اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان:

25 هزار هکتار از اراضی دیم از بین رفته است / کاهش برداشت سیب‌زمینی به کمتر از 40 تن در هکتار

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه از 50 هزار هکتار اراضی دیم، 25 هزار هکتار به کلی از بین رفته است، گفت: از میزان باقی مانده اراضی دیم میانگین برداشت 500 هکتار محصول از این اراضی برآورد می‌شود.

25 هزار هکتار از اراضی دیم از بین رفته است / کاهش برداشت سیب‌زمینی به کمتر از 40 تن در هکتار

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جواد رشیدی پیش از ظهر امروز در کارگروه اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه برداشت سیب‌ زمینی در 6 هزار و 250 هکتار از اراضی شهرستان همدان آغاز شده است، افزود: با توجه به سهمیه و برداشت زودهنگام سیب‌زمینی، پیش‌بینی می‌شود که متوسط عملکرد ما 40 تن در هکتار باشد.

وی با بیان اینکه در بخش غلات نیز برداشت جو در سطح 5 هزار و 500 هکتار با متوسط 2.5 تن شروع شده است، اظهار کرد: مبارزه با سن در 32 هزار هکتار، مبارزه با سن مادر 12 هزار هکتار و مبارزه با 18 هزار هکتار پوره از اقدامات در این بخش کشاورزی است که 18 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه سهمیه سوخت کشاورزی امسال 7 میلیون و 400 هزار لیتر است، اظهار کرد: تاکنون 7 میلیون و 250 هزار لیتر از میزان سوخت سهمیه در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در باغ زردآلو، بادام و گردو بوده است، افزود: در سطح باغات همدان در مجموع یکهزار و 500 هکتار خسارت ناشی از تگرگ و یک هزار و 390 هکتار خسارت از سرمای بهاره با هزینه 9 هزار و 90 میلیون ریال داشتیم.

رشیدی بیان داشت: در محصولات زراعی 3 هزار هکتار خسارت ناشی از تگرگ، 50 هزار هکتار خسارت ناشی از خشکسالی و 500 هکتار نیز خسارت ناشی از سرمازدگی با هزینه 365 میلیون ریال داشتیم.

وی با بیان اینکه از 50 هزار هکتار اراضی دیم، 25 هزار هکتار به کلی از بین رفته است، افزود: از میزان باقی مانده اراضی دیم میانگین برداشت 500 هکتار محصول از این اراضی برآورد می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان اضافه کرد: در محصولات زراعی ما در سال گذشته 80 هزار تن محصول عرضه کردیم و امسال پیش‌بینی می‌شود 50 هزار تن در غلات برداشت داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت سیب‌زمینی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به سرما و برداشت زودهنگامی که به علت تقاضای بازار وجود داشت، پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول به کمتر از 40 تن در هکتار کاهش یابد.

رشیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کم‌آبی موجود در بخش کشاورزی اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی که هر ساله گریبان‌گیر کشاورزان است، خواهشمندیم که از این پس تولیدکنندگان بخش کشاورزی قدر قطره قطره آب را بدانند.

وی با تأکید بر اصلاح روش‌های آبیاری نیز خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز از محل منابع توسعه بخش کشاورزی کمکی با بهره هفت درصد به متقاضیان اعطا می‌شود تا همه اراضی به ویژه باغات را زیر پوشش آبیاری مکانیزه ببریم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پایان با اشاره به اینکه باید بازنگری برای صدور مجوز آب، برق و صنایع‌تبدیلی انجام شود، افزود: با مدیر شرکت برق برای صدور مجوز برق برای باغات هماهنگی اولیه انجام شده است.

انتهای پیام/89003/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول