اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

یک منبع نظامی ارتش سوریه:

نبرد نهایی دوما به‌زودی آغاز می‌شود

یک منبع نظامی ارتش سوریه با اشاره به اینکه نبرد نهایی برای پاکسازی شهر «دوما» توسط ارتش سوریه آغاز می‌شود، تاکید کرد با به دست گرفتن کنترل دوما از سوی ارتش، قدرت تحرک از گروه‌های مسلح در ریف ‌دمشق سلب خواهد شد.

نبرد نهایی دوما به‌زودی آغاز می‌شود

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، گروه‌های مسلحی که در ریف دمشق فعالیت دارند، هم اکنون به شدت در محاصره یگان‌های ارتش سوریه قرار دارند و از نقص شدید ذخایر تسلیحاتی و نیروی انسانی رنج می‌برند.

در همین حین عملیات نظامی ارتش سوریه در شهر «دوما» که اولین پایگاه و دژ گروه‌های مسلح در منطقه «غوطة دمشق» و کانون فعالیت‌ها و عملیات‌های مسلحانه و تروریستی گروه‌های مسلح به شمار می‌آید به مراحل سرنوشت‌ساز و مهمی رسیده که و خیلی زود باید شاهد ورود ارتش سوریه به دوما باشیم، به ویژه آنکه در این اواخر عملیات‌های نظامی متفرقه‌ای در چندین محور توسط نیروهای ارتش سوریه به اجرا گذاشته شد که مهمترین این عملیات‌ها جلوگیری از استفاده مسیر «میدعه» و «تل کردی» در شمال از سوی گروه‌های مسلح و تنگ کردن حلقه محاصره بر آنها از سمت شرق بود که منطقه «النشابیه» و دیگر مناطق همجوار آن را در برمی‌گیرد.

این درحالی است که گروه‌های مسلح مستقر در منطقه «حرستا» که در جنوب دوما قرار دارد، در طول این مدت تلاش داشتند، به یگان‌های ارتش سوریه اجاره پیشروی آسان در این منطقه را بدهند، چون در این منطقه بر شمار زیادی از تک تیراندازان خود تکیه می‌کردند که در نقاط حساس و مهم حرستا متمرکز شده بودند و به این طریق تلاش داشتند تا جای ممکن نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار دهند. همچنین این گروه‌های مسلح تلاش داشتند تا با هدف قرار دادن خودروهای مدنی که از بزرگراه بین المللی تردد می‌کنند، توجه ارتش سوریه را به این بزرگراه جلب کنند تا یکی از مهمترین اولویت‌های ارتش سوریه تامین امنیت بزرگراه بین المللی دمشق باشد.

اما نقشه گروه‌های مسلح در «حرستا» با موفقیت همراه نشد، چرا که یگان‌هایی که مسئولیت حفظ امنیت بزرگراه بین المللی دمشق هستند، گروه‌های مسلح را در منطقه «حرستا البصل» و «خیابان الثانویه» تحت پیگرد و تعقیب قرار داده و ده‌ها نفر از آنها را به قتل رساندند و به این ترتیب گذرگاه مهمی را برای ورود دیگر یگان‌های ارتش سوریه به منطقه فراهم کردند تا زمینه پاکسازی آن از گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح هموار شود.

بنابر اظهار یک منبع نظامی سوری «دوما» که یکی از مهمترین اهداف ارتش سوریه در دمشق به شمار می‌آید، کار پاکسازی آن پس از پاکسازی «حرستا» آغاز شد و در این راه هیچ یک از مناطق «زملکا»، «عربین» و غیره در منطقه شرق دمشق چندان اهمیتی نخواهد داشت، آنچه در این راه برای ارتش سوریه مهم است، هدف قرار دادن گروه‌های مسلح مستقر در شهر دوما است.

این منبع نظامی سوری دلیل این امر را در چندین عامل ملاحظه می‌کند که مهمترین آن به قتل رساندن و هدف قرار دادن سرکردگان گروه‌های تروریستی در این منطقه است تا به این طریق امکان هرگونه عملیات تروریستی و مسلحانه از سوی گروه‌های مسلح سلب شود و این گروه‌ها نتوانند تصمیم استراتژیک و اساسی جهت خروج از دایره محاصره ارتش سوریه اتخاذ کنند، چون مهمترین سرکردگان گروه‌های تروریستی ریف دمشق در دوما حضور دارند.

یک منبع میدانی در ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس توضیح داد که عملیات نظامی ارتش سوریه در دوما ناخودآگاه نتایج و بازتاب‌های خود را آشکار خواهد کرد، به گونه‌ای که پس از به دست گرفتن کنترل دوما هدف قرار دادن گروه‌های مسلح در «درعا» و یک‌سره کردن کار گروه‌های مسلح در «برزه» چندان طول نخواهد کشید، چون گره اصلی که باید باز شود، «دوما» است و با به دست گرفتن کنترل این منطقه توسط ارتش سوریه کار در دیگر مناطق برای ارتش آسان خواهد بود.

این منبع نظامی در ارتش سوریه گفت که این آخرین نقشه‌ای است که برای پاکسازی دوما کشیده شده و هم اکنون تنها عامل زمان برای اجرای آن مطرح است، به ویژه اینکه در این اواخر شاهد تلاش گروه‌های مسلح مناطق مرکزی و شمالی ریف دمشق جهت ورود به این منطقه هستیم و این ارتش سوریه را ملزم می‌کند تا مراکز تجمع آنها در دوما را هدف قرار دهد و به این طریق در همان مرحله اول قدرت تحرک و نقل و انتقال آنها را سلب کند و ریف را به دو بخش «غوطة شرقیه» و محور «یبرود» - «النبک» - «رنکوس» تقسیم کند، این درحالی است که کنترل این مثلث به زودی در دست ارتش سوریه خواهد بود، به گونه‌ای که تنها یک منطقه کوهستانی در این مثلث از عناصر مسلح پاکسازی نشده که آن هم به زودی پاکسازی خواهد شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول