اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک مقام لبنانی تشریح کرد

همسویی اهداف جریان حریری با تکفیری‌های سلفی صیدا

یک مقام لبنانی اتفاقات روز سه‌شنبه صیدا را فتنه‌ای از سوی احمد الاسیر سلفی افراطی صیدا دانست و از هم‌سویی اهداف تکفیری‌ها با جریان المستقبل خبر داد.

همسویی اهداف جریان حریری با تکفیری‌های سلفی صیدا

به گزارش فارس، «اسامه سعد» رئیس سازمان مردمی ناصری لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: درگیری که روز سه شنبه در شهر صیدا در لبنان اتفاق افتاد، احمد الاسیر (شیخ سلفی تندرو) نقشه آن را کشیده بود که به زخمی شدن غیرنظامیان و واداشتن آنها به بازگشت به خانه‌هایشان در عبرا منجر شد.

سعد اظهار داشت: اتفاقی که روز سه شنبه افتاد، خطری برای صلح در صیدا و جنوب لبنان به شمار می‌رود و اقدام تحریک‌آمیز بی سابقه‌ای از سوی گروه الاسیر بود. الاسیر، پیش از این اعلام کرده بود که انفجار، نزدیک است.

روز سه شنبه (28 خرداد) در پی درگیری و تبادل آتش بین عناصر احمد الاسیر از سلفی‌های تکفیری و برخی ساکنان شهر صیدا در جنوب لبنان یک شهروند به ضرب گلوله سلفی‌های تکفیری کشته شد و چندین نفر دیگر زخمی شدند. همچنین هواداران و عناصر الاسیر خیابان اصلی منطقه عبرا به مجدلون را بستند.

العالم به نقل از رئیس سازمان مردمی ناصری افزود: یکی از رهبران گروه الاسیر خواهان اخراج شیعیان از صیدا شده بود و این مساله تجاوزات این گروه ضد شهروندان لبنانی را گسترش داد. در واقع گروه الاسیر، حتی از اقدامات تحریک آمیز ضد ارتش لبنان هم فروگذار نکرد و موانع امنیتی ارتش را کنار زد و در کار آنها اختلال ایجاد کرد.

سعد خاطرنشان کرد: گروه الاسیر برای وقایع روز گذشته، از قبل برنامه ریزی کرده بود، آنها می‌خواستند با تیراندازی‌های مستقیم به منطقه صیدا، واکنش متقابل را برانگیزند تا اوضاع منطقه را به حالت انفجار بکشانند، اما هوشیاری رهبران جنبش امل و حزب‌الله، این نقشه گروه الاسیر را نقش بر آب کرد.

وی سپس با اشاره به موضع‌گیری‌های منفی رهبران عین الحلوة اعلام کرد: سازمان مردمی ناصری هیچ برنامه‌ای برای حضور مسلحانه در صیدا نداشت و نقش این سازمان به نظارت و مراقبت محدود می‌شد.

سعد گفت: نیروهای جریان المستقبل دیروز مسلحانه در صیدا حضور یافتند و شماری دیگر از گروه‌های اسلامی و عناصر سوری مسلح نیز با سلاح ظاهر شدند، بنابراین مسئولیت وقایع روز گذشته فقط به عهده گروه الاسیر نبود و نیروهای سیاسی و امنیتی و مذهبی که از این گروه حمایت می‌کردند نیز در این زمینه مسئول هستند.

وی اظهار داشت: این نیروها بودند که زمینه شکل گیری هرج و مرج توسط گروه الاسیر را فراهم کردند و خسارت‌های مادی و معنوی فراوانی را سبب شده و به اموال عمومی و مردم آسیب رساندند.

رئیس سازمان مردمی ناصری در عین حال خاطر نشان کرد: علیرغم همه اتفاقاتی که افتاده است، در قبال اوضاع صیدا بدبین نیستیم؛ زیرا صیدا در برابر اشغالگری اسرائیل و عوامل این رژیم مقاومت و صلح طلبی را در این شهر حفظ کرد، بنابراین اکنون نیز می‌تواند آرامش را بر شهر حاکم کند و برای رسیدن به این هدف، همه گروه‌ها باید صادقانه کمک کنند، زیرا متاسفانه برخی از گروه‌ها گفتار و رفتارشان با هم منطبق نیست.

وی پایان دادن به سیاست تحریک مذهبی را خواستار شد و بر ضرورت درک اهمیت صیدا به عنوان مرکز جنوب لبنان که بیشترین اردوگاه‌های فلسطینی در این منطقه قرار دارد، تاکید کرد.

اسامه سعد گفت: حالا نوبت آنهاست که رویکرد خود را مشخص کنند و بگویند که برای گرفتار نشدن در هرج و مرج ویرانگر آمریکا چه طرحی دارند و ما در عین حال تاکید می‌کنیم که سازمان مردمی ناصری، در قبال تکرار چنین اتفاقاتی ساکت نخواهد نشست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول