اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از پروژه راه‌آهن گیلان

راه‌آهنی که دریای خزر را به خلیج فارس ‌می‌رساند

با احداث راه‌آهن گیلان، بنادر شمالی به بنادر جنوبی کشور و دریای خزر به خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند وصل می‌شوند، رویایی که می‌توانست زودتر از اینها تحقق یابد.

راه‌آهنی که دریای خزر را به خلیج فارس ‌می‌رساند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان سرزمین طلای سبز از نگاه دوستداران تاریخ و طبیعت است و امروزه کمتر ایرانی یا گردشگر خارجی وجود دارد که نام برخی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان مانند شهرک تاریخی ماسوله، تپه‌ها و جام مارلیک، تالاب بین‌المللی بندر انزلی، قلعه‌رودخان و... را نشنیده باشد.

گیلان از استان‌های مهم و سرسبز کشور است که روزگاری در داشتن خیلی چیزها، نخستین بود.

نخستین داروخانه شبانه‌روزی ایران «داروخانه کارون» و نخستین خانه سالمندان و معلولان ایران در رشت مرکز گیلان راه‌اندازی شد.

نخستین بانک ایران «سپه» در رشت تأسیس شد و نخستین بازیگر تئاتر زن ایران «مرحومه فرخ‌لقا هوشمند» و «مرحومه حمیده خیرآبادی» از مرکز گیلان بودند.

رشت، روزگاری نخستین شهر برای صادرات و واردات با اروپا بود و نخستین کتابخانه ملی ایران در این شهر تأسیس شد.

نخستین کارخانه برق، چاپخانه و روزنامه، نخستین بلدیه «شهرداری»، خیابان سنگ‌فرش، نخستین اِگو و گنداب‌رو «فاضلاب»، نخستین سینما، تئاتر و انجمن‌های فعال فرهنگی و... در مرکز گیلان ایجاد شدند.

معروف‌ترین پروفسورهای مغز ایرانی در دنیا «پروفسور رضا، پروفسور سمیعی، مرحوم پروفسور اکبرزاده، مرحوم دکتر بهزاد پدر زیست‌شناسی ایران، دکتر محمدرضا عطرچیان عضو مهندسان سیویل آمریکا ASCE عضو سازمان بین‌المللی کارشناسان و... همه از رشت مرکز گیلان بودند.

رشت، نخستین شهری بود که دولت‌های روس و انگلیس و عثمانی و فرانسه در آن نمایندگی سیاسی داشتند و کنسولگری دایر کردند.

موارد مذکور نشان می‌دهد که رشت جزو نخستین شهری بود که همه چیز داشت و حتی بیمارستان پورسینای این رشت نخستین مریض‌خانه ملی کشور بود که در این شهر دایر شده بود.

 

 

 روزگاری رشت حتی نخستین اتوبوس کشور را داشت و قرار بود رشت در دوره فعلی صاحب قطار شهری شود اما نشد.

سال‌ها از دوران نخستین‌های شهری می‌گذرد که امروز به نظر می‌رسد در داشتن خیلی چیزها عقب‌تر از دیگر شهرهای کشور است.

پروژه راه‌آهن قزوین‌ـرشت از جمله طرح‌های مهر ماندگار گیلان محسوب می‌شود که از نظر تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است.

این پروژه دارای بزرگ‌ترین پل ریلی کابلی کشور به طول 560 متر در حاشیه سد منجیل است.

خط آهن قزوین ـ رشت 164 کیلومتر طول دارد و سرعت قطارهای مسافری که قرار است در این خط‌ آهن تردد کنند 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باربری 120 کیلومتر خواهد بود.

راه‌آهن گیلان که از قزوین تا بندرانزلی به طول 205 کیلومتر در حال ساخت است، می‌تواند سالانه 10 میلیون تن کالا و حدود 4 میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کند.

سال‌هاست از آغاز احداث پروژه راه‌آهن گیلان می‌گذرد و هر استانداری در زمان خود وعده افتتاح مسیر رشت‌ـقزوین را در مدت خدمتش دادند اما پس از این مدت هنوز مسیر مذکور افتتاح نشده است.

 

*گیلان محروم‌ترین استان کشور است

یک شهروند رشتی در گفت‌وگو با فارس گیلان را محروم‌ترین استان کشور خواند و گفت: خدمات مهمی در دوران خدمت دولت نهم و دهم در این استان انجام شده اما هنوز در بسیاری موارد عقب است.

وی درباره راه‌اندازی قطار در گیلان افزود: داشتن قطار آرزوی دیرینه مردم این سرزمین است اما پس از سال‌ها تنها وعده و وعید افتتاح آن را می‌شنویم.

این شهروند داشتن قطار را در توسعه استان تاثیرگذار دانست و اذعان کرد: حمل و نقل ریلی امن‌ترین راه برای جذب گردشگران است.

 

 

*تحقق قطار آرزوی گیلانی‌هاست

شهروند دیگری در گفت‌وگو با فارس تحقق پروژه راه‌آهن را آرزوی تمام گیلانی‌ها دانست و اظهار کرد: در سال‌های اخیر پروژه‌های زیادی در استان انجام شده اما مسئولان باید مهم‌ترین پروژه گیلان یعنی راه‌آهن را سرعت بخشند.

وی با بیان اینکه سال‌هاست می‌شنویم قرار است در پایان همان سال قطار افتتاح شود، گفت: اکنون پس از سال‌ها هنوز منتظر راه‌اندازی قطار هستیم.

این شهروند رشتی پروژه راه‌آهن را در بهبود اقتصادی زندگی مردم منطقه تاثیرگذار خواند و افزود: حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی بالاتر آن و کاهش تراکم ترافیک در جادها موجب کاهش سوانح می‌شود.

 

 

 *امسال هم قطار رشت‌-قزوین راه‌اندازی نمی‌شود

یک شهروند دیگر که از راه‌اندازی قطار ناامید شده است، اظهار کرد: یادم می‌آید از چهار سال قبل هر سال می‌گفتند قرار است قطار مسیر رشت‌ـقزوین راه‌اندازی شود و امسال هم می‌گویند تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود اما واقعیت این است که چشمم آب نمی‌خورد این قطار به سرمنزل مقصود برسد و افتتاح شود.

وی با اشاره به اینکه در تمام این سال‌ها تنها مسئولان حرف زدند و عمل نکردند، گفت: تا زمانی که با چشم خود نبینیم قطار گیلان راه‌اندازی شده است، وجود آن را باور نداریم.

 

 

*اتمام زیرسازی و روسازی خط ریلی نیازمند اعتبار است

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان درباره پروژه راه‌آهن رشت‌ـقزوین به طول 164 کیلومتر اشاره کرد و گفت: برای اتمام زیرسازی، ریل‌گذاری و روسازی نیازمند اعتبار دیگر است.

حجت شعبان‌پور، پیشرفت فیزیکی راه‌آهن رشت ـ قزوین را حدود 80 درصد ذکر کرد و افزود: اگر وضعیت اختصاص اعتبارات به پروژه مذکور با همین روند ادامه می‌یافت در خرداد سال 92 به اتمام می‌رسید.

 

 

 *راه آهن رشت‌ـقزوین قرار بود خرداد امسال افتتاح شود

استاندار گیلان نیز ساخت راه‌آهن قزوین‌ـرشت‌ـبندر انزلی‌ـآستارا را در توسعه منطقه بسیار تاثیرگذار خواند و گفت: تا کنون بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال برای راه‌آهن رشت‌ـ قزوین هزینه شده است.

کیهان هاشم‌نیا تکمیل راه‌آهن قزوین‌ـ رشت‌ـآستارا را موجب تقویت کریدور شرق به غرب از استان گیلان به مازندران عنوان کرد و افزود: ساخت خط آهن رشت ‌ـ قزوین دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است و قرار بود پروژه راه‌آهن رشت‌ـقزوین تا پایان خرداد 92 افتتاح ‌شود.

 

 

*شنیدن سوت قطار تا پایان سال جاری در گیلان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: راه آهن رشت‌‌ـقزوین بخشی از کریدور شمال به جنوب و نوستراک است و سوت قطار تا پایان امسال در گیلان شنیده می‌شود.

احمد صادقی اظهار کرد: اکنون این طرح 81 درصد پیشرفت دارد و با تأمین سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت، انتظار گیلانی‌ها برای شنیدن سوت قطار تا پایان امسال به سر می‌رسد.

وی با بیان اینکه خط آهن رشت ‌ـقزوین 164 کیلومتر طول دارد، افزود: تاکنون برای ساخت این راه‌آهن حدود 5 هزار و 900 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، راه آهن رشت‌ـ قزوین بخشی از کریدور شمال به جنوب و نوستراک است که بنادر اطراف اقیانوس هند و خلیج فارس را به آسیای میانه و اروپای شمالی متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از خط آهن رشت‌ـ قزوین سالانه 10 میلیون تن کالا و سه میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند، خاطرنشان کرد: 73 دستگاه تونل در این مسیر وجود دارد و بیش از 81 درصد تونل‌ها حفاری شده و بالغ بر 50 درصد نیز پوشش بتنی این تونل‌ها انجام گرفته است.

 

 

صادقی خاطرنشان کرد: 53 پل با دهنه‌ای بیش از 20 متر به طول 9 کیلومتر در این مسیر واقع است که کار این تونل‌ها تا 80 درصد پیشرفت دارد.

وی طول این راه‌آهن تا بندرانزلی را 205 کیلومتر عنوان کرد و گفت: این مسیر در قالب قطعات مختلف توسط شش پیمانکار همزمان در حال اجراست و از سال 90 به بعد کار این راه‌آهن با جدیت ویژه‌ای پیگیری می‌شود.

معاون وزیر راه، پروژه راه‌آهن گیلان را مهم‌ترین پروژه در کشور خواند و تصریح کرد: تا قبل از سال 90 سالانه 430 میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص می‌یافت اما از آن سال به بعد در سال یک‌هزار و 420 میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص می‌یابد.

وی متذکر شد: ساخت راه‌آهن قزوین‌ـرشت یکی از مهم‌ترین راه‌آهن‌های کشور است و از طریق این خط ریلی در آینده بخشی از جهان به هم متصل می‌شود و در نقش راه آهن ملی، فراملی و بین‌المللی خواهد بود.

  

 

به گفته صادقی، از طریق این راه‌آهن، دریای خزر به خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند وصل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن گیلان بنادر شمالی را به بنادر جنوبی کشور متصل می‌کند و مزیت‌های فراوان حمل و نقلی دارد.

 

               

انتهای پیام/2300/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول