اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگاهی به درگیری‌های شهر صیدای لبنان

شیخ الاسیر و ارتباط آن با «جبهه النصره» و «القاعده»

گزارش‌های متناقض بسیاری وجود دارد که از رابطه «شیخ احمد الاسیر» در لبنان با «القاعده» و تلاش گروه «جبهه النصره» سوریه برای هماهنگی با گروه شیخ الاسیر خبر می‌دهد.

شیخ الاسیر و ارتباط آن با «جبهه النصره» و «القاعده»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر»، روایت‌ها و گزارش‌های امنیتی متفاوت و گاها متناقضی درباره رابطه «شیخ احمد الأسیر» با سازمان تروریستی «القاعده» و دیگر سازمان‌های سلفی جهادی وجود دارد.

همان‌گونه که اطلاعات ارائه شده و مورد استفاده برای این گزارش‌ها از منابع امنیتی به ویژه در خصوص نشست اخیری که میان الاسیر و نماینده «ابو محمد الجولانی»، امیر گروه «جبهه النصره» در سوریه نیز متفاوت است.

اطلاعات به دست آمده به این نکته اشاره می‌کند که الجولانی فردی به نام ع. خ. که دارای تابعیت لبنانی است را 23 آوریل گذشته به صیدا فرستاد تا نشستی با شیخ الاسیر داشته باشد و در این نشست نماینده الجولانی به الاسیر پیشنهاد هماهنگی وی با « جبهه النصره» را داده و تاکید کرده که این هماهنگی‌ها و ابراز وفاداری‌ها به سازمان «القاعده» خواهد بود.

اما شیخ الأسیر نپذیرفته که اعلام وفاداریش به سازمان «القاعده» باشد و خواستار حمایت نظامی محرمانه می‌شود.

 

همچنین این منبع امنیتی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «السفیر» تاکید کرده که شیخ الأسیر دو هفته پیش 7 قبضه سلاح ساخت استرالیا از فردی لبنانی دریافت کرده که دارای دوربین‌های دید در شب و بسیار پیشرفته هستند.

گزارش‌های امنیتی موثق بیان می‌کنند که فردی به نام «م. د. » از اعضای سازمان «فتح الإسلام» که شاخه سازمان تروریستی القاعده در لبنان به شمار می‌آید، یک ماه و نیم قبل اعلام کرد که سازمان «فتح الإسلام» تصمیم حمایت از شیخ الاسیر را در صورت وقوع هرگونه رویارویی‌های امنیتی با وی و گروهش که منظور ارتش لبنان و «حزب الله» است، را گرفته است.

این منبع امنیتی به این نکته اشاره می‌کند که تجاوز روز گذشته به ارتش لبنان اولین مورد در نوع خود نبوده، بلکه تاکنون تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا دستگاه نظامی لبنان به موج جدیدی از درگیری‌ها کشانده شود.

منبع مذکور در ادامه می‌افزاید: گروه مسلح وابسته به شیخ الاسیر مجهز به دستگاه‌های ارتباطی پیشرفته‌ای هستند و این گروه اقدام به نصب و راه اندازی دوربین‌های مدرن و پیشرفته‌ای بر بام شماری از ساختمان‌های موجود در بزرگراه صیدا ـ جزین کرده است.

نصب این دوربین‌ها از منطقه «القیاعه» یا همان «کوع الخروبی» آغاز شده تا پس از گذر از تقاطع «طلعة المحافظ» تا «مدرسة راهبات عبرا» ادامه یابد.

همچنین گفته شده که این دوربین‌ها توان گرفتن تصاویری دقیق در محور 360 درجه و کنترل و رصد تمام تحرکات در این بزرگراه را دارند.

در مقابل این منبع موثق امنیتی که با پرونده تروریسم در ارتباط است، توضیح داد که شیخ الأسیر «ارتباطی با سازمان القاعده» ندارد و به این نکته اشاره کرد که حتی «فتح الإسلام» نیز برخلاف آنچه گفته می‌شود، سازمانی وابسته به سازمان القاعده نیست.

این منبع در ادامه می‌افزاید: شیخ الأسیر زاییده رفتار و تعامل سیاسی ـ مذهبی لبنان است که افراد عادی از تابعیت‌های سوری و لبنانی و فلسطینی را جذب خود می‌کند و در این راه حمایت‌های مالی که از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این گروه‌ها و افراد می‌رسد، نقش بسزایی در فراهم کردن امکان خرید سلاح برای آنها دارد».

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول