اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

یا صاحب‌الزمان به ظهورت شتاب کن

ای نازدانه نرگس که سرنوشت‌ها را تو ختم به خیر می‌کنی و همه دست‌ها را به دوستی می‌رسانی، به ظهورت شتاب کن.

یا صاحب‌الزمان به ظهورت شتاب کن

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سلام بر تو ای آخرین غنچه باغ امامت، تو که بیایی شب‌های آسمان بدون مهتاب نمی‌ماند و زمستان بهار می‌شود و نسیم‌های رحمت در سیاه‌ خانه دل‌ها عبور می‌کند.

پیش از خلقت تو، مژده آمدنت را اولیا و اوصیای خدا دادند، دل‌ها منتظر آمدن توست اما شاید این انتظار کافی نباشد که تو قدم بر دل‌های رنج کشیده بگذاری و اشک چشمان یتیمان و ناله پیرزنان و پیرمردان شیعه دنیا که از زیر بار زور و ستم جباران روزگار بیرون می‌آید را مرهمی باشی.

*یا صاحب‌الزمان (عج) به ظهورت شتاب کن

ظهور و قیام حضرت مهدى (عج) یک جریان منطقه‏اى و قومى نیست بلکه یک مسئله جهانى و همگانى است و در جهان تشیع بیشتر شکل گرفته و ارادتمندان آن حضرت پیوسته در انتظار ظهور وى هستند و از وجود مبارک و دعاهاى نافذ و توجهات عالی ایشان در زمان غیبت استفاده‏ مى‏کنند.

اینکه چه تغییر و تحولى در افکار و اندیشه‏ها و کنش‌ها و واکنش‌هاى فردى و اجتماعى انسان عصر ظهور پیش خواهد آمد، بسیار در احادیث و کتاب‌های مختلف نقل شده است.

مهم‌ترین مباحث درباره امام عصر (عج) پس از شناخت آن حضرت، آشنایى با تعهدات و وظایفى است که در قبال ایشان داریم.

این تعهد و عمل به آن در عنوان انتظار خلاصه مى‏شود و درک و تحلیل عمیق آن به‌ویژه شناخت دوران غیبت که خود ابتلایى بزرگ براى بشر بوده است براى هر مؤمنى ضرورت دارد اما به نظر مى‏رسد که موضوع اساسى و مهم انتظار، بیان وظایف مسلمانان در عصر غیبت از جمله مباحث ناگفته است.

وقت ظهور آن حضرت براى هیچ‌کس جز خداوند متعال معلوم نیست و کسانى که وقت ظهور را تعیین مى‌کنند، دروغگو شمرده شده‌اند اما علایم و نشانه‌هاى بسیارى براى ظهور آن حضرت در کتاب‌هاى حدیث ثبت شده است.

امام صادق (ع) در روایتی به 119 نشانه و علامت از علایم ظهور اشاره مى‌کند که ذکر تعدادی از آنها خالی از لطف نیست.

امام ششم شیعیان فرمود: هرگاه دیدى که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند، دیدى که ظلم و ستم فراگیر شده است و دیدى که قرآن فرسوده و بدعت‌هایى از روى هوا و هوس در مفاهیم آن آمده، جزو علایم ظهور است. 

و فرمود: هرگاه دیدى که کارهاى بد آشکار شده و از آن نهى نمى‌شود و بدکاران مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند، از جمله علایم ظهور است.

و امام صادق (ع) فرمود: هرگاه دیدى که مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا کنند و بچه‌ها به بزرگان احترام نمى‌گذارند و دیدى که قطع پیوند خویشاوندى شود و ... جزو علایم ظهور است.

همچنین امام صادق (ع) پیش از ظهور قائم (عج) پنج نشانه را حتمى خواند و فرمود: خروج یمانى و سفیانى، صیحه آسمانى، قتل نفس زکیه و فرو رفتن در بیابان از علایم حتمی پیش از ظهور است.

حضرت علی (ع) نیز فرمود: آنچه که به طور حتم پیش از قیام قائم (عج) تحقق خواهد یافت، بپا خاستن سفیانى و فرو رفتن گروهى در زمین و کشته شدن نفس زکیه و فریادى که از آسمان بلند شده و خروج فردى از یمن است.

*امام زمان (عج) ناظر بر اعمال مسلمانان است

نماینده ولی فقیه در گیلان درباره حضرت مهدی (عج) اظهار کرد: از زمان حضرت آدم (ع) تا پیامبر اکرم (ص) و امام حسن عسگری (ع) سخن از آمدن امام زمان (عج) بوده است.

به گفته آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، ویژگی‌های حضرت آدم(ع)، نوح (ع)، ابراهیم (ع)، عیسی (ع)، موسی (ع)، ایوب (ع) و محمد (ص) در امام عصر (عج) وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر ابرهای معصیت از جلوی چشمان انسان‌ها کنار برود تمام افراد می‌توانند امام زمان (عج) را ببینند.

امام جمعه رشت به اعتقاد شیعه مبنی بر حضور امام عصر (عج) در جامعه اشاره کرد و افزود: امام زمان (عج) در عصر غیبت ناظر بر اعمال مسلمانان است.

وی افرادی را که ادعای رابطه با امام زمان (عج) را دارند، دروغگو نامید و گفت: دنیا زمانی که از ظلم، جنگ و بی‌عدالتی خسته شود تمام مردم در انتظار امام زمان (عج) می‌مانند و هرگاه خداوند اراده کند، ایشان ظهور می‌کنند.

*انتظار فرج بالاترین عبادت‌هاست

امام جمعه فومن نیز خداوند را نخستین معلم عالم دانست و اظهار کرد: انتظار فرج از بالاترین عبادت‌هاست.

حجت‌الاسلام محمدباقر صفوی، با بیان اینکه اکنون ایران در بین جوامع اسلامی ایثارگری‌های زیادی را انجام داده است، افزود: با این مهم جایگاه ولایت به خوبی در حال ظهور و بروز است.

وی ایران را ام‌القرای جهان اسلام دانست و گفت: با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی زمینه‌های حکومت عدل در جهان فراهم شده است.

امام جمعه فومن روزگار بدون وجود امام زمان(عج) را تاریک خواند و یادآور شد: شیعه همواره زنده است و این از برکت وجود و نظارت امام عصر(عج) است.

*مهدی (عج) با مشرکان می‌ستیزد

امام جمعه لاهیجان نیز درباره حضرت مهدی (عج) اظهار کرد: حضرت علی (ع) فرمود آنگاه که قائم ما اهل بیت قیام کند کینه‌ها از دل‌ها بیرون می‌رود حتى حیوانات درنده و وحشى نیز با هم سازگار می‌شوند و به یکدیگر ضرر نمی‌رسانند، در آن روزگار به اندازه‌اى امنیت زیاد خواهد بود که یک زن در حالى که تمام زینت و زیور آلاتش همراه اوست از عراق تا شام را بدون ترس و دلهره به تنهایى خواهد پیمود، خداوند، مهدى از اهل بیت (ع) را در آخر‌الزمان بر مى‌انگیزاند تا اهل بیت را عزیز و دشمنان را خوار و ذلیل کند.

حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور، یاران مهدی (عج)را شیرانى خواند که از کمین‌گاه‏هاى خود بیرون آیند مانند پاره‏هاى آهن، و اذعان کرد: اگر ایشان اراده کنند که کوه‏هاى سخت را از جا بکنند هر آینه آنها را از جاهاى خود بیرون می‌آورد.

وی گفت: برخلاف بعضی تفکرات که می‌گوید در دوران امام زمان (عج) خون راه می‌افتد، حضرت زمانی ظهور می‌کند که بیشتر بشریت با اختیار مسلمان می‌شوند و حضرت با مشرکان و کفاری که ایمان نمی‌آورند سر ستیز دارد بنابراین وجود حضرت برکت و موجب سرور و خوشحالی است.

انتهای پیام/2300/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول