اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه حادثه‌سازی مکرر محور قروه به همدان

این مسیر، همچنان قتلگاه است

محور همدان به قروه، یکی از حادثه خیزترین محورهای استان کردستان به شمار می‌رود که شمار زیادی از کردستانی‌ها جان خود را در آن از دست داده‌اند.

این مسیر، همچنان قتلگاه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، هرچند که امروزه بخش اعظمی از تصادفات متأثر از اشتباهات و خطاهای شخصی در هنگام رانندگی است، اما باید توجه داشت که استانداردسازی و بهینه‌سازی محورها و جاده‌ها نیز نقش عمده‌ای در کاهش تصادفات دارد که مسئولان با اقدامات بهنگام نسبت به تعریض محورهای ارتباطی، امکان کاهش چشمگیر تصادفات را می‌توانند فراهم کنند.

محور قروه به همدان یکی از مرگبارترین محورهای کشور است که محمدرضا رحیمی، معاون اول ریاست جمهوری، از آن به عنوان قتلگاه نام برد و خواستار تسریع در 4 بانده کردن این محور شد.

بنابر اعلام فرماندهی انتظامی منطقه قروه در سه ماهه نخست امسال 18 فقره تصادف جرحی و فوتی در این محور روی داده است که طی آن، 39 نفر مجروح و 7 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که اگرچه از نظر تعداد تصادفات منجر به فوت در مقایسه با سال قبل از  آن، 33 درصد کاهش دارد، اما از نظر تعداد مجروحان 23 درصد و از نظر تعداد کشته‌شدگان 17 درصد افزایش دارد.

طرح احداث بزرگراه قروه به همدان که عملیات اجرایی آن از سال 1380 آغاز شده است در حال حاضر تنها 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بهره‌برداری از آن بارها به تأخیر افتاده است تا همچنان شاهد مرگ هموطنانمان در این محور باشیم.

در آخرین تصادف مرگباری که طی هفته اخیر روی داد، یک خانواده 4 نفره به کام مرگ رفتند که 2 عضو آن کودکانی خردسال بودند.

به جرأت می‌توان گفت که هر طایفه قروه‌ای، یکی از عزیزان خود را در این محور از دست داده است و با صبوری همچنان چشم به راهی دوخته‌اند که شاید در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و دیگر کسی نگران این نباشد که آیا مسافرش از این مسیر به سلامت عبور خواهد کرد.

اینکه عامل بیشتر تصادفات منجر به جرح و فوت در ایران خطای انسانی است و رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از موجبات اصلی بروز سوانح و حوادث جاده‌ای به شمار می‌رود و نامطلوب بودن وضعیت جاده‌ها، نقص فنی خودرو و دیگر عوامل در مراتب بعدی تأثیرگذاری قرار دارد، واقعیتی قابل قبول است و در این میان حضور مسئولانه و مدبرانه‌ پلیس‌راه و تلاش‌های مجدانه‌ مأموران راهداری در محورها و موقعیت‌های خطرآفرین در جلوگیری از تخلفات و کاستن از تصادفات رانندگی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند که در حال حاضر تمامی محورهای مواصلاتی شهرستان قروه با حضور یک پاسگاه پلیس راه اداره می‌شود در حالیکه نقش پررنگ پلیس می‌تواند موجب کاهش بروز حوادث خونین رانندگی در محورهای ارتباطی این شهرستان شود.

با این حال جاده‌ همدان ـ سنندج بر اساس شاخص‌های فنی و مهندسی از جمله محورهای ارتباطی خطرناک و پر رفت و آمد در سطح کشور تلقی می‌شود که با سستی و سهل‌انگاری در اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری کامل از آن، به عنوان جاده‌ای ناامن و نامطلوب همچنان قربانی می گیرد خانواده‌هایی را در سوگ عزیزان خود می‌نشاند.

براساس گزارش فارس؛ واقعیت آن است که این جاده از شلوغ‌ترین راه‌های ارتباطی کشور است و از ظرفیت و کشش لازم برای تحمل بار ترافیکی سنگینی که در آن جریان دارد، برخوردار نیست طوری که بنا بر اعلام منابع آگاه سالانه 600 هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار در آن جابه جا می‌شود و این یعنی اوج خطر برای رانندگانی که با تحمل سختی راه از مبادی دور و نزدیک وارد مسیری تنگ می‌شوند و باید ساعت‌ها ترافیک جاری در آن را برای رسیدن به مقصد طی کنند و گاه با یک انحراف به چپ بی‌موقع، داغی بزرگ بر دل خانواده‌هایشان می‌گذارند.

علاوه بر این در سال‌های اخیر خودروهای  قاچاقچیان کالا با سرعتی سرسام آور در این مسیر تاخت و تاز می‌کنند و کامیون‌‌ها و نفتکش‌های عراقی آن را به جولانگاه خود تبدیل کرده و امنیت و آسایش را از رانندگان وسایط نقلیه بویژه خودروهای شخصی سلب کرده است.

تسریع در اجرای این طرح مزیت‌های فراوانی را به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: در کنار تسهیل در ارتباط مرکز کشور با استان‌های غربی و دسترسی آسان به بازارچه‌های مرزی، انتقال تولیدات کشاورزی به بازارهای مصرف داخلی، تسریع در حمل و نقل میان استانی، بهبود شرایط اقتصادی منطقه، از ویژگی‌های اجرای این طرح است، اما در این میان یکی از اهداف اصلی از اجرای این طرح بالابردن ضریب امنیت جاده‌ای و حفظ جان مسافران و رهگذران عنوان شده است که در حال حاضر وضعیت نامناسب طرح تعریض آن نه تنها کمکی به این مهم نکرده است بلکه در موارد بسیاری خود، عامل وقوع تصادف بوده است.

خانواده بهرامی همگی جان خود را در این مسیر از دست دادند، به فکر مسافران و رانندگانی باشید که می‌خواهند، سفری ایمن و به دور از خطر داشته باشند.

============

گزارش از کلثوم مومنی

============

انتهای پیام/79009/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول