اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص داخلی، معده و گوارش:

استرس و اضافه وزن خطر بروز سوءهاضمه را افزایش می‌دهد

متخصص داخلی و بیماری‌های معده گفت: استعمال دخانیات، اضافه وزن و استرس خطر بروز سوءهاضمه را افزایش می‌دهد.

استرس و اضافه وزن خطر بروز سوءهاضمه را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، واژه سوءهاضمه معمولا برای توضیح درد یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم که بعد از غذا به ویژه غذاهای چرب، زیاد یا ادویه دار ایجاد می‌شود به کار می‌رود در صورتی که نتوان علت زمینه‌ای برای سوءهاضمه پیدا کرد به آن اختلال عملکرد گوارشی گفته می‌شود.

سوءهاضمه واژه‌ای غیر تخصصی است که ناراحتی‌های مختلف قسمت فوقانی شکم مانند تهوع، استفراغ، ترش کردن(سوزش سر دل) پس زدن غذای هضم نشده و نفخ را شامل می‌شود.

هدایت‌الله رضوان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که عوامل زمینه‌ساز سوءهاضمه چیست، اظهار کرد: عوامل سوء هاضمه شامل پایین بودن مقدار اسید معده یا آنزیم‌های گوارشی در روده کوچک، عدم تحمل لاکتوز، استعمال دخانیات و داشتن اضافه وزن، بلع بیش از حد هوا و مصرف الکل و کافیئن است.

وی در ادامه در مورد سوءهاضمه بیان کرد: سوءهاضمه موقعی روی می‌دهد که دستگاه گوارش با موادی مانند غذا، الکل، قهوه، چایی و بعضی از داروها مانند آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مانند ایبوپروفن تحریک شود.

متخصص داخلی، معده و گوارش در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه کدام غذاها موجب ناراحتی در افراد مبتلا به سوءهاضمه می‌شوند، گفت: به طور کل نمی‌توان چند غذا یا میوه را عامل بروز ناراحتی در بیمار مبتلا به سوء هاضمه دانست و ممکن است یک یا چند ماده غذایی که در یک فرد دیگر ناراحتی چندانی را ایجاد نکند، اما به طور کلی غذاهای تند و دارای ادویه، ترشی‌ها، شوری‌ها، کافیئن (موجود در جایی، قهوه و نوشابه‌های گازدار)، میوه‌های نفخ آور (گیلاس، هندوانه، گوجه سبز، هلو و زیتون)، غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم بیشتر موجب ناراحتی می‌شوند.

وی در مورد تشخیص این بیماری ادامه داد: پس از تشخیص این بیماری، داروهای کاهش دهنده اسید معده به وسیله پزشک تجویز می‌شوند و از جمله این داروها می‌توان داروهای مهار کننده پمپ پروتون و داروهایی مانند سایمیتدین یا رانیتیدین یا فاموتیدین را نام برد که این داروها سبب می‌شود زمان باقی ماندن غذا در معده کاهش یابد.

رضوانفر در پایان در مورد درمان تغذیه‌ای افزود: جویدن کامل غذا قبل از بلع آن موجب بهبود نشانه‌‌های سوءهاضمه می‌شود و غذا باید به حدی جویده شود که قبل از بلع قوام خامه مانند پیدا کند.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول