اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی:

92 درصد منابع تولید در اختیار کشاورزان است

مدیرکل دفتر ترویج و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 92 درصد منابع تولید در اختیار کشاورزان است و دولت باید تولید و حمایت از تولید و توانمندسازی تولیدکننده را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.

92 درصد منابع تولید در اختیار کشاورزان است

به گزارش خبرگزاری فارس از خلیل‌آباد، محمدرضا شاهپسند صبح امروز در مراسم تقدیر از قهرمانان تولید محصولات کشاورزی و باغی در شهرستان خلیل‌آباد اظهار کرد: معرفی ارائه الگوهای عملی که ما می‌توانیم، یکی از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی است که به دلیل بهره‌وری بیشتر از قهرمانان تولید دنبال می‌شود.

وی بهره‌گیری از تجارب افراد که به عنوان نمونه در عرصه کشاورزی و باغداری معرفی شده‌اند را امری ضروری دانست و افزود: شناسنامه کار نمونه‌های کشاورزی بصورت تابلو در مزارع این افراد باید نصب شود تا دیگران از این واحدها و تجارب آنها استفاده کنند.

وی ایجاد بازارهای محلی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ایجاد بازارهای محلی سبب قطع دست واسطه‌گران می‌شود.

ایجاد 300 هزار هکتار مزارع ارگانیک در کشور

شاهپسند استفاده از کودهای آلی را در برداشت محصول سالم ضروری دانست و گفت: در کشور 300 هزار هکتار مزارع ارگانیک داریم که در سال قبل در همین راستا توانستیم 22 هزار لیتر کاهش مصرف سم و نیز 25 هزار تن کود شیمیایی کاهش مصرف را داشته باشیم.

در ادامه علی‌اصغر مرادزاده فرماندار شهرستان خلیل‌آباد اظهار کرد: خلیل‌آباد قطب تولید انگور و کشمش کشور است ولی جایگاه این محصول هرسال به نوعی به اقتصاد شهرستان و کشاورزان لطمه وارد می‌کند.

وی پایین‌بودن قیمت کشمش باوجود بی‌نظیر بودن این محصول را مورد اشاره قرار داد و گفت: هنوز این محصول نتوانسته است جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی بسته‌بندی و بازاریابی این محصول را مورد تاکید قرار داد و افزود: تنها راه توجه به رشد و ارتقای جایگاه این محصول استراتژیک فعالیت در قالب کارگروهی و تعاونی است و باید در این راستا حرکت کنید.

وی تولید 25 هزار تن محصول سالم انار در سال گذشته در شهرستان خلیل‌آباد و نیز برداشت 4.2 کیلوگرم زعفران از هر هکتار را نوید روزهای درخشان کشاورزی در شهرستان دانست.

فرماندار بر استفاده بهینه از آب و سفره‌های زیرزمینی تاکید کرد و گفت: به دلیل بهره‌وری بیشتر از منابع آبی، کشاورزان باید روبه روش‌های آبیاری نوین آورند.

ذخیره 3 میلیون مترمکعبی آب در استخرهای شهرستان

مرادزاده با اشاره به اینکه در سال گذشته 3 میلیون مترمعکب آب در استخر ذخیره آب کشاورزی این شهرستان ذخیره‌سازی شد؛ از کشاورزان و باغداران خواست در ساخت استخرهای کشاورزی رعایت ایمنی لازم را داشته باشند و در مراحل ساخت از بازرسان  اداره‌ کار بهره‌مند شوند.

علی نصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در این گردهمایی با ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی و باغداری شهرستان خلیل‌آباد گفت: با توجه به خشکسالی منطقه و کمبود بارندگی، هیچ راهی جز بهره‌وری بهتر از آب و منابع آبی منطقه را نداریم و در صورت مصرف بی‌رویه باید پاسخگوی آیندگان باشیم.

وی با بیان اینکه استخرهای ساخته‌شده کشاورزی باید در مسیر سیلاب و به منظور جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب‌های روان مورد استفاده گیرد، اعلام کرد: از ساخت استخرها در کنار مزارع جلوگیری می‌شود.

وی پایین‌بودن قیمت کشمش که دست رنج باغداران این منطقه است را مورد انتقاد قرار داد و افزود: این مشکل به‌سرعت قابل حل نیست و یک بحث کشوری است، لذا در حال پیگیری هستیم تا از طریق نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی این مشکل پیگیری جدی شود.

وی بر ایجاد تشکل‌های قوی گروهی تاکید کرد و اظهار داشت: تجار و سرمایه‌گذاران منطقه باید در راستای ساخت کارخانه‌جات مختلف اقدام کنند.

انتهای پیام /70021/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول