اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/مهمترین اخبار پاکستان در ۲۴ ساعت گذشته/

اعلام حکومت نظامی در مناطقی از پاکستان/ یک دیپلمات افغان در اسلام‌آباد هدف حمله قرار گرفت

کشته شدن ۹ گردشگر خارجی در پاکستان، اظهار بی‌اطلاعی طالبان از حمله به نمازگزاران شیعه و اعلام حکومت نظامی در مناطق قبایلی پاکستان از جمله اخبار کوتاه ۲۴ ساعت گذشته در پاکستان است.

اعلام حکومت نظامی در مناطقی از پاکستان/ یک دیپلمات افغان در اسلام‌آباد هدف حمله قرار گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در پیشاور، شبه‌نظامیان مسلح با حمله به یک گروه از گردشگران خارجی در شمال پاکستان آنان را به قتل رساندند.

صبح امروز شبه‌نظامیان 9 گردشگر خارجی را در منطقه «گلگیت» پاکستان به قتل رساندند.

این گردشگران در منطقه «دیامر» چادر زده بودند که مورد حمله شبه‌نظامیان قرار گرفتند.

در این حمله 10 نفر از جمله یک پاکستانی و 9 گردشگر خارجی کشته شدند.

طبق این گزارش، 3 نفر از این افراد اهل چین، 5 نفر اهل اوکراین و یک نفر نیز روسی بوده است.

با این حال، «علی شیر» فرمانده پلیس منطقه گلگیت عنوان کرده است که شبه‌نظامیان به چادر گردشگران حمله نکردند بلکه زمانی که آنان در یک رستوران محلی مشغول صرف غذا بودند به سوی آنان آتش گشودند.

در همین حال، سر وزیر گیلگت و بلتستان دستور داده است تا عاملان این جنایت ظرف 24 ساعت دستگیر شوند زیرا این موضوع آسیب زیادی به صنعت گردشگری پاکستان وار دمی‌کند.

پس از این حادثه، پلیس و نیروهای امنیتی تلاش خود را برای یافتن مهاجمان آغاز کرده‌اند و تدابیر امنیتی در منطقه تشدید شده است.

«جان کری» به پاکستان می‌رود

به گفته سفیر آمریکا در پاکستان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ماه آینده به پاکستان سفر خواهد کرد.

وی افزود: کری مشتاق دیدار به پاکستان در اسرع وقت می باشد.

سفیر آمریکا مذاکره دوحه را مهم خوانده و اظهار امیدواری کرد: شورای عالی افغان نیز در مذاکره میان گروه‌های افغان کمک می‌کند.

سفیر آمریکا گفت: کشورش از مبادلات بازرگانی میان دو کشور پشتیبانی می کند و آمریکا بزرگترین سرمایه‌گذار در پاکستان است و بیشترین صادرات پاکستان به آمریکا صورت می گیرند.

طالبان از حمله به نماز جمعه شیعیان اظهار بی‌اطلاعی کرد

جنبش طالبان پاکستان مسئولیت حمله کراچی را به عهده گرفت اما نسبت به حمله در پیشاور اظهار بی اطلاعی کرد.

در حمله روز جمعه چند عامل انتحاری به مسجد «عارف حسینی» در منطقه «گلشن کالونی» پیشاور دست‌کم 18 تن کشته و 40 تن دیگر نیز مجروح شدند.

گزارشات حاکی از آن است که سه تن از مهاجمان به این حوزه علمیه دینی شیعه حمله ور شدند که یکی از آنان با قتل محافظ، داخل مسجد رفت و خود را منفجر کرد.

2 نفر دیگر نیز مشغول تبادل آتش با 2 تن از پرسنل پلیس مستقر در درب اصلی شده و پس از انفجار بمب فرار کردند.

پس از این انفجار، مردم و مقامات پاکستانی و نیز مقامات ایران و افغانستان این انفجار را به‌شدت محکوم کردند.

ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی حکومت نظامی اعلام کرد

ارتش با اعلام حکومت نظامی در وزیرستان شمالی اعلام کرد مدت معینی برای تدابیر امنیتی جدید تعیین نشده است و مردم محلی باید با نظامیان همکاری کنند.

به گزارش رسانه‌های محلی، تدابیر امنیتی ارتش و بسته شدن جاده‌های بنون، غلام خان، دته خیل و رزمک در نزدیکی مرز افغانستان، مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورده است

علت بسته شدن جاده‌های وزیرستان شمالی، بازرسی شدید ارتش از خودروهایی است که قصد تردد در این جاده‌ها را دارند.

هنوز علت افزایش حضور نیروهای ارتش در وزیرستان شمالی مشخص نیست اما برخی کارشناسان بر این باورند که جهادیون کشمیری و سایر گروه‌های شبه نظامی طرفدار پاکستان در حال استقرار در وزیرستان شمالی هستند و ارتش تلاش دارد از ورود جاسوسان و شبه نظامیان مخالف به این منطقه جلوگیری کند.

احتمال جدایی «فضل الرحمن» از دولت

به گفته منابع آگاه، «جمعیت علمای اسلام» (شاخه فضل الرحمن) بدلیل رفتار دلسرد کننده مسلم لیگ نواز در برابر همکاری بدون قید و شرط این جمعیت با دولت، تصمیم همکاری با دولت را در بازگشت فضل الرحمان، رهبر جمعیت از سفر به عربستان سعودی، مورد تجدید نظر قرار می دهد.

رهبران جمعیت از آن جهت نیز گله مند هستند که مسلم لیگ نواز درخصوص تشکیل جناح مخالف در خیبرپختونخواه با این جمعیت هیچ مشورتی به عمل نیاورده است.

انعطاف در مورد جریمه تأخیر در پروژه خط لوله گاز

روزنامه «نیشن» پاکستان، سرمقاله خود با عنوان طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان را به صحبت‌های مقامات دولت جدید مبنی بر ابراز عزم خود درخصوص احداث این طرح اختصاص داده است.

در این سرمقاله با استناد به صحبت‌های «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت که خط لوله ایران-پاکستان جزء طرح حیاتی انرژی دولتش بوده و به‌طور جدی این طرح را دنبال می کند آمده است: اکنون باید دید که آیا دولت مسلم لیگ نواز در مقابل فشار واشنگتن و جده و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مقاومت می کند و تصمیم پیشرفت درخصوص این طرح حیاتی را اتخاذ می کند؟

به نوشته این منبع، صحبت از اعمال جریمه در صورت عدم اجرای به موقع این طرح نیز وجود داشته است ولی در ملاقات میان عباسی و سفیر ایران در روز چهارشنبه، تهران پیشنهاد کرده است که حاضر است انعطاف در جریمه در صورت عدم اجرای این طرح تا دسامبر 2014 میلادی در جریمه‌های در نظر گرفته شده برای پاکستان از خود انعطاف نشان دهد.

البته وزیر نفت  به کارشناسان فنی دستور داده تا کار خود برای تکمیل به موقع این طرح را تسریع کنند.

یک دیپلمات افغان در اسلام‌آباد هدف گلوله قرار گرفت

به گفته سفارت افغانستان یک دیپلمات این کشور در یک بازار اسلام آباد توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله مورد هدف قرار گرفته و زخمی شد.

«نقیب الله ابراهیم خیل» دبیر سوم و مسئول امور آموزشی و دانشجویی سفارت این کشور توسط مهاجمان ناشناس مورد حمله قرار گرفت.

نامبرده در بیمارستان محلی بستری و وضع وی با ثبات گزارش شده است.

«سرتاج عزیز» برای کسب پست ریاست جمهوری آماده می‌شود

سرتاج عزیر مشاور نخست وزیر جدید پاکستان در امور خارجی از نامزدهای احتمالی پست ریاست جمهوری در این کشور خواهد بود.

بسیاری از محافل خارجی انتصاب سرتاج عزیز به‌عنوان مشاور نخست وزیر در امور خارجی را اقدامی موقت می‌دانند چون گمان می‌رود نامبرده کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزب حاکم خواهد بود.

خود عزیز نیز توجه خود را به انتخابات ریاست جمهوری مبذول داشته و علاقه‌ای به امور خارجی ابراز نداشته است.

دعوت دولت بلوچستان از سرمایه‌گذاران خارجی

دولت بلوچستان برای توسعه منابع معدنی خود، جذب سرمایه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه با سهامداران منطقه‌ای گفت‌وگو و رایزنی می‌کند.

دکتر «عبدالمالک بلوچ» سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان گفت: بزودی نشستی با حضور سرمایه‌گذاران، سازمان‌های غیردولتی و کمک‌کنندگان بین‌المللی برگزار می‌شود تا به آنان گفته شود که اوضاع امنیتی این ایالت آنقدرها هم که در رسانه‌ها نشان داده می‌شود وخیم نیست.

وی گفت: ما با دعوت از سرمایه‌گذاران، کمک‌کنندگان خارجی و سازمان‌های مردم نهاد به این منطقه به آنان اثبات خواهیم کرد که بلوچستان مردمی دارد که به شدت نیازمند آموزش و شغل هستند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول