اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد فارس عنوان کرد

اجرای نخستین سند جامع راهبردی امور قرآنی در فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، از اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در این استان خبر داد.

اجرای نخستین سند جامع راهبردی امور قرآنی در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، احمد همتی بوشهری اظهار داشت: فارس ظرفیت احداث دهکده قرآنی در پاسارگاد و تبدیل به قطب قرآنی کشور را دارد.

این مسئول فرهنگی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم که این موضوع در فارس جدی‌تر از گذشته نمایان می‌‌شود.

وی ادامه داد: استاندار فارس و نماینده ولی‌فقیه در فارس در راس امور و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی،‌ جهاد دانشگاهی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم، نهاد نمایندگی ولی فقیه در این استان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان به‌عنوان نماینده نهادها و تشکل‌های استان فارس و دیگر سازمان‌ها در این مهم سهیم هستند.

به گفته وی، با همکاری این ارگان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی می‌توان فرهنگ قرآنی در این استان را گسترش داد و به این مهم دست یافت.

همتی با اشاره به اینکه کمیته توسعه فرهنگ قرآنی هر استان زیر‌مجموعه شورای فرهنگ عمومی آن استان است و تصمیمات آن برای تصویب به شورای فرهنگ عمومی ارسال می‌شود، گفت:‌ هدف از پیاده کردن منشور توسعه فرهنگ قرآنی که نخستین سند جامع راهبردی امور قرآنی کشور محسوب می‌شود، این است که بتوانیم در سومین حرم اهل بیت (ع) و استان پهناور فارس، دهکده قرآنی و قطب قرآنی کشور را محقق سازیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: باید تصمیماتی اتخاذ شود که بنای فرهنگی را در راستای مفاهیم و معارف قرآنی قرار می‌دهد و فرهنگ جامعه را به وسیله قرآن و اتصال آن به اهل بیت (ع) پیوند می‌دهد.

همتی بیان کرد: شاخص‌هایی که می‌تواند استان فارس را تبدیل به قطب قرآنی کشور کند بسیار مورد توجه بوده و در حال برنامه‌ریزی است.

این مقام فرهنگی با بیان اینکه تصمیمات قرآنی استان فارس باید در کمیته ویژه آن گرفته ‌شود، ابراز داشت:‌ نخستین جلسه کمیته توسعه معارف قرآنی سال گذشته برگزار شد و دستور کار دومین جلسه نیز بررسی شاخص‌های استان فارس و شیراز در راستای تحقق قطب قرآنی کشور و وظایف کمیته توسعه معارف قرآنی به ‌منظور اجرای آن است.

این مسئول وجود امام‌زادگانی از جمله حضرت احمدبن موسی (ع)، داشتن شاعران جهانی مانند حافظ و همچنین وجود کاتبان وحی مانند میرزا احمد نی ریزی ارسنجانی و هنرمند قرآنی حاضر، محمد نعمتی و وجود شهر قرآنی استهبان و موسسه شبانه‌روزی حفظ قرآن را از جمله دلایلی برشمرد که این استان می‌تواند احداث دهکده قرآنی در پاسارگاد را به خود اختصاص دهد.

وجود علمای مختلف مانند میرزای شیرازی، ملاصدرا، آیت‌الله حسینی‌الهاشمی و عالمان جلیل‌القدر که در این استان زیسته و در نقاط مختلف ایران آرمیده‌اند، وجود دانشکده علوم قرآنی و موسسه الغدیر مربوط به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و حافظان کل قرآن بیت‌الاحزان با تعداد بیش از 700 نفر از دیگر شاخصه‌هایی بود که همتی ذیل همین موضوع به آن اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، خاطرنشان کرد: تشکیل و برگزاری نشست‌های کمیته توسعه معارف قرآنی هر استانی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار اجرای آن در سراسر کشور بوده و در استان‌ها نیز این وظیفه بر عهده اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است.

این مقام فرهنگی، هدف از توجه به مفاهیم قرآنی را انس بیشتر با قرآن و ایجاد فرهنگ غنی قرآنی در میان اقشار مختلف جامعه دانست و بیان داشت: رهنمودهای مقام معظم رهبری راهکارهایی را ارائه می‌دهد که پیوند رویکردهای قرآنی را با بهره‌گیری از فرهنگ و ادب و هنر تبیین کرده و در عمل پیاده می‌سازد.

همتی افزود: رویکرد همه‌جانبه به قرآن و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی از رهگذر نهادینه‌ کردن فعالیت‌های قرآنی در جامعه است که در همین راستا جشنواره‌هایی با موضوع قرآن و پیامبر، معارف قرآن، گرافیک‌های قرآنی و حجاب با هدف افزایش ضریب نفوذ محتوایی قرآن در بستر اینترنت با استفاده از ابزارهای نو و از طریق فن وبلاگ‌نویسی و ... برگزار شده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در فارس و ایجاد زمینه مناسب برای رشد خلاقیت قرآنی در این استان، در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد که از این دست می‌توان به توسعه مراکز دیجیتال و موسسات قرآنی اشاره کرد.

همتی در ادامه گفت: ساماندهی به اطلاعات و پژوهش‌های انجام شده در گستره معارف اسلامی و پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی موجود با بهره‌گیری از امکانات فنی و علمی جدید معطوف مسیر می‌شود که این مهم با ورود به فضای رسانه‌های دیجیتال مناسب‌تر ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/2448/ق/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول