اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز رشد دانشگاه اردبیل:

دانشگاه محقق اردبیلی پیش‌قراول تولید علم در کشور است

رئیس مرکز رشد دانشگاه اردبیل مظهر تولید علم را دانشگاه و مراکز علمی در کشور توصیف کرد و گفت: در استان اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی با رشته‌های مختلف در این زمینه پیش‌قراول است.

دانشگاه محقق اردبیلی پیش‌قراول تولید علم در کشور است

علی قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: پیشرفت علم و فناوری در دنیا به سرعت و با توان مضاعف در حال روی دادن است که در این زنجیره آنچه که مهم و اساسی به نظر می‌رسد توجه به جایگاه علم و فناوری‌های جدید است.

وی به زنجیره تولید دانش و فناوری‌های نوین اشاره کرد و یادآور شد: در این زنجیره که پنج حلقه وجود دارد شامل حلقه تولید علم،‌ فناوری، تجاری‌سازی، تولید انبوه و بازار‌یابی جایگاه و متولی این حلقه‌ها مشخص و مبرهن است و نباید ناهماهنگی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس مرکز رشد دانشگاه اردبیل مظهر تولید علم را دانشگاه و مراکز علمی در کشور توصیف کرد و گفت: در استان اردبیل نیز دانشگاه‌های متعدد با رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند که دانشگاه محقق اردبیلی با رشته‌های مختلف در این زمینه پیش‌قراول است.

قلی‌پور خاطرنشان کرد: در تولید علم نیز باید به سه مقوله کسب علم، کشف علم و خلق علم توجه داشته باشیم که متاسفانه تاکنون تنها گرایش به سمت کسب علم بوده است و ما کمتر به سراغ کشف و خلق علم رفتیم.

این مسئول علت این نارسایی را بی‌توجهی به حوزه پژوهش اعلام کرد و بیان داشت: اگر در تمام زمینه‌ها صرفه‌جویی جزو ضروریت‌ها باشد اما در حوزه پژوهش صرفه‌جویی هیچ ضرورتی ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: در حوزه فناوری نیز شعار بومی کردن علم مدنظر است به طوری که تولید علم در کشورمان روز به روز در حال افزایش است به طوری که ایران امروز جزو کشورهای برتر در منطقه و 15 کشور دنیاست.

قلی‌پور تصریح کرد: ثمره علم باید در سفره زندگی مردم ملموس و آشکار باشد به طوری که مردم عایدات آن را در زندگی خود احساس کنند.

وی ادامه داد: تنها از طریق کاربردی کردن فناوری‌ها می‌توانیم جریان فناوری‌های نوین را به متن جامعه سوق دهیم.

رئیس مرکز رشد دانشگاه اردبیل گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام نشده در حالی‌که متولی فناوری مرکز رشد می‌باشد و در این زمینه باید اقدامات و زیر‌ساخت‌های لازم فراهم شود.

قلی‌پور در پایان سخنان خود با اشاره به حلقه سوم، تجاری‌سازی با تدوین استانداردهای لازم و راه‌اندازی واحدهای تخصصی و پارک‌های علم و فناوری در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: در این زمینه برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در استان گام‌های جدی برداشته شده به طوری که منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تلاش گسترده‌ای را انجام داد تا مطالبات مردم در این زمینه جامه عمل بپوشد که انتظار می‌رود به زودی این امر محقق شود.

انتهای پیام/62005/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول