اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سازمان امنیت جمعی خود را برای تبعات خروج ناتو از افغانستان آماده می‌کند

سازمان امنیت جمعی با راه‌اندازی دوره‌های آموزشی برای مقامات ارشد امنیتی کشورهای آسیای مرکزی، خود را آماده احتمال تشدید اوضاع سیاسی-امنیتی پس از خروج نیروهای آیساف از افغانستان می‌کند.

سازمان امنیت جمعی خود را برای تبعات خروج ناتو از افغانستان آماده می‌کند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، سازمان امنیت جمعی دوره آموزشی مقامات نظامی آسیای مرکزی را در تاجیکستان راه‌اندازی کرد که هدف آن تکمیل اقدامات به منظور مقابله با احتمال تشدید اوضاع پس از خروج نیروهای آیساف از افغانستان است.

«ولادیمیر زین‌الدین‌اف» سخنگوی این سازمان به رسانه‌ها گفت: در این دوره که به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت اقداماتی در جهت تکمیل واکنش سریع در صورت تشدید اوضاع امنیتی در یکی از مناطق این کشورها مورد بررسی و آموزش قرار خواهد گرفت.

وی در نشستی با خبرنگاران تأکید کرد: دوره آموزشی مقامات نظامی کشورهای عضو این سازمان شامل هیئت فرماندهی و ستاد نیروهای واکنش سریع نیروهای منطقه آسیای مرکزی به نام «برنامه‌ریزی اقدامات رزمی برای موارد عملیات ضدتروریستی مشترک در مناطق مرزی»، در مرکز آموزشی «چاروخدران» وزارت دفاع تاجیکستان واقع در حومه شهر «خجند» مرکز استان «سغد» روز 27 خرداد (17 ژوئن) آغاز شده و تا 31 خرداد (21 ژوئن) ادامه خواهد داشت.

به گفته این منبع، هدف از اجرای این برنامه آموزشی تقویت نقش و جایگاه نیروهای واکنش سریع کشورهای آسیای مرکزی است که از چند سال قبل در چارچوب برنامه سازمان امنیت جمعی و به‌ منظور مساعدت در حفظ ثبات و امنیت در منطقه ایجاد شده‌ است.

سخنگوی سازمان امنیت جمعی در این نشست تصریح کرد که تهیه دستور کار واحد برای عملیات مشترک رزمی، بالا بردن دانش‌های حرفه‌ای هیئت فرماندهی و ستاد مشترک نیروهای واکنش سریع از دیگر اهداف آموزش نظامیان است.

زین‌الدین‌اف همچنین افزود: برنامه‌ریزی طرح عملکرد مشترک برای عملیات ضدتروریستی در مناطق مرزی براساس احتمال تشدید اوضاع سیاسی و نظامی در محدوده کشورهای آسیای مرکزی پس از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از خاک افغانستان، موارد افزایش فعالیت‌های تروریستی و وارد شدن گروه‌های خرابکار به نواحی مرزی کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی، تهیه شده‌ است.

به گفته وی، این طرح آموزشی مطابق با برنامه مشترک آمادگی فوری و رزمی نهادهای فرماندهی، جهت تشکل نیرو و وسایل امنیت جمعی در سال 2013 تحت رهبری سپهبد «الکساندر استودنکین» رئیس ستاد واحد سازمان پیمان امنیت جمعی انجام می‌شود.

به گفته این منبع، برای این دوره آموزشی بیش از 60 نظامی از کشورهای آسیای مرکزی عضو این پیمان و ستاد مشترک این سازمان اعزام شده‌اند.

کارشناسان نظامی برگزاری این دوره آموزشی را بخشی از طرح آمادگی برای برگزاری تمرینات مشترک این سازمان می‌دانند که برای پایان تابستان و اوایل پاییز امسال در یکی از کشورهای آسیای مرکزی برنامه‌ریزی شده‌ است.

به گفته این کارشناسان، هدف از برگزاری این تمرینات مشترک که به احتمال زیاد در تاجیکستان یک کشور هم‌مرز با افغانستان انجام خواهد شد، تکمیل اقدامات دفاعی برای مقابله با هرگونه تشدید اوضاع امنیتی در مرحله خروج ناتو از افغانستان است.

سازمان پیمان امنیت جمعی یک نهاد نظامی دفاعی وابسته به جامعه کشورهای همسود بوده و روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضویت آن را دارند.

ازبکستان از دیگر کشورهای آسیای مرکزی به دلیل تأثیرگذار نبودن برنامه‌ها و نارضایتی از شیوه تصویب طرح‌های مورد اجرا در قالب این سازمان از یک سال قبل از این سازمان خارج شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول