اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ادغام صندوق‌های قرض‌الحسنه بی‌اعتنایی به امیدهای سپرده‌گذاران

ادغام صندوق‌های قرض‌الحسنه با هدف ساماندهی موسسات مالی و اعتباری در دستور کار بانک مرکزی است اما به نظر می‌رسد در این ساماندهی، امیدهای سپرده‌گذاران نادیده گرفته شده است.

ادغام صندوق‌های قرض‌الحسنه بی‌اعتنایی به امیدهای سپرده‌گذاران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ادغام صندوق‌های قرض‌الحسنه با هدف ساماندهی موسسات مالی و اعتباری در دستور کار بانک مرکزی است اما به نظر می‌رسد در این ساماندهی، امیدهای سپرده‌گذاران نادیده گرفته شده است.

ناظر پولی بانک مرکزی در آذربایجان شرقی از ادغام صندوق قرض‌الحسنه مهر وطن در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد.

رحمان جباری گفت: ‌بانک ‌مرکزی‌ در ‌راستای ‌ساماندهی ‌صندوق‌های ‌قرض‌‌‌الحسنه‌ چند‌‌ شعبه‌ای،‌ اقدام ‌به ‌ادغام ‌صندوق‌‌ مزبور‌ در بانک قرض ‌الحسنه مهر ایران کرده‌ است.

وی با اشاره به زمان بر بودن انتقال حساب‌ها از صندوق مهر وطن به بانک مهر ایران از دارندگان حساب در قرض الحسنه مهر وطن خواست از تجمع در شعب این صندوق پرهیز کرده و پس از 10 روز به شعب مراجعه کنند.

نماینده بانک مرکزی در آذربایجان شرقی با بیان اینکه بانک مرکزی حافظ منافع صندوق قرض الحسنه مهر وطن است، گفت: مسئولیت‌ تعهدات این صندوق‌ به ‌‌بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که از منابع مالی مکفی برخوردار است، واگذار شده ‌است.

رضا جمالپور که به امید خرید خودرو 100 میلیون ریال در صندوق قرض الحسنه مهروطن سپرده‌گذاری کرده است، با اعلام ادغام این صندوق با بانک قرض الحسنه مهر ایران به شعبه این صندوق در خیابان ارتش تبریز آمده که با در بسته و تابلوی در حال تعویض این صندوق با بانک قرض الحسنه مهر ایران مواجه می‌شود.

وی که تمام دارایی خود را به مدت پنج ماه در این صندوق سپرده‌گذاری کرده است تا به همین میزان برداشت کند نمی‌داند تکلیف پنج ماه خواب سپرده‌اش چه می‌شود سوای اینکه اصل موجودی اش چه زمانی به دستش می‌رسد.

حامد صفاجو هم که یک ماه از موعد استفاده از تسهیلاتش گذشته و حتی قراردادهای مربوطه را خود و ضامنینش امضا کرده‌اند، نمی‌داند چه کند.

وی که 300 میلیون ریال برای استفاده از وام قرض الحسنه مسکن صندوق قرض الحسنه مهر وطن در قالب طرح وحدت سپرده‌گذاری کرده است، در مراجعات مکررش برای دریافت تسهیلات این صندوق با پاسخ امروز و فردای کارکنان شعبه ابوریحان روبرو شده است.

وی می‌گوید: در یک ماه گذشته هیچ تسهیلاتی از طرف این شعبه داده نشده و تنها اصل موجودی سپرده گذاران عودت داده شده است.

این شهروند تبریزی که نسبت به اجحافی که در حقش صورت گرفته اعتراض دارد، نمی‌داند شکایت خود را به کجا و کدام مسئول ارائه کند.

وی که اقدام به پیش خرید یک واحد آپارتمان کرده است، گفت: با هر روز تاخیر در پرداخت اقساط آپارتمان متحمل جریمه می‌شود.

نماینده بانک مرکزی در آذربایجان شرقی اظهار می کند: مسئولیت تعهدات سپرده‌گذاران صندوق قرض الحسنه مهر وطن با بانک قرض الحسنه مهر ایران است اما اینکه این بانک حاضر به ارائه تسهیلات موعد گذشته قرض الحسنه مهر وطن باشد یا نه جای ابهام دارد.

رحمان جباری در پاسخ به این سئوال که فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه چند شعبه‌ای چه زیانی به اقتصاد پولی کشور دارد، گفت: در سال‌های اخیر به واسطه سود سرشاری که فعالیت‌های پولی در کشور دارد، تعداد موسسات مالی و اعتباری و همچنین صندوق‌های قرض‌الحسنه رشد بی سابقه‌ای داشته است به طوری که آمار صندوق‌های قرض الحسنه‌ای که مجوز فعالیت را از مجاری غیر از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند، حدود هشت هزار برآورد شده است.

وی افزود: بر همین اساس بانک مرکزی از سال 1383 برنامه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه را در دستور کار جدی خود قرار داد و بسیاری از این موسسات و صندوق‌ها را تعطیل کرد.

جباری به فعالیت‌های غیرمجاز موسسه جوانان خیر اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، قرعه کشی، اعطای جایزه و تبلیغات توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه به استثنای صندوق‌های قرض الحسنه وابسته به بانک‌ها غیرقانونی است.

وی اظهار کرد: بانک مرکزی برای حفظ مفهوم ناب قرض الحسنه از سودجویی، صندوق‌های تک شعبه‌ای را از صندوق‌هایی که برای گسترش شعب ‌خود با بانک‌ها رقابت می‌کنند، جدا کرد و در بخشنامه‌ای اعلام کرد که صندوق‌های قرض الحسنه‌ای که تنها یک شعبه دارند مجاز به فعالیت هستند و برای ادامه فعالیت نیازی به دریافت مجوز ندارند.

به هر حال خدمات صندوق‌های قرض‌الحسنه واقعی قابل چشم پوشی نیست، صندوق‌هایی که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در محل‌ها، مساجد، خانه‌ها، بازار و ادارات به منظور رفع نیازهای ضروری اعضا تشکیل شدند و کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشتند.

ولی پس از گذشت چند سال برخی از افراد با هدف سودجویی به مثابه یک بانک اقدام به تاسیس شعب جدید و ورود به فعالیت‌های بانکداری کردند که این موضوع بر خلاف قوانین بود.

چرا که یکی از راه‌های جذب سپرده در این صندوق‌های غیرمجاز اعلام سودهای بالاتر از بانک‌هاست و در واقع این گونه موسسات با این کار منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و بسیاری از آنها در زمان پرداخت آن با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

از سوی دیگر برخی از این صندوق‌ها اعلام می‌کنند که تسهیلات با سود کم مثلا چهار درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود، این در حالی است هنگامیکه شرایط پرداخت تسهیلات بررسی می‌شود، چند برابر آنچه می‌گویند از مردم سود دریافت می‌کنند.

بدین ترتیب در این نوع موسسات و صندوق‌ها نه پرداخت سود بالا تضمین شده است چرا که ممکن است تعطیل شوند یا از عهده پرداخت برنیایند و نه اعطای تسهیلات با سود پایین واقعی است.

اما اینکه چرا مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه‌ای که دارای شعب فراوانی است و بر اساس قانون باید در یک بانک قرض‌الحسنه ادغام شود تمدید می‌شود جای سئوال دارد. چرا که بانک مرکزی با تمدید مجوز فعالیت صندوق قرض الحسنه مهر وطن برای سال‌جاری در واقع با ادامه فعالیت این صندوق موافقت کرده بود.

از این رو سلب مسئولیت یکباره از یک موسسه قرض‌الحسنه که مدت زمان مشخصی با پول مردم کار کرده و حال بدون هیچ تعهدی از میدان خارج می‌شود جای بررسی بیشتر توسط دستگاه‌های حقوقی و قضایی دارد.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول