اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه لاهیجان:

آلودگی 90 درصد آب‌های جهان از آفت‌کش‌ها است

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان اینکه 70 درصد آب‌های شیرین جهان برای کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: آفت‌کش‌ها عامل 90 درصد آلودگی آب‌های جهان محسوب می‌شوند.

آلودگی 90 درصد آب‌های جهان از آفت‌کش‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد دهدار درگاهی امروز در همایش مدیریت پسماند خانگی در سالن اجتماعات آتش‌نشانی این شهر با اشاره به شعار امسال سازمان ملل متحد در روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: امسال سال فکر کردن، خوردن و صرفه‌جویی و به عبارتی «درست فکر کردن، خوردن و صرفه‌جویی» در مصرف منابع نامگذاری شده است.

وی با اشاره به متوسط سطحی «هکتار» که هر فرد برای تمام نیازهایش در یک‌سال لازم دارد، افزود: نیاز جهانی به این مقوله 2.7 هکتار برای هر نفر است.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به جمعیت بیش از هفت میلیارد نفری جهان، اکنون کره زمین 1.8 هکتار از این نیاز را تأمین می‌کند.

*اگر میزان مصرف کم نشود به یک کره زمین دیگر نیاز داریم

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد لاهیجان ادامه داد: در سال 1961 متوسط سطحی برای هر نفر مقدار 3.2 هکتار بود که تقریباً در 50 سال گذشته میزان نیاز و توان زمین نصف شده است.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت تا سال 2030 که پیش‌بینی شده به هشت میلیارد نفر می‌رسد، به یک کره زمین دیگر نیاز داریم.

دهدار درگاهی اضافه کرد: به همین دلیل سازمان ملل بر میزان مصرف کمتر از منابع کره‌زمین که با فکر کردن، صرفه‌جویی و خوردن که نماد مصرف منابع است، اشاره می‌کند.

*سالانه 1.3 میلیارد تن غذا در جهان دور ریز می‌شود

وی با اشاره به اینکه در سال 1.3 میلیارد تن غذا در دنیا دور ریخته ‌می‌شود، بیان کرد: از هفت نفر در جهان یک نفر با شکم گرسنه می‌ماند.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد لاهیجان با اشاره به مشکل اصلی در محیط زیست گفت: طبق اعلام سازمان ملل پنج مشکل اصلی در زمینه محیط زیست در جهان شامل تأمین غذا، زباله، آلودگی آب، آلودگی هوا و کاهش تنوع زیستی وجود دارد.

*هر ایرانی در سال 350 گرم زباله تولید می‌کند

وی درباره تولید زباله یادآور شد: در سال متوسط سرانه تولید زباله در جهان 400 تا 800 کیلوگرم است که در ایران بین 0.8 تا یک کیلوگرم زباله تولید می‌‌شود که برای هر نفر بین 300 تا 350 گرم است.

دهدار درگاهی، با بیان اینکه سالانه در جهان 500 میلیارد عدد نایلون(پلاستیک) استفاده می‌شود، اذعان کرد: اغلب این پلاستیک‌ها در رودخانه‌ها رها شده و به دریا می‌ریزد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات آلودگی آب در سطح جهان خاطرنشان کرد: 248 هزار نوع ماده شیمیایی در جهان وجود دارد که سهم آفت‌کش‌ها در آلودگی آب در جهان 90 درصد است.

به گفته وی، به دلیل استفاده زیاد از سموم و آفت‌کش‌ها، آفت‌ها مقاوم شدند و انواع زیاد سم و آفت‌کش با سمیت 10 برابری در دنیا تولید می‌شود.

به گزارش فارس، در همایش مدیریت پسماند خانگی که توسط جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست برگزار شد، دوستداران طبیعت و فعالان محیط زیست نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/2300/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول