزارش درگیری‌های مشابهی نیز در چند شهر دیگر مصر از جمله شبراخیت استان البحیره، بسیون استان الغربیه و بلطیم استان کفرالشیخ رخ داد و معارضان مرسی به مقرهای حزب آزادی و عدالت در این سه شهر و دیگر شهرهای دو استان الشرقیه و الدقهلیه حمله کردند.

پیش از این نیز جماعت اخوان‌المسلمین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طی دو روز گذشته چهار نفر از اعضای این جماعت کشته شده‌اند که سه نفر از آنها در استان شمال شرق قاهره و یک نفر نیز در شهر المنصوره بودند.

برپایی چادر در میدان التحریر

بسیاری از مخالفان مرسی در اعتراض به سیاست‌های دولت و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در میدان التحریر قاهره چادر‌هایی جهت تحصن نصب کرده‌اند.

معارضین معتقدند مرسی که اکنون یکسال از ریاست جمهوری‌اش می‌گذرد در تحقق اهداف انقلاب شکست خورده و سعی در اخوانی کردن موسسات دولت را دارد.

دروازه‌های کاخ الاتحادیه بسته شد

از سوی دیگر نیروهای امنیتی مصر تمامی دروازه‌های کاخ الاتحادیه ریاست جمهوری را با بلوک‌های سیمانی بسته و تنها دروازه شماره 5 واقع در پشت کاخ باز است و این در حالی است که چادرهای معترضین نیز در مقابل کاخ برپا شده است.

در همین رابطه گروه‌های اسلامی دیروز جمعه در مقابل مسجد رابعه العدویه تجمع کرده و با برگزاری تظاهرات میلیونی «مشروعیت خط قرمز است» بر مشروعیت مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر تاکید کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول