به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.
شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.
براساس برنامهریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17.2 کیلومتر از میدان ایلگلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22.4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.
خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم میشود.
خط چهار هم به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می دهد.
خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می شود.
خط یک متروی تبریز از ایلگلی تا کوی لاله به طول 17.2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده است.
بخش اول خط یک متروی تبریز که به صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایلگلی را به سه راهی راهنمایی متصل می کند.
بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه راهی راهنمایی آغازشده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت.(این بخش به صورت تونل کمعمق در کناره جنوبی رودخانه قوریچای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده است.
بخش سوم خط یک مترو تبریز که به صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.
بخش چهارم خط یک متروی تبریز که بهصورت تونل نیمه عمیق احداث میشود، از چهارراه لاله شروع شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.
راهاندازی متروی تبریز در حد وعده
در شرایطی که پروژه عظیم قطار شهری تبریز با تولیت و مدیریت شهرداری و سازمان متبوع آن بدون جنجال و هیاهوهای کاذب و بهرهبرداریهای خاص سیاسی از سوی مدیران ارشد شهری در بخشها و خطوط مختلف در حال اجرا و احداث است؛ با این حال تلاش برخی مدیران استانی برای بهرهبرداریهای خاص از این طرح بزرگ شهری، آن هم در ماههای پایانی مسئولیت دولت دهم موضوعی است که در ماههای اخیر ـ از بهمن ماه 91 تا امروز ـ زمینهساز سردرگمی شهروندان از یک سو و تناقضگوییهای متعدد درباره زمان راهاندازی و بهرهبرداری از سامانه ریلی حمل و نقل درونشهری تبریز شده است.
این درحالی است که پروژه بزرگ قطار شهری تبریز با وجود تولیت، کارفرمایی، ذیحسابی و مسئولیت مالی و اجرایی مستقیم شهرداری بر روند اجرایی آن، متأسفانه به دلیل اعمال دخالتهای غیر منطقی برخی مدیران استانی، آنهم به واسطه و به بهانه تخصیص اعتبارات 50 درصدی سهم دولت به این پروژه، همواره به محل اختلاف نظرهای مدیریتی درباره روند و شرایط اجرای طرح از یک سو، تخصیص اعتبارات از سوی دیگر و مهمتر از آن زمان بهرهبرداری از مترو تبدیل شده است.
تاکنون و تنها طی 6 ماه گذشته، بارها و بارها وعده افتتاح و بهرهبرداری از فاز نخست مترو تبریز از سوی میدران استانی به ویژه معاون عمرانی استانداری داده شده ولی هر بار و در زمان وعده داده شده این امر عملی نشده است، بهمن ماه و دهه فجر 91، فروردین 92، اردیبهشت ماه سال جاری و در نهایت خردادماه امسال از جمله زمانهای وعده داده شده دوستان مسئول بوده که برای راهاندازی مترو تبریز اعلام شده اما این وعدهها هرگز عملی نشده است.
معاون عمرانی استاندار: راهاندازی متروی تبریز تا پایان سال 91/ انعقاد خرید واگن های قطار شهری تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی 24 بهمن 91 با بیان این که فاز نخست خط یک مترو تبریز تا پایان سال 91 بهرهبرداری میشود، گفت: قرارداد خرید 215 واگن قطار شهری تبریز منعقد شده است.
محمد اشرفنیا افزود: شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز احداث عملیات مترو را با هم آغاز کرده و تبریز در مقایسه با دو کلانشهر دیگر عقب نمانده است.
وی گفت: هزینه احداث قطار شهری به صورت برابر بین دولت و شهرداری تقسیم میشود و با توجه به این که هزینه احداث قطار شهری بالاست، همین امر باعث کندی روند احداث قطار شهری شده است.
به گفته اشرفنیا، احداث هر کیلومتر قطار شهری در کلانشهرها شامل تامین تجهیزات، ریلگذاری، برقرسانی، سیگنالینگ، تهیه واگن و... 600 میلیارد ریال هزینه دارد.
وی افزود: فقط تملک ایستگاه میدان ساعت، 400 میلیارد ریال هزینه داشته که شهرداری این مبلغ را برای تملک این مکان پرداخته است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: قرارداد خرید واگن قطار شهری با یک شرکت چینی منعقد شده که 215 واگن متعلق به پروژه قطار شهری تبریز است. قرار هم نیست تمام واگنها در کشور چین ساخته شود، بعد از ساخت چند واگن که به تبریز انتقال میشود، مابقی در تبریز ساخته خواهد شد.
به گفته اشرفنیا، فاز نخست خط یک از ائلگلی تا فلکه دانشگاه تا پایان سال 91 مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
قرارداد احداث خط دو قطار شهری از قراملک تا دانشگاه آزاد اسلامی با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد و مطالعات اولیه انجام شده است و به زودی حفاری این خط نیز توسط پیمانکار آغاز خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار: اردیبهشت 92 سوت قطار شهری را میشنوند
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی 15 بهمن 91 نیز اعلام کرد: فاز نخست قطار شهری تبریز شامل هفت کیلومتر، اردیبهشت 92 به بهرهبرداری میرسد.
پس از سالها انتظار شهروندان تبریزی برای راهاندازی قطار شهری، محمد اشرفنیا، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بار دیگر 29 فروردین 92 از افتتاح مرحله نخست این طرح در خرداد ماه امسال خبر داد اما خرداد هم تمام شد این وعده باز محقق نشد.
معاون عمرانی وزیر کشور: قطار شهریهای اصفهان، تبریز و شیراز فروردین 92 راهاندازی میشود
معاون عمرانی وزیر کشور 25 خرداد سال گذشته گفت: سری نخست واگن های قطار شهریهای اصفهان،تبریز و شیراز شامل سه رام قطار (15واگن) است، اسفندماه سال جاری(91) وارد کشور و پیشبینی میشود خط یک این قطارشهریها فروردین ماه 92 راهاندازی شود.
حمیدرضا ارشادمنش اظهار کرد: مطابق برنامهریزیهای به عمل آْمده، طی اردیبهشت و تیر ماه 92 نیز سری دوم و سوم واگنهای این قطار شهریها شامل چهار رام دیگر وارد کشور خواهد شد
راهاندازی فاز اول مترو منوط به تحویل به موقع واگن
شهردار تبریز پیش از این گفته بود، در صورت تحویل و ورود به موقع واگنها به تبریز ، 6 کیلومتر اول خط یک مترو در سه ماهه نخست سال آینده قابل بهرهبرداری خواهد بود.
علیرضا نوین افزود: قرارداد خرید واگنها بسته شده و با وجود تحریم ها ، اگر تا آخر سال موفق به تحویل و راهاندازی این واگنها شویم، شهروندان تبریزی در سه ماهه اول سال آینده خواهند توانست از 6 کیلومتر اول خط یک در مسیر ایلگلی تا میدان جانبازان استفاده کنند.
وی اظهارکرد: در فاصله بین ایستگاه ائل گلی و میدان جانبازان ریل ها و ایستگاه ها به طور کامل آماده است و به محض ورود واگن در اولین فرصت قطار شهری راه اندازی خواهد شد.
شهردار تبریز در خاتمه ابراز امیدواری کرد با تحویل به موقع واگنهای خریداری شده مترو تبریز ، زمینه برای راهاندازی بخشی از خط یک در سال 92 فراهم شود.
آخرین وعده اعلام شده/ راهاندازی تا پایان تیرماه 92
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: در صورت خرید واگن، فاز اول تا ایستگاه شماره 6 (مسیر ائلگلی تا دانشگاه تبریز) تا پایان تیرماه سالجاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
تحقق نیافتن وعدههای متعدد افتتاح مترو تبریز در حالی به موضوع تکراری تبدیل شده که هنوز تکلیف ورود واگنهای خریداری شده برای راهاندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو به تبریز مشخص نیست و بدیهی است که بدون وجود واگن، اصلا امکان راهاندازی این سامانه وجود ندارد ؛ موضوعی که شهردار تبریز به عنوان متولی اصلی اجرای این پروژه ، همواره امکان بهرهبرداری از مترو را منوط به ورود، نصب ، آمادهسازی و راهاندازی واگنها به تبریز دانسته و هرگونه اعلام زمان قطعی بهرهبرداری از مترو تبریز بدون در نظر تأمین و وجود عنصری به نام واگن غیر ممکن است.
با تمام این احوال و با وجود بحثهای فراوان در خصوص روند اجرایی مترو تبریز و دخالتهای گاه و بیگاه افراد غیرمرتبط با آن ، هنوز این سئوال نزد افکار عمومی بیپاسخ مانده است که بالاخره آرزوی مترو سواری شهروندان تبریزی و بهرهمندی مردم از برای بهره برداری این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی می شود؟
انتهای پیام/60002/و40/پ3003