اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توقف ۲ ماهه گفت‌وگوها در بحرین/ تداوم اختلاف درباره حضور منصفانه در جلسات

بیست و دومین جلسه گفت‌وگوها در بحرین با تداوم اختلاف نظر درباره موضوع حضور شرکت‌کنندگان در جلسات متناسب با جایگاه آنها در جامعه بحرین همراه بود.

توقف ۲ ماهه گفت‌وگوها در بحرین/ تداوم اختلاف درباره حضور منصفانه در جلسات

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرین، بیست و دومین جلسه گفت‌وگوها در بحرین شب گذشته در مرکز فرهنگی عیسی در شهر منامه برگزار شد.

بحث و جدل درباره اصرار نمایندگان احزاب و جمعیت‌های مخالف درخصوص اجرایی شدن حضور شرکت کنندگان، متناسب جایگاه خودشان در جامعه بحرین ادامه یافت و طرف‌های دیگر حاضر در جلسه با این خواسته مخالفت کردند.

در این زمینه، ماجد النعیمی نماینده تیم دولت در جلسه شب گذشته گفت‌وگو اظهار داشت: این جلسه با بحث درباره طرح مخالفان در خصوص حضور منصفانه و متناسب در جلسات گفت‌وگوها آغاز شد و به مخالفان فرصت داده شد تا محتوای طرح خود را تشریح کنند.

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان دولت خواهان فرصتی برای بررسی طرح مخالفان شدیم زیرا این امر به آینده بحرین مربوط می‌شود و در این جلسه گفتیم که می‌توان این طرح را به صورت سرفصل و نه محتوایی بررسی کنیم.

مخالفان در این طرح خواهان جایگزینی هشت عضو مستقل از شخصیت‌های سیاسی به جای اعضای مجالس شورا و نمایندگان در جلسات گفت‌وگوها شده‌اند به گونه‌ای درباره آنها بین احزاب و جمعیت‌های مخالف و احزاب و جمعیت‌های طرفدار دولت موسوم به ائتلاف الفاتح توافق صورت گیرد.

شرکت کنندگان در جلسه شب گذشته توافق کردند که جلسات گفت و گوها به مدت دو ماه همزمان با ماه مبارک رمضان متوقف شود و بر این اساس، آخرین جلسه چهارشنبه آینده مصادف با 26 ژوئن برگزار خواهد شد تا بعد از گذشت دو ماه، آنها در 28 اوت آینده جلسه بعدی را برگزار کنند.

بیست و یکمین جلسه گفت‌وگوها در بحرین نیز با خروج موقت نمایندگان احزاب و جمعیت‌های مخالف از آن و اصرار آنها بر بررسی موضوع حضور منصفانه و متناسب شرکت کنندگان مطابق جایگاه آنها در جامعه بحرین برگزار شده بود.

ماجد علی النعیمی وزیر آموزش و پرورش بحرین درباره بیست و یکمین جلسه گفت و گوها اظهار داشته بود که این جلسه شاهد بحث و بررسی موضوع اصول و مبانی و ارزش‌ها بود و ما گام بزرگی برداشتیم و پیشرفت داشتیم.

مخالفان در این جلسه درباره موضوع حضور منصفانه و متناسب با جایگاه شرکت کنندگان در جلسات و نمایندگان ائتلاف الفاتح و نمایندگان مستقل پارلمان درباره بند ارزش‌ها، اصول و مبانی ثابت سخن گفتند.

تاکنون 22 جلسه گفت‌وگو در بحرین بین مخالفان و دولت برگزار شده اما به نتایج قابل ملاحظه‌ای نرسیده است.

جمعیت وفاق ملی اسلامی، وعده، تریبون مترقی، مجمع قومی، امل و الاخاء ائتلاف مخالفان را تشکیل می‌دهند.

ائتلاف 11 گانه احزاب و گروه های طرفدار دولت را نیز پیمان عمل ملی، تریبون ملی، الاصاله، مجمع وحدت ملی، حزب الوسط عربی اسلامی، شورای اسلامی، تجمع ملی قانون اساسی، گفت‌وگوی ملی و صف اسلامی تشکیل می‌دهند.

هشت کرسی متعلق به ائتلاف جمعیت‌های دهگانه، هشت کرسی برای جمعیت‌های شش گانه (مخالف)، هشت کرسی برای دستگاه قضایی، یک کرسی برای خالد بن علی وزیر دادگستری، یک کرسی برای عصام خلف وزیر خدمات و یک کرسی برای ماجد النعمینی وزیر آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

خالد عجاجی قائم مقام وزارت دادگستری و عبدالله طالب به عنوان هماهنگ کننده جلسات گفت‌وگو تعیین شده‌اند.

سید جمیل کاظم، منیرة فخرو، عبدالنبی سلمان، حسن العالی، مریم الشتی، موسی الأنصاری، حافظ علی و میلاد مجید نماینده جمعیت های مخالف در گفت وگوها هستند.

گفت‌وگوی گروه‌های مخالف و دولت بحرین از 10 فوریه گذشته در شهر منامه پایتخت این کشور آغاز شد.

این گفت‌وگو به دعوت حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین برگزار می شود و سالن گفت‌وگوها 27 کرسی برای نمایندگان حکومت و مخالفان در نظر گرفته شد.

این 27 شخصیت نماینده مخالفان و جمعیت های طرفدار دولت به علاوه نمایندگانی از خود دولت بحرین هستند.

گفت‌وگوهای گذشته در ژوئیه سال 2011 میلادی برگزار شد اما مخالفان در دور اول آن کنار کشیدند و به نتایج قابل ذکری منجر نشد.

بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد جنبش مردمی و اعتراضات مسالمت آمیز برای دستیابی به دموکراسی و آزادی است و مردم بر لزوم دستیابی به حقوق مشروع و قانونی خویش در داشتن حکومتی منتخب تاکید می‌کنند.

نیروهای آل خلیفه با حمایت نیروهای سعودی تاکنون این اعتراضات را سرکوب کرده و در جریان آن شماری را شهید، مجروح یا بازداشت کرده و مورد شکنجه قرار داده و زندان‌های طولانی مدت برای آنها بریده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول