اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

گزارش تحلیلی فارس

هژمونی شکست‌خورده آمریکا پای میز مذاکره با طالبان

موضوع بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر و آغاز مذاکرات مستقیم طالبان و مقامات آمریکایی در حالی به بحث روز رسانه‌های دنیا بدل شده است که برخی کارشناسان ورود آمریکا به مذاکرات صلح را نشانه ضعف این کشور می‌دانند.

هژمونی شکست‌خورده آمریکا پای میز مذاکره با طالبان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، آمریکایی‌ها که پیش از این اعلام کرده بودند به‌صورت مشروط حاضر به مذاکره با طالبان هستند، به‌رغم عدم تحقق شروط درخواستی، به مذاکره با طالبان روی آوردند.

آمریکایی‌ها، ترک خشونت توسط طالبان، قطع روابط طالبان با القاعده و احترام به قوانین افغانستان که شامل احترام به حقوق زنان و کودکان است را شرط اصلی مذاکره با این گروه اعلام کرده بودند که تاکنون طالبان به هیچ یک از این شروط عمل نکرده‌اند.

در عوض، طالبان در آستانه بازگشایی دفتر سیاسی خود در قطر، پایگاه «بگرام» بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان را هدف قرار دادند و 4 سرباز آمریکایی را کشتند.

نکته قابل توجه در این حمله کشته شدن سربازان آمریکایی در تیر‌اندازی مستقیم شبه نظامیان طالبان بود.

اگرچه پرهیز از ادامه خشونت شرط اصلی آمریکا برای مذاکره با طالبان بود اما شبه نظامیان به راحتی این شرط را نادیده گرفته و سعی کردند برتری خود را برای تعیین شرایط مذاکره به اثبات برسانند.

همچنین طالبان هرگز حاضر نشدند با «حامد کرزی» یا نمایندگان دولت افغانستان ملاقات کنند زیرا آنان را نماینده مردم این کشور نمی‌دانند و به اعتقاد طالبان، دولت افغانستان جیره‌خوار آمریکا و حافظ منافع این کشور در افغانستان است.

این در حالی است که عدم اجرای شرط طالبان برای آغاز مذاکرات تا مدتی این روند را به حال تعلیق درآورد.

طالبان در پیش‌شرط‌های خود برای مذاکره خواهان آزادی تعدادی از اعضای دربند این گروه شدند که این موضوع ابتدا مورد موافقت واشنگتن قرار گرفت اما پس از مدتی آمریکا به قول خود وفا نکرد و در نتیجه، طالبان از روند صلح کناره‌گیری کرد.

با این حال، آمریکا حاضر است «ملا‌خیرخواه» وزیر کشور دوره طالبان و «نور‌الله نوری» عضو ارشد طالبان را رها کند اما حاضر به تحویل «مولا‌فضل‌آخوند» به طالبان نیست و اصرار دارد که وی را به دولت قطر تحویل دهد.

انتظار می‌رود که موضوع آزادی زندانیان طالبان نیز از محورهای این مذاکرات باشد.

آمریکا و 3 پیشنهادی که نتیجه نداد

در همین حال و به گفته کارشناسان بازگشایی دفتر طالبان در قطر فرآیند پیچیده‌ای را طی کرده است.

به گفته آنان، آمریکا برای حل معضل طالبان 3 پیشنهاد ارائه کرد که تقریبا همه آنها نتایج مورد نظر آمریکا را در پی نداشت:

1-باید با طالبان جنگید و آنان را به اندازه‌ای ضعیف کرد که دیگر نتوانند در افغانستان جولان دهند که این حرکت با شکست مواجه شد.

2- باید با فشارهای مختلف سیاسی و نظامی، طالبان را مجبور کرد تا واقعیت‌های جدید افغانستان را پذیرفته و به عضویت دولت این کشور درآیند اما طالبان حاضر نشدند با دولت کرزی کنار بیایند.

3- باید طالبان را به عنوان یک قدرت مستقل در افغانستان پذیرفت و این همان گزینه‌ای بود که آمریکا به اکراه آن را پذیرفت اما پاکستان از همان ابتدا از این نظریه حمایت می‌کرد.

این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران مسائل سیاسی، کرزی همیشه با طالبان مخالفت کرده و به بهانه‌های مختلف مذاکره با شبه‌نظامیان را به تعویق انداخته است.

همچنین با اینکه قرار است مذاکره با گروهی از طالبان وابسته به «ملا عمر» رهبر این گروه صورت گیرد اما پاکستان اصرار دارد «شبکه حقانی» نیز در این مذاکرات شرکت کند که این موضوع نیز مورد موافقت آمریکایی‌ها قرار گرفت.

همچنین نگاه کارشناسی نیز نشان می‌دهد با اینکه آمریکا پاکستان را به حمایت از شبکه حقانی متهم کرده بود اما نتوانست با حمله پهپادهای خود شبه نظامیان شبکه حقانی را تضعیف کند و بنابراین راهی بجز مذاکره با آنان باقی نماند در گذشته مذاکره با یک گروه خاص از طالبان بی‌نتیجه بوده است و بنابراین آمریکا تصمیم گرفته با تمام گروه‌های وابسته به طالبان حتی گروه‌های کوچک و محلی مذاکره کند.

چندی پیش نیز ژنرال «اشفاق کیانی» به وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که بین حمایت از کرزی و ثبات در افغانستان، یا به عبارتی مذاکره با طالبان، باید یکی را انتخاب کند که سر‌انجام آمریکا مذاکره با طالبان را به حمایت از کرزی ترجیح داد و بعد از ملاقات‌های زیاد بین مقامات آمریکایی و پاکستان با آغاز مجدد مذاکرات در قطر موافقت شد.

آتش‌بس با طالبان، تنها راه نجات آمریکا از افغانستان

در همین حال، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «پاکستان تودی»، هدف اصلی آمریکا از مذاکره با طالبان را آتش‌بس با این گروه دانست.

وی گفت: مقامات آمریکایی، آنگونه که خود ادعا کرده‌اند، در این مذاکرات درباره تبادل زندانیان و جدا شدن طالبان از القاعده گفت‌وگو می‌کنند اما مهم‌ترین هدف این مذاکرات، جلب موافقت طالبان برای اعلام آتش‌بس در افغانستان است.

به گفته این منبع پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، مقامات آمریکایی بر این باورند که آتش‌بس با طالبان می‌تواند به خروج سربازان آمریکایی و سایر نیروهای خارجی از افغانستان کمک ‌کند و تحقق این هدف می‌تواند مذاکره درباره سایر موضوعات مورد منازعه را تسهیل کند.

به نوشته این روزنامه، انتظار می‌رود که در این دور از مذاکرات، موضوعات مهمی چون دولت آینده افغانستان و سهم طالبان در آن و نیز حضور نیروهای خارجی تحت رهبری آمریکا در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول