اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت مسکونی شهرستان زلزله‌زده دورود

بخشودگی وام به زلزله‌زدگان حق مردم شهر دورود است

بخشودگی وام‎های پرداختی به زلزله‌زدگان شهرستان دورود از خواسته‌های به حق مردم این شهرستان است.

بخشودگی وام به زلزله‌زدگان حق مردم شهر دورود است

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، شهرستان دورود یکی از شهرهای زلزله‌خیز کشور بوده که به علت وجود چند گسل جوان و پیر در این منطقه در طول تاریخ مورد هجوم زلزله با قدرت‎های متفاوت شده است. در زلزله‎ای که در دقایق اولیه روز پانزدهم آبان‌ماه سال 1389 به وقوع پیوست، منطقه شهری دورود را مورد هجوم خود قرار داد.

در منطقه شهری شهرستان دورود بیش از 30 هزار واحد مسکونی وجود دارد که تعداد بسیاری از این واحدها دچار خسارت 60 تا 100درصدی شد، خوشبختانه این زلزله تلفات جانی منجر به فوت نداشته و تنها با خسارات مالی و تخریب واحدهای مسکونی همراه بود.

اقدامات کمک به زلزله‌زدگان در دو فاز انجام شد، فاز اول در ساعات ابتدایی پس از وقوع زلزله آغاز شد، جایی که تمام نیروهای امدادرسان جهت کمک به زلزله‌زدگان بسیج شده و اقدامات اولیه مورد نیاز را به خوبی انجام دادند.

فاز دوم کمک‎رسانی به شهروندان دورودی با تعمیر آسیب‎های جزئی، مقاوم‎سازی و احداث مجدد واحدهای مسکونی آغاز شد و در این راستا بودجه‎ای بالغ بر 152 میلیارد تومان، جهت پرداخت وام به زلزله زدگان تخصیص یافت.

بودجه یاد شده در دو مرحله حاصل شد که در مرحله اول 12 میلیارد تومان و در مرحله دوم پس از گذشت یک سال و پیگیری‎های بسیار توسط مسئولان 140 میلیارد تومان دیگر جهت پرداخت وام مقرر شد که از این مقدار به علت عدم مراجعه مردم، نیمی از این بودجه جذب نشد.

وام‎های مقرر شده برای مقاوم‎سازی و احداثی، با همکاری بانک‌های عامل ملت، تجارت و صادرات با سود پنج درصد و با دوران ساخت 15 ساله در مدت یک سال یعنی از شهریور سال 90 تا شهریور سال 91 به مردم پرداخت شد.

در مجموع به 6 هزار خانوار که اثاثیه آنها آسیب دیده بود، به هر خانوار مبلغ 200 هزار تومان به صورت بلاعوض پرداخت شد که در مجموع رقمی بالغ بر 1,2میلیارد تومان را دربرمی‎گیرد.

مبلغ 3 میلیارد تومان دیگر نیز به صورت کمک‎های بلاعوض به مردم پرداخت شد که سهم هر خانوار از این مبلغ یک میلیون تومان بوده است.

البته درصد قابل توجهی از زلزله‌زدگان کمک‎های بلاعوض یک میلیون تومانی را به دلیل کافی نبودن بودجه دریافت نکرده‎اند که امید است، با پیگیری‎های مسئولان بودجه کافی در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

پس از وقوع زلزله در شهرستان دورود اقدامات نسبتاً خوبی از سوی مسئولان امر انجام پذیرفت که تا حدودی قابل تقدیر بوده، اما خواسته به حق مردم شهرستان دورود این است که وام‎های دریافتی جهت تعمیر واحدهای مسکونی آسیب دیده خود در زلزله سال 1389 توسط دولت بخشیده شوند.

این خواسته از دیدی به حق است که سالیانه پول‎های چندین و چند برابر این ارقام در دستگاه‎های مختلف دولت هزینه شده که گاه کمترین سود را برای مردم دارد، در نقطه مقابل به دلیل عدم توجه مسئولان در دهه‎های گذشته به این شهر و این استان می‎توان به جرأت گفت، این منطقه یکی از نقاط محروم کشور بوده که مردم آن در تأمین حداقل‎های روزانه زندگی خود دچار مشکل هستند.

در این خصوص یکی از شهروندان شهرستان دورود در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در دورود گفت: در وقوع زلزله، بیشترین خسارت‎ها متوجه مردم می‎شود، مخصوصاً در شهرستان دورود که جزو مناطق محروم جامعه ما است.

سامان یاراحمدی افزود: درصدی از مردم این شهر در تهیه نان شب خود مانده‎اند، چگونه می‎خواهند وام‎های زلزله که یک رخداد طبیعی است، را پرداخت کنند.

وی افزود: در صورتی که دولت آینده از دریافت این وام‎ها صرف نظر کند، به مردم این شهر کمک بسیاری کرده است.

ابراهیم سالاروند با انتقاد از مبلغ پایین وام‎های پرداختی اظهار داشت: پرداخت وام به مردم نزدیک به دو سال طول کشید و مبلغ وام برای بعضی از واحدها که درصد تخریب بالای داشته، بسیار کم بود، به نحوی که باید به دلیل قیمت بالای مصالح صاحبخانه دو برابر وام دریافتی خود از دولت را بر روی آن گذاشته تا بتواند خانه خود را به شرایط اول باز گرداند.

حسین ساکی، دیگر شهروند دورودی در گفت‎وگو با فارس در دورود گفت: درصدی از مردم کمک‎های بلاعوض را دریافت نکرده‎اند و این باعث بی‌عدالتی ناخواسته میان مردم جامعه می‎شود. 

وی افزود: زمانی که به دستگاه‎های مرتبط جهت پیگیری این موضوع می‎رویم، آنها می‌گویند که به دلیل نبود بودجه قادر به پرداخت این پول نیستند. 

ساکی بیان داشت: امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر بودجه لازم را برای پرداخت این پول به زلزله‌زدگان تخصیص دهند. 

گزارش از توحید وانشانی

انتهای پیام/2304/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول