اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌حجت‌الاسلام ‌کلباسی:

مفتی‌های بزرگ وهابیت انکارکنندگان ‌حضرت مهدی (عج) را کافر می‌دانند ‌

رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: صدها عنوان کتاب درباره مهدویت از پیش از میلاد حضرت مهدی تاکنون به نگارش درآمده ‌و به اذعان فریقین روایات مهدوی متواتر است. مفتی‌های بزرگ وهابیت فتوا داده‌اند ‌هر کسی که حضرت مهدی را انکار کند کافر است.

مفتی‌های بزرگ وهابیت انکارکنندگان ‌حضرت مهدی (عج) را کافر می‌دانند ‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی امروز در همایش مبلغان اعزامی به مناسبت نیمه شعبان به سراسر کشور که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، یکی از آسیب‌ها در بحث مهدویت را ملاقات‌گرایی افراطی دانست و افزود: ما یقین داریم که ملاقات‌هایی با حضرت مهدی در بیداری رخ داده است اما برخی داستان‌های دروغی را به نام ملاقات با امام زمان در کتاب‌ها منتشر کرده‌اند که باید در نقل این گونه داستان‌ها دقت کرد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به جایگاه مهدویت در قرآن و حدیث اظهار داشت: در خصوص موضوع مهدویت صدها آیه در قرآن وجود دارد. 1500 حدیث غیر مکرر در مجموعه احادیث شیعه و سنی وجود دارد که در کتاب مجمع الاحادیث حضرت مهدی گردآوری شده و از همه ائمه معصومین درباره حضرت مهدی روایت‌هایی نقل شده است.

وی اضافه کرد: صدها عنوان کتاب درباره مهدویت از پیش از میلاد حضرت مهدی تاکنون به نگارش درآمده است و به اذعان فریقین روایات مهدوی متواتر است. بن باز از علمای بزرگ وهابیت فتوا داده بود هر کسی که حضرت مهدی را انکار کند کافر است.

کلباسی نگاه به آینده را در تبلیغ ضروری دانست و افزود: در تبلیغ هم باید به گذشته و هم باید به آینده نگاه کرد. در مسائل مرتبط با تبلیغ و امامت اگر تنها نگاه به گذشته داشته باشیم، از آینده غافل‌ می‌شویم. مسئله مهدویت به آینده مرتبط است و عطف توجه به آینده از ممیزات تشیع است.

وی اضافه کرد: در صحاح سته موضوع مهدویت مطرح است و علمای اهل سنت صدها کتاب درباره مهدویت نوشته‌اند، اما موضوع مهدویت در جامعه اهل سنت مطرح نیست.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت اختصاص یک روز به موضوع مهدویت را کافی ندانست و افزود: دهه مهدویت از روز پنجم شعبان تا 15 شعبان به تصویب رسیده است.

کلباسی با اشاره به شبهه وهابیت در خصوص تولد حضرت مهدی(عج) اظهار داشت: وهابیون با استناد به سخنان یکی از مورخین میلاد حضرت مهدی را انکار می‌کنند، در حالی که مورخین بسیاری بحث تولد حضرت مهدی را بیان کردند و سخنان یک مورخ به تنهایی قابل استناد نیست.

وی اضافه کرد: حضرت مهدی در دوران غیبت صغری وکلایی داشته است که این وکلا از علما و افراد برجسته بودند و نمی‌توان پذیرفت که همه این افراد دروغ گفته‌اند و افراد متعددی حضرت مهدی را در کودکی دیده‌اند و هر 11 امام از تولد حضرت مهدی خبر داده‌اند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به شباهت تولد حضرت مهدی با حضرت موسی گفت: در روایتی آمده است که در آخرین ائمه اهل بیت سنتی از حضرت موسی است که این سنت ولادت در خفا بود. شرایط ولادت حضرت مهدی شرایط عادی نبوده و دشمنان پیش از تولد به دنبال حضرت مهدی(عج) بودند.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم فرمودند که هر آنچه که بر بنی اسرائیل گذشت بر امت من هم می‌گذرد که به دنیا آمدن پنهانی امام زمان همچون میلاد حضرت موسی بود.

کلباسی موضوعات مرتبط با مهدویت را 300 موضوع دانست و افزود: بسیاری از موضوعات و احادیث مهدوی نیاز به کار اجتهادی دارد و اظهار نظر به صرف دیدن یک روایت کار درستی نیست.

وی بیان کرد: آیت‌الله طبسی در مرکز تخصصی مهدویت هر هفته سه جلسه درس خارج برگزار می‌کند که موضوعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مطالب مرتبط با مهدویت اشخاص به سبب داشتن اطلاعات کم دچار آسیب‌هایی می‌شوند که یکی از این آسیب‌ها بحث تطبیق است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به ظهور مدعیان دروغین گفت: برخی افراد ادعای یمانی بودن را دارند و این موضوع را ترویج می‌کنند که البته حوزه در برابر این افراد ایستاده است. در عراق شخصی به نام احمد حسن البصری ادعای یمانی بودن را دارد که ریشه همه این انحراف‌ها در جهل و بی‌اطلاعی است.

کلباسی یکی از مطالب نادرست در حوزه مهدویت را قتل امام زمان به دست یک پیرزن دانست و افزود: این مطلب در یکی از کتاب‌های متاخر در صد سال پیش مطرح شد و هیچ ماخذی در کتاب‌های روایی ندارد. این مطالب را برخی از متعصبین فرقه‌های دیگر و یهودیان برای خدشه‌دار کردن چهره حضرت مهدی مطرح می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی افراد این مطلب را مطرح می‌کنند که امام زمان پس از ظهورشان کشتار می‌کنند و این روایت سند ندارد. امام زمان در مقابل مردم رحمت دارند و تنها در برابر دشمنان غضب دارند. مطرح کردن مطالب این چنینی از روی بی‌اطلاعی و صرف دیدن یک روایت است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت هدف دشمنان از فرقه‌سازی را بریدن شیعه از مرجعیت دانست و افزود: تمام قدرت دینی شیعه در مرجعیت متمرکز است که این مسئله استعمار و دولت‌های باطل را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه جمع شدن افراد به دور مدعیان مهدویت از روی بی‌اطلاعی است بیان کرد: در توقیع کتبی از سوی امام زمان ادعای دیدار با حضرت مهدی تکذیب شده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به سوالی در خصوص چگونگی اعتقاد به یک امام غائب اظهار داشت: ما به بسیاری از چیزهایی که نمی‌بینیم اعتقاد داریم. ما خدا و بهشت را نمی‌بینیم ولی به آنها اعتقاد داریم و ایمان به غیب از نکات ایمانی است.

وی اضافه کرد: وقتی که همه ائمه ظهور امام زمان را خبر دادند، آیا نباید به آن باور داشته باشیم؟ امام زمان در بین مردم است، ولی قابل اشاره و شناخته شدن نیست. مبلغین باید اطلاعات دینی مردم را در حوزه مهدویت عمق ببخشند.

انتهای پیام/78002/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول