اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاریو:

نتانیاهو برای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی آماده است/کری 3 روز دیگر به منطقه می‌آید

منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی آماده است در صورتی که تشکیلات خودگردان از پیش‌شرط‌های خود برای بازگشت به مذاکرات چشم‌پوشی کند، گروهی از اسرای فلسطینی را آزاد کند.

نتانیاهو برای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی آماده است/کری 3 روز دیگر به منطقه می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس، منابع دیپلماتیک می‌گویند در صورتی که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از ‌پیش‌شرط‌های خود برای بازگشت به میز مذاکرات سازش چشم‌پوشی کند، آماده است تعداد محدودی از اسرای فلسطینی را آزاد کند. تشکیلات خودگردان، بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 را به عنوان یکی از پیش‌شرطهای از سرگیری مذاکرات سازش تعیین کرده است.

این منبع که در جریان مذاکرات میان «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، عباس و نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی حضور داشته، به روزنامه عبری زبان «معاریو» گفته است که کری آماده است هم به عباس و هم نتانیاهو امتیازاتی بدهد که آن‌ها را به بازگشت به میز مذاکره ترغیب کند.

تایمز اسرائیل نوشته است که آزادی این اسرای فلسطینی و احتمالا اعلام تعلیق موقت شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری از جمله امتیازاتی است که ممکن است نتانیاهو در گام اول به عباس و تشکیلات خودگردان بدهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که «جان کری» نیز قرار است سه روز دیگر در تلاش برای از سرگیری مذاکرات سازش، به منطقه سفر کند. آنطور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، کری در این سفر سه روزه به بیت‌المقدس و امان سفر کند. وی در این سفر با مقامات اردنی، فلسطینی و اسرائیلی دیدار خواهد کرد.

دیپلمات آگاه می‌گوید سفر کری در اصل قرار بوده هفته گذشته انجام شود، اما از آنجا که وی نمی‌خواسته دست خالی از این سفر باز گردد آن را به تعویق انداخته است. این منبع آگاه همچنین مدعی شده است که مذاکرات تاکنون «پیشرفتی معنادار» داشته است.

وی با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا از درخواست مجدد فلسطین برای ارتقا عضویت در سازمان ملل و همچنین شکایت از اسرائیل در دادگاه جرایم بین‌الملل جلوگیری می‌کند، می‌گوید: این روزها برای تلاش‌های آمریکا جهت ازسرگیری مذاکرات سازش، بسیار حساس هستند.

معاریو گزارش داده است که «شین بت» (اداره امنیت داخلی اسرائیل)، وزارت دادگستری و اداره زندان‌های اسرائیل هم اکنون در حال تهیه لیستی از زندانیانی هستند که در صورت توافق در مذاکرات آزاد می‌شوند. این لیست قرار است تا چند روز آینده نهایی شود. آزادی این اسرا که همه آن‌ها پیش از معاهده سال 1993 اسلو دستگیر شده‌اند، قرار است همزمان با آغاز ماه رمضان انجام شود.

روز دوشنبه هم منابع فلسطینی به روزنامه «یدیعوت آحارانوت» گفتند که کری در تلشا است تا نشستی سه جانبه با حضور عباس و نتانیاهو تشکیل دهد، هرچند که احتمال تشکیل چنین جلسه‌ای در آینده نزدیک کم به نظر می‌رسد.

دیروز همچنین کانال 2 تلویزیون اسرائیل ادعا کرد که عباس برای از سرگیری مذاکرات سازش ابراز تمایل کرده. گزارشی که البته ساعتی بعد تشکیلات خودگردان آن را تکذیب کرد.

مذاکرات سازش میان رژیم‌صهیونیستی و تشکیلات خودگردان از سال 2010 متوقف شد و پس از آن عباس آزادی اسرای فلسطینی و توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را به عنوان پیش‌شرط بازگشت به مذاکرات مطرح کرد. در مقابل نتانیاهو با این پیش‌شرطها مخالفت کرده و تحقق آن‌ها را به بازگشت به میز مذاکرات منوط کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول