اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برای اولین بار در نمایشگاه هوایی پاریس

اسرائیلی‌ها از «فلاخن داوود» رونمایی کردند+تصاویر و فیلم

شرکت اسرائیلی «رافائل» هفته گذشته برای اولین بار از سامانه «ره‌‌گیر» موسوم به «فلاخن داوود» رونمایی کرد.

اسرائیلی‌ها از «فلاخن داوود» رونمایی کردند+تصاویر و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس، رژیم‌صهیونیستی پس از مدت‌ها از سامانه زمین به هوای موسوم به «فلاخن داوود» (David's Sling) رونمایی کرد.

این سیستم پس از سامانه «گنبد آهنین» دومین سامانه «ره‌گیر» (interceptor) است که شرکت اسرائیلی «رافائل» به صورت مشترک با کارخانه «ریتیون» آمریکا طراحی و تولید کرده است. این سامانه اهداف پروازی و موشک‌های شلیک‌شده را پیش از اصابت به هدف، مورد اصابت قرار می‌دهد.

شرکت رافائل اعلام کرده است که این سامانه بخشی از لایه دفاعی سامانه «گنبد آهنین» (Iron Dome) را که در جنگ هشت روزه غزه نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت، تکمیل می‌کند. این سامانه قرار است طی دو سال آینده وارد فاز عملیاتی شود.

«فلاخن داوود» که به آن «چوب جادو» (Magic Wand) هم گفته می‌شود، دومین لایه از سیستم دفاعی سه لایه‌ای است که «گیج‌کننده» (Stunner) نام دارد. سامانه ضدهوایی میان‌برد «فلاخن داوود» لایه حایل بین سامانه برد کوتاه «گنبد آهنین» و سامانه ضدهوایی برد بلند «پیکان» (Arrow) خواهد بود.

منبع عکس بی‌بی‌سی

 

این سامانه قادر است اهداف را در فاصله‌ای بیش از 160 کیلومتر هدف قرار دهد. «یوسی هارویتز» در مورد این سامانه می‌گوید: «گنبد آهنین» یک سامانه دفاع نقطه‌ای است. این سامانه فقط می‌تواند شهری متوسط در اسرائیل را در ارتفاعی محدود حفاظت کند، اما «فلاخن داوود» تمام تهدیدات در ارتفاع بسیار بالا و برد بسیار طولانی را هدف قرار دهد... این سامانه کاملا متفاوت است.

شرکت رافائل هفته گذشته نمونه‌ای از این سامانه را در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشت، اما تنها تصویر منتشر شده از عملکرد آن مربوط به فیلمی است که در یک صحرای بی‌نام در ماه نوامبر سال گذشته ضبط شده است.

 

هرچند که این شرکت مدعی عملکرد فوق‌العاده سامانه جدید است، اما کارشناسان با توجه به تجربه «گنبد آهنین» در جنگ هشت روزه غزه در این امر ابراز تردید کرده‌اند. در نبرد غزه راکت‌ها و موشک‌های متعددی توانستند از سد دفاعی «گنبد آهنین» عبور کنند و مناطق مختلف فلسطین اشغالی را هدف قرار دهند.

علاوه بر ایرادات فنی احتمالی، مشکل اساسی که این سامانه‌ها با آن روبرو هستند، هزینه‌های بالای آن‌ها است. به عنوان نمونه، شلیک هریک از موشک‌های ره‌گیر سامانه گنبد آهنین، نزدیک به 50 هزار دلار هزینه دارد. در صورت بروز یک نبرد گسترده و طولانی، این موضوع می‌تواند رژیم‌صهیونیستی را در استفاده از این سامانه‌ها با مشکل مواجه کند، چراکه این سامانه‌های دفاعی باید بتوانند روزانه صدها حمله را دفع کنند که این امر هزینه‌های سرسام‌آوری برای اسرائیل خواهد داشت.

رژیم‌صهیونیستی امسال هم در تامین هزینه‌های تکمیل لایه دفاعی «گنبد آهنین» با مشکل مواجه بود، چراکه دولت آمریکا قصد داشت بودجه کمکی به اسرائیل برای تکمیل این پروژه را کاهش دهد. البته امسال این بودجه با لابی صهیونیست‌ها کاهش نیافته و ساخت سامانه‌های پدافندی همچنان ادامه دارد. با این حال مشخص نیست لابی اسرائیلی‌ها تا چه زمان بتواند واشنگتن را به پرداخت هزینه تامین امنیت اسرائیلی‌ها متقاعد کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول