اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

طی سخنانی خطاب به ملت مصر

مرسی: اشتباهاتی وجود داشت اما جبران می‌کنیم/دودستگی تهدیدی برای انقلاب نوپای مصر است

رئیس‌جمهور مصر طی سخنانی برای ملت این کشور به اشتباهات خود که در یک‌ سال گذشته از زمان ریاست جمهوری‌اش مرتکب شده است، اذعان کرد.

مرسی: اشتباهاتی وجود داشت اما جبران می‌کنیم/دودستگی تهدیدی برای انقلاب نوپای مصر است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، «محمد مرسی» در سخنان دیشب خود که برای ملت مصر ایراد کرد، به اشتباهات یکسال گذشته ریاست جمهوری خود اذعان کرد و نسبت به وقوع خشونت هشدار داد.

وی که به مناسبت نخستین سالروز ریاست جمهوری‌اش برای ملت مصر سخنرانی می‌کرد، اذعان کرد که در این یکسال اشتباهاتی نیز رخ داده است اما این اشتباهات قابل جبران است.

وی افزود: ما در این یکسال در برخی موارد موفقیت‌هایی کسب کردیم و در برخی موارد نیز با مشکلاتی مواجه بودیم؛ انقلاب دشمنانی دارد، اشتباهاتی رخ داده است اما تصحیح این اشتباهات واجب است.

وی تصریح کرد که دودستگی سیاسی در کشور به حدی رسیده است که تجربه دموکراسی نوپای کشور را تهدید می‌کند، چیزی که ما را به اینجا رسانده است چندین عوامل است که باید به آن اذعان کرد و فورا با آن تعامل داشت؛ انقلاب دشمنانی دارد و هر امتی با چالش‌هایی مواجه است و مصر نیز با چالش‌های زیادی مواجه است و من با افراد وفادار کشور همکاری کرده و در برخی موارد موفقیت کسب کرده و احیانا نیز شکست خورده‌ایم و من آرزو می‌کنم که اوضاع به شکلی باشد که مورد رضایت همه باشد اما مصر با چالش‌های زیادی روبروست.

مرسی افزود: انقلابی که به سرنگونی «حسنی مبارک» در سال 2011 منجر شد باید اقدامات ریشه‌ای و سریع برای تحقق اهداف آن وجود داشته باشد اما برخی‌ها گمان می‌کنند که می‌توان عقربه‌های ساعت را به عقب بازگرداند و بازماندگان رژیم قدیم، خیزش مصر به مذاقشان خوش نیامده است و برخی‌ها به اسم انقلابیون سخن می‌گویند در حالی که از انقلابیون نیستند.

وی گفت: گروه‌های سیاسی زیادی با مشارکت در دولت مخالفت کرده و از روز اول در مشروعیت نظام منتخب تردید کردند که از جمله آنها «منیر فخری عبدالنور» و «جوده عبدالخالق» از اعضای جبهه نجات ملی هستند.

مرسی اظهار داشت: معارضین شریف در مصر را بالاتر از آن می‌دانستم که با دشمنان انقلاب و بازماندگان رژیم قدیمی ائتلاف کنند.

وی یادآور شد که دشمنان مصر از هیچ تلاشی برای تخریب تجربه دموکراسی در این کشور دریغ نمی‌کنند و کسانی هستند که با حمایت مالی از اراذل و اوباش برای ایجاد هرج و مرج تلاش می‌کنند.

تصمیمات و دستورات

مرسی همچنین اعلام کرد که سرلشگر «محمد ابراهیم» وزیر کشور را برای تشکیل یک یگان ویژه برای مبارزه با اراذل و اوباش به منظور حمایت از مصری‌ها و تامین امنیت خیابان‌ها مامور کرده و دستور تشکیل کمیته‌ای از همه احزاب سیاسی برای بررسی تعدیل قانون اساسی و نیز تشکیل کمیته عالی آشتی ملی متشکل از همه احزاب و انجمن‌های داخلی، موسسات و کلیسا صادر کرده است همچنانکه هیچ مانعی برای تعدیل برخی مفاد قانون اساسی نیز وجود ندارد.

وی تاکید کرد که ما مصری‌ها قادر هستیم از این مرحله عبور کرده و بر چالش‌ها غلبه کنیم و خواسته ما این است که با هم بنشینیم و موارد مثبت را بررسی کنیم و موارد منفی را برطرف نماییم.

مرسی همچنین نخست‌وزیر و استانداران را به برکناری کسانی که باعث ایجاد بحران و مشکلاتی برای بخش خدمات شهروندان ایجاد کرده‌اند، مکلف کرد که ظرف مدت یک هفته این کار را انجام دهند.

وی دستور لغو مجوز جایگاه‌های توزیع بنزین که از ارائه آن به مردم خودداری کرده‌اند، صادر کرد و وزارت خواربار را نیز به شناسایی این جایگاه‌ها مامور کرد و همچنین استانداران و وزرا را به تعیین دو معاون برای آنها از میان جوانان ظرف چهار هفته ملزم کرد.

وی تصریح کرد که برادران مسیحی شرکای برادران مسلمان در کشور هستند.

ارتش و دستگاه قضایی

رئیس جمهور مصر در ادامه گفت که نیروهای مسلح سپر بلای مصر بوده و باقی خواهد ماند اما کسانی هستند که نمی‌خواهند روابط ریاست جمهوری با نیروهای مسلح خوب باشد.

وی تاکید کرد که همه نهادهای دولت از جمله نیروهای مسلح با نظم و انضباط فعالیت می‌کنند و درباره دستگاه قضایی نیز اظهار داشت که من از قضات می‌خواهم که از صحنه سیاسی دوری کنند.

وی در خصوص معارضین نیز تصریح کرد: از اقدامات سازنده‌ای که معارضین انجام دادند، قدردانی می‌کنم و انتظار داشتم که بقیه گروه‌ها نیز به این منوال عمل کنند و من این سوال را می‌پرسم که آیا دموکراسی این است که پیش‌شرط‌های خود را بر گفت‌وگوی ملی تحمیل ‌کنیم.

وی درباره انتخابات مجلس نمایندگان نیز اظهار داشت که انتخابات پارلمانی نزدیک است و ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر این انتخابات برگزار شود و مصر انقلابی دست همه کسانی که حتی در مورد یک دانه شن یا یک قطره آب مصر کوتاهی می‌کنند، قطع خواهد کرد و ما تلاش‌های زیادی برای حل بحران برق انجام می‌دهیم.

وی اشاره کرد که در حال حاضر حتی یک زندانی سیاسی در زندان‌ها نیست.

مرسی در ادامه افزود زمانی که ما قدرت را از رژیم قدیم تحویل گرفتیم 20 میلیون شهروند مصری زیر خط فقر و 3.5 میلیون بیکار بودند و ما سعی کردیم درآمدها را افزایش دهیم و بودجه دستمزدها را از 96 میلیارد پوند در سال 2011 به 176 میلیارد پوند در سال جاری رساندیم و همچنین طی 9 ماه آینده 4.9 میلیارد پوند برای توسعه سینا هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول