اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

جروزالم‌پست: انتخاب روحانی به منافع اسرائیل آسیب می‌زند

انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران هر چند واکنش مثبت کشورهای عربی و غربی را در پی داشته، اما اسرائیلی‌ها چندان از این موضوع خشنود نیستند چراکه معتقدند آمدن او می‌تواند فشار‌های جهانی بر ایران را کاهش دهد.

جروزالم‌پست: انتخاب روحانی به منافع اسرائیل آسیب می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «جروزالم‌پست» در مطلبی به بررسی نگاه اسرائیل به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران پرداخت و به نقل از برخی تحلیل‌گران نوشت: انتخاب حسن روحانی می‌تواند به منافع اسرائیل آسیب برساند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، این تحلیلگران بر این باورند، تعهدات روحانی برای بهبود روابطش با غرب و آرام کردن تنش‌های داخلی، فشار بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد. به علاوه، اینکه بعضی روحانی را میانه‌رو تلقی می‌کنند، باعث شده بسیاری در غرب به این باور برسند که مذاکرات اکنون مثمرثمر خواهد بود و در نتیجه تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.

البته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه اظهار داشته، از آنجائیکه نظام کنونی همچنان بر سر کار است، در ایران تغییرات چندانی رخ نخواهد داد. تحلیلگرانی که حامی این دیدگاه هستند، می‌گویند، حداقل احمدی‌نژاد صادقانه و مستقیم سخن می‌گفت، اما، روحانی تظاهر می‌کند و اهداف واقعی نظام را پنهان می‌سازد. او می‌تواند همزمان با ادامه مذاکرات، جامعه بین‌المللی را فریب ‌دهد تا اینکه ایران به بمب دست یابد.

«دانیل پایپ»، رئیس انجمن خاورمیانه چهار سال پیش در مقاله‌ای در این باره نوشته بود: بهتر است، یک فرد جنگ‌طلب مثل احمدی‌نژاد رئیس جمهور باشد؛ فردی که جهان را می‌هراساند. او اکنون نیز درباره انتخابات 92 نوشته: در این انتخابات نیز چنین مسئله‌ای درباره روحانی صدق می‌کند‌؛ فردی که می‌تواند فشار بین‌المللی را به همان روش از میان بردارد.

دانیل پایپ با بیان مطلب فوق به سخنان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود، «ما همراه با شرکای بین‌المللی‌مان، آماده تعامل مستقیم با دولت ایران هستیم» و افزود: این فرایند در حال حاضر در حال انجام است.

روزنامه جروزالم‌پست نیز با بیان اینکه واکنش‌های بین‌المللی نیز چنین احساس و برداشتی را منعکس می‌کند، به مقاله روزنامه «واشنگتن پست» با عنوان «حسن روحانی بهترین امید برای پایان دادن به بن‌بست‌ هسته‌ای ایران با غرب است» و نیز گزارش وب‌سایت «فرانس 24» اشاره کرد که احساس مقامات متعدد جهان درباره به وجود آمدن فرصت برای مذاکره با ایران را نقل کرده بود. به عنوان مثال، لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه برای همکاری با روحانی اعلام آمادگی کرده بود، در حالی که سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرده بود رئیس جمهور جدید از فرصت به وجود آمده برای قرار دادن ایران در مسیر متفاوت استفاده کند.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکاییان، اما نظری متفاوت از دانیل پایپ دارد. او به روزنامه جروزالم‌پست گفته: نتیجه این انتخابات قطعا بی‌معنا نیست. می‌توان درک کرد آنهایی که از صلح بیشتر از جنگ می‌ترسند، اکنون نگران هستند. برای این افراد، چه در ایران باشند، یا اسرائیل و یا آمریکا، به یک محافظه‌کار در راس قدرت ایران نیاز دارند تا بتوانند سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود را توجیه کنند. وی افزود: حرکت ایران در مسیر سازنده بدترین کابوس برای آنهاست.

پایپ در پاسخ به تریتا پارسی گفت: همانطور که من (در مقاله‌ام) درباره انتخاب روحانی نوشتم، برای ایرانی‌ها خشنود هستم اما برای جهان بیرون نگرانم. امیدوارم روحانی تاثیر مثبتی بر مسائل داخلی ایران از جمله اقتصاد داشته باشد.

وی ادامه داد: با این حال، نگران این هستم که او با در پیش گرفتن سیاست‌های خارجی مشابه و حمایت از نظام اسد یا پشتیبانی از برنامه هسته‌ای، باعث واکنش منفی کشورهای غربی شود. پایپ حتی نوشت: من بسیار امیدوارم ایران در مسیر سازنده‌ای قدم بردارد.

«ری تکیه»، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز به روزنامه جروزالم پست گفت: روحانی به برنامه هسته‌ای ایران متعهد است اما او همچنین اهمیت اقتصاد ایران و لزوم مذاکرات جدی‌تر را می‌داند. البته اکنون سال 2003 نیست. او زمانی ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد که برنامه ایران پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است. برای او امکان‌پذیر نیست که برخی بخش‌های برنامه هسته‌ای را مدیریت کند، بخش‌های مثل همکاری بیشتر با آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی و توقف تولید سوخت با غنای 20 درصد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول