اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس عنوان شد

آگاهی خانواده‌ها هدف اصلی مستند «مشروب و مجالس»/ در مرحله تدوین و صداگذاری هستیم

کارگردان فیلم مستند «مشروب و مجالس» با بیان اینکه اکنون مراحل تدوین و صداگذاری فیلم در حال انجام است، گفت: هدف از ساخت این مستند آگاهی‌دهی به خانواده‌ها درباره مضرات مصرف مشروبات الکلی است.

آگاهی خانواده‌ها هدف اصلی مستند «مشروب و مجالس»/ در مرحله تدوین و صداگذاری هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مصرف مشروبات الکلی از جمله معضلاتی است که عده‌ای به بهانه‌های مختلف مانند ضعف مهارت‌های زندگی به دعوت دوستان خود پاسخ گفته و به عنوان تفریح و سرگرمی از آن استفاده می‌کنند.

جوانان بیشترین افرادی هستند که این گروه را تشکیل می‌دهند و در هر فرصت به دست آمده مانند مهمانی‌ها و یا پارتی یا گردش‌های گروهی اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی کرده و عقل و دین و دنیای خود را در تسخیر این نوشیدنی الکلی می‌کنند.

تردیدی نیست که مصرف مشروبات الکلی ویرانگر زندگی‌هاست و یکی از ابزارهای ناتوی فرهنگی محسوب می‌شود که تخریب مضاعف روی سیستم عصبی و دستگاه‌های اصلی بدن مانند قلب و مغز دارد.

دین مبین اسلام مصرف مشروبات را حرام دانسته و پیامبر اکرم (ص) نیز فرمود دختران خود را به مرد مشروب‌خوار ندهید، که این فرمایش رسول اکرم عمق فاجعه شرب خمر را نمایان می‌کند.

مضرات بی‌شمار ناشی از مشروبات الکلی کارگردان جوان لاهیجانی را بر آن داشت تا با ساخت فیلم مستند هشدار جدی به افراد جامعه دهد تا بلکه بتواند از این طریق خانواده‌ها را با آسیب‌های اجتماعی این نوشیدنی الکلی بیشتر آشنا کند.

برای آشنایی بیشتر با فیلم مستند «مشروب و مجالس» گفت‌وگویی را با «رحمان قربان‌نیا درگاهی» نویسنده، تهیه کننده، کارگردان و مجری این فیلم ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فارس: دلیل انتخاب سوژه مشروب برای فیلم مستندتان چیست؟

ـ مهم‌ترین دلیل ناآگاهی مردم از مضرات مشروبات الکلی و اینکه تاکنون هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی رسانه‌ها صورت نگرفته است ، حتی زمانی که در اینترنت مضرات مشروب را جستجو کنید می‌بینید سایت‌هایی هم که اطلاعات اندکی در این باره دارند غیر قابل دسترس هستند و بنده سعی کردم مشکلاتی که پس از مصرف مشروب به وجود می‌آید را برای خانواده‌ها به تصویر بکشم.

فارس: فیلم مستند شما در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

-اکنون مراحل تدوین و صداگذاری فیلم در حال انجام است و حدود یک ماه دیگر آماده پخش می‌شود.

فارس: ساخت این مستند در کجا صورت گرفت؟

ـ فیلمبرداری این فیلم در دفتر امام جمعه لاهیجان، روستای درگاه و بخش مسمومیت‌های بیمارستان رازی رشت در مدت پنج روز انجام شد و در ساخت این فیلم افراد زیادی با بنده همکاری کردند.

جاوید خوشدل یکی از صدابرداران حرفه‌ای سینما در کارگردانی این کار به بنده مشاوره‌های زیادی داد و رضا فرجی فیلمبرداری و تدوین این مستند را به‌ عهده دارد و پزشکان مانند علیرضا بادسارو پزشک و استادیار بخش مسمومیت بیمارستان رازی رشت و علی خلیلی روان‌پزشک همین بیمارستان و... همکاری بسیار خوبی با بنده در ساخت فیلم داشتند.

فارس: آیا فیلم مستند شما از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود؟

-نه، با وجود اینکه بسیار مایل هستم فیلم بنده از صدا و سیما پخش شود اما آنها حاضر نیستند این فیلم را خریداری کنند و می‌گویند کمبود بودجه دارند و من نیز حاضر نیستم فیلمی که برای ساخت آن تلاش‌های زیادی صورت گرفته است را رایگان در اختیار رسانه ملی بگذارم.

فارس: آیا اداره کل ارشاد گیلان برای ساخت این مستند با شما همکاری کردند؟

ـ تنها همکاری این نهاد دادن مجوز بود که این کار را انجام دادند اما اداره فرهنگ و ارشاد لاهیجان هیچ همکاری با بنده نکرد در حالی که برای ساخت این فیلم بارها بین لاهیجان و رشت در رفت‌و‌آمد بودم و تمام وقت بنده صرف آن شد تا بتوانم این معضل بزرگ اجتماعی را به جامعه معرفی کنم اما همکاری صورت نگرفت.

فارس: آیا برخوردها شما را از کارتان دلسرد نکرد؟

- واقعیت این است که به خاطر ساخت این فیلم ناچار شدم شغلی را که داشتم کنار بگذارم که انتظار می‌رفت مسئولان امر با بنده همکاری کنند اما برخوردهای دلسرد کننده آنها من را از ساخت این فیلم پیشمان کرد.

فارس: چه انتظاری از مسئولان و دست‌اندرکاران دارید؟

اکنون در حال نوشتن فیلمنامه‌ای دیگر با سوژه اجتماعی در زمینه مشکلات با عنوان «اعتمادهای نا‌به‌‌جا» هستم و انتظار دارم مسئولان از آن حمایت کنند زیرا تمام تلاش من کمک به فرهنگ کشورم است و در این راستا نیازمند حمایت جدی هستم، از رسانه ملی نیز درخواست می‌کنم ابتدا فیلم مستند مشروب و مجالس را ببینند و بعد در زمینه پخش آن نظر دهند، این حداقل انتظاری است که می‌توانند برآورده کنند اما از همان ابتدا فیلم را ندیدند و گفتند بودجه برای خرید آن نداریم.

انتهای پیام/2300/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول